Jag bor i kompisens gäststuga på ca 16kvm. Varje morgon är det fukt på rutorna runt kanten på glaset, ibland hela vägen runt men oftast "bara" upp till ca halva fönstret och kanske 4-5 cm med fukt i nedre kant. Stugan har ett litet element, fönstret ovanför det klarar sig oftast utan fukt, men det händer ibland att även den blir fuktig.

Stugan håller 18-20 grader, på morgnarna är det 60% fukt i luften, som kryper ner mot ca 50% under dagen (vissa dagar 40-45%, tänka sig).
Vi har satt in två friskluftsventiler (https://www.bauhaus.se/fresh-vaggventil-tl98f-vit), som båda sitter högt upp.
Ventilerna ska trycka igenom 8,1 l/s, som jag förstått det så kräver arean 5,6 l/s. Vi har testat att ha helt öppna ventiler, halvstängda och helstängda men det gör ingen skillnad.

Tips och idéer?

• Skiss av en gäststugas interiör med fönster, element och friskluftsventiler markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att ventilerna 'ska trycka igenom 8,1 l/s'?
Det blir inget vidare automatisk drag genom ventilerna om dom inte sitter på olika höjd.
Sätt en ventil nere vid golvet eller en fläkt i den ena.

Redigerat:
Kanske ska sätta ventilerna diagonalt över golvytan också, så det blir drag tvärs genom rummet. Just nu sker ju draget bara parallellt med långa väggen.

useless useless skrev:
Vad menar du med att ventilerna 'ska trycka igenom 8,1 l/s'?
Det blir inget vidare automatisk drag genom ventilerna om dom inte sitter på olika höjd.
Sätt en ventil nere vid golvet eller en fläkt i den undersökning ena.
Enligt specifikation ska luftflödet vara 8,1 liter per sekund genom varje ventil, vi är ju inga fackmän så har förlitat oss på googling och då kom vi fram till att för varje kvadratmeter ska man ha ett luftflöde på 0,35 liter per sekund.
Gör ogärna ett till hål i väggen, mycket opraktiskt att ha nere vid golvet också, man vill gärna ha lite grejer i stugan och man skulle väl vara tvungen att ha helt fritt runt där.
Vad för typ av fläkt kan man sätta in?

P Picea skrev:
Kanske ska sätta ventilerna diagonalt över golvytan också, så det blir drag tvärs genom rummet. Just nu sker ju draget bara parallellt med långa väggen.
Ventilerna sitter redan på plats, svårt att flytta. Blir det verkligen bara så att luften går bestämt bara rakt igenom? Jag inbillar mig att luften "rinner" in i stugan, blandas runt lite, och sen ut genom andra ventilen. Ska prova att tejpa upp fuktmätaren emellan dem och se hur det ser ut där :)

X XistenZ skrev:
Ventilerna sitter redan på plats, svårt att flytta. Blir det verkligen bara så att luften går bestämt bara rakt igenom? Jag inbillar mig att luften "rinner" in i stugan, blandas runt lite, och sen ut genom andra ventilen. Ska prova att tejpa upp fuktmätaren emellan dem och se hur det ser ut där :)
Absolut är det så att ventilationen inte bara sker längs långväggen. Dina fönster och element skapar också luftrörelser sk konvektion som hjälper till att få runt luften i rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.