Ventilation
Banditen: [citat] Ja vi har innertak. Men om vi har en avfuktare där uppe… Kommer den dra upp luften inne i garaget upp ovanför taket och dra till sig mer fukt?
Runnis: Nätverkskabeln hade jag bara för att kunna använda appen. Trådlösa skärmen fungerar utan någon kabel då den är trådlös Jag har lite mer sus i frånluftsdonen nu mot tidigare. Jag hade en Nibe 410 till/frånluftsvärmepump innan, nu heter samma maskin 470. Alla rör och ljuddämpare är av 1984 års standard och nya installationer ger säkert en nästintill ljudlös ventilation. Så jag
Josth: Garageportarna har oftast en friskluftsventil nertill. Sedan sätter man en (eller två) annan frånluftsventil på motsatta sidan garaget högt upp på väggen.
Anna_H: [citat] Tack för tips! OVK ska vara gjort rätt nyligen, men min tanke är ju att andra kan ta täppt till saker i sina lägenheter efter det så att det blåser mer i hennes. Kan ju också vara så att de beräknat vilket totalt luftflöde det ska vara utan att sedan kolla varje lägenhet. Nåja, det lär inte vara något problem med matos iallafall :rofl:
Trrttsch: Jag hade inte stått ut med tanken att det är plåt bakom, tex om man får för sig att hänga upp en tavla. Testa att ta bort plåten på insidan och titta hur det ser ut. Vad är innerväggen gjord av, gips, råspont?
Mike N: Någon som har koll på vilken storlek ( beteckning) det är på lagerna i fläktmotorerna till Heru 75 med AC fläktar.
jimka: Jag byggde i somras en lite bod/skjul med källare. Dvs. jag grävde ner någon meter eller så och murade upp en vägg med leca-block. På denna mur så byggde jag boden/skjulet. Inuti så har jag en lucka i golvet så att jag kommer åt 'källaren'. Källaren har jordgolv. Jag tänkte inte så mycket på själva ventilationen där nere och höll tummarna för att det inte skulle vara några
sisenor nosenorita: Ahh toppen, det är kolfilter! :) Tusen tack för er båda för hjälpen denna fredagskväll! Önskar er en trevlig helg!
J-Osef: [citat] Tack så jättemycket, ska ta dina funderingar vidare, ha en bra helg!
Jonatan79: Aha, synd. Det kanske går, lycka till med försäljning.
Rickard.: Har ingen aning om vad det där är men det ser typ ut som trä eller tidningspapper. Oavsett vad det nu är så kan du komplettera med valfri modern isolering för ventrör. Rockwool eller isovers varianter är det kanske troligast att du hittar först.
Johan456: Du saknar för mycket data för att kunna förvänta dig en förändring. Det gamla aggregatet har sannolikt sämre verkningsgrad men eftersom du inte vet om ni nu har en någon halv grad varmare än innan så blir det meningslöst. Det enda hade varit om du loggat energiförbrukningen på det gamla aggregatet och sen jämfört med det nya över tid. Du hade även behövt korrigera för
Rnny: Tack för svar :) Tätningslist har varit borta tidigare i alla fönster, inget ont om den lösningen, men vi har satt dit dom igen då vi fixat mekanisk frånluft (tidigare självdrag) och borrat riktiga tilluftsventiler i alla rum som ska ha det förutom just dessa där det inte fick plats. Så pricken över i med fönsterventilerna så är hela huset uppfräschat med ensnygg och "riktig"
finnin: [citat] Jag har haft mina kullager nu i två år utan problem. Jag bytte alla när jag ändå var där och stöka. Kanske blir något annat nästa gång
Max R70: [citat] Därför att jag har ett liknande system och i mitt fall så är det ljudet vid återcirkulationen som hörs särskilt när fläkten går med högre hastighet. Har inget ljud/oljud vid tilluftsdonen. Frånluften sköts ju av ftx och inte av värmesystemet.
Gregggor: Värmepumpen tar inte bort någon fukt när den är i värmeläge. Den gör dock så att luften i garaget kan ta upp mer fukt. Byts ej luften ut eller avfuktas blir den mättad. Första du kan göra är att mäta luftfuktigheten. Sen antingen avfuktare eller kanske en fuktstyrd paxflält kan funka. Avfuktare drar nog mer el än om du har tillluft och behovsstyrt utblås. På sommaren kan du dock
Vickevoff: [citat] [citat] Tack! Är dessa ventilationskanaler inte gjorda av någon slags metall? Eller kan de vara ett mellanrum lämnat från teglet etc? Vad jag vet så finns det ingen gas i lägenheten och om det vore ett gasrör tänker jag att dessa borde vara gjorda av metall vilket en slö 6mm metallborr i en skiten borrmaskin utan slag- och borrfunktion borde få kämpa lite med inte inte kännas
BirgitS: [citat] Det är inte enligt dagens rekommendationer utan det är meningen att frånluften i köket ska hämtas från sov- och/eller vardagsrum för att säkerställa att det verkligen kommer in friskluft i de rummen.
HenrikF75: Jag har klurat lite till och sett att ett annat alternativ skulle kunna vara att dra om ventilationen på vinden så att de tre utblås jag har skulle kunna kopplas till ett kylbatteri. De andra förgreningarna till undervåningen får då hamna på sidan av utan kylning.
boihus123: [citat] [citat] Jadärför jag tänkte om du kunde köra med max läget en stund och se om du märker skillnad, på din max så får du väll som typ normaläget på modelen större.
Ninotramp: [citat] Den är inställd på 18c . Läst igenom manualen och begriper lite mer nu.
ikeo: [citat] om jag inte minns fel så har den fläkten en hård stos vilket gör att den är svår att få att passa med ett standardrör om man inte fäster fläkten i en platta och får ut den en bit från väggen.
kest: Om det bara är 10% kvar att göra så bör du lösa det skälv. Måhäda med lite stöd härifrån. Är aggregat o det mesta material där? Vad saknas?
Cancerman_777: [citat] Ja, det är nog ett vettigt tips. Tack :) Jodå, jag förstår. Dock är det inte återanvänd luft eftersom den luft som kommer in där under natten och kommer upp i sovrummet är inte använd då det inte finns några personer där nattetid, men point taken. Det får nog bli fönster ventil i sovrummet. Tack :)
BPhuset: För- och nackdel? Spelar det någon roll? Eller där är andra faktorer som är viktigare att ta hänsyn till? Takkupa i ett sovrum på ovanvåning.
Grafström: Hej Har ett Ventex 300 ftx aggregat från -81 som börjar varva upp och sedan varva ner ca 30-60sek intervall, ibland längre, ibland bara någon sekund. Vad kan det vara som spökar? Ser inget konstigt under locket och har provat att öka och minska flödet utan resultat, möjligtvis att den inte går ner i varv när man kör på högsta fläkthastighet, körde fullt i 5min utan att den gick ner
Vortex: Har som många haft problem med rotorstopp titt som tätt och beställde därför en delbar rem som jag monterade i december. Efter det, men vet inte om det kom direkt efter, så har vi märkt ett sämre flöde, framförallt frånluft. Det märks tydligast i ena badrummet där vi har (hade) ganska högt flöde och också ett ganska högt ljud. Nu helt plötsligt är det mycket tystare, nästan
Plupp 233320: Det torde nu vara bevisat att Enervent är ett banditföretag. I våra 29 radhus har vi lika många FTX-aggregat. Det betyder att vi har 116 lager i till- och frånluftfläktarna. För en privatperson som köper styckvis går ett SKF-lager loss på 25-35 kronor. Lägg på 2 kronor för en ny låsring så kan man åtgärda en burrande fläkt för mellan 50 och 80 kronor. Att hitta rätt tång till