Har problem med tilluft i dotterns nya lägenhet.
Tilluftsventiler finns under fönster i sovrum och ett fönster i vardagsrummet. Men främsta inflödet verkar vara via nyckelhålet som jag fått tejpa igen för att det inte ska vissla och det är ett rejält bsksug när man öppnar ytterdörren.

Dessutom luktar det illa i badrummet och när jag då kollade duschen märker jag att det blåser rätt kraftigt från det när jag lyfter ur vattenlåset.

Så ska det väl inte vara? :thinking:

Godkänd OVK rätt nyligen.

Kolla så att inte friskluftsventilerna är igensatta. Lite beroende på modell kan det sitta ett filter i t.ex. som skulle kunna vara helt tätt av damm och annat.

G Golonka skrev:
Kolla så att inte friskluftsventilerna är igensatta. Lite beroende på modell kan det sitta ett filter i t.ex. som skulle kunna vara helt tätt av damm och annat.
Ganska smutsiga. Listen är i papper, så de är inte tvättbara.

• Smutsigt pappersfilter G2 med synlig damm och märkning, icke-tvättbart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig papperslist full av damm och fläckar som ligger på en köksbänk nära en diskho.
    Skapa konto
Känns det som att luft kommer in nu när det inte sitter några filter? Hur känns ytterdörren?

G Golonka skrev:
Känns det som att luft kommer in nu när det inte sitter några filter? Hur känns ytterdörren?
Exakt samma bsksug som med filter tyvärr.

Har något gjorts åt fasaden "nyligen"? Jag har varit med om att en fasad fick ny puts och de hade helt enkelt satt för ventilerna. En hel del jobb att såga fram dom igen...

G Golonka skrev:
Har något gjorts åt fasaden "nyligen"? Jag har varit med om att en fasad fick ny puts och de hade helt enkelt satt för ventilerna. En hel del jobb att såga fram dom igen...
Utsidan ser bra ut och det blåser. Rensade ventilen så gott det gick från utsidan.

Finns det vattenlås i duschbrunnen?

Om det fortfarande drar tjuvluft genom avlopp och nyckelhål fast friskluftsventilerna är fullt fungerande måste fläkten gå alldeles för hårt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur många friskluftsventiler finns det?
Små lägenheter har ofta problem med ett större frånluftsflöde än vad de monterade friskluftsventilerna klarar av att ge, därför tas luften in på andra ställen. I äldre otäta hus märker man det inte, i nya täta hus brukar man blunda inför problematiken.

Vanligt problem när jag jobbade med detta, särskilt vintertid.
Folk tycker det drar kallt och sätter igen sina ventiler, ju fler som sätter igen, ju mer drar det hos de som inte satt igen ventilerna.
Nu borde alla ventiler vara öppna om OVK nyligen utförts, men det går ju fort att tejpa igen de igen.
Mins just ett 8 vångingshus där 7 lägenheter på samma stam var igensatta.
Det var full storm hos den stackarn på våning 2, ytterdörren fick dras igen med 2 händer.
När ventilerna på alla våningar rensats märktes ventilationen knappt alls.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det vattenlås i duschbrunnen?
Läs gärna startinlägget innan du försöker tillföra något i en tråd.

G Golonka skrev:
Om det fortfarande drar tjuvluft genom avlopp och nyckelhål fast friskluftsventilerna är fullt fungerande måste fläkten gå alldeles för hårt.
Det är det jag anser, men fastighetsskötaren hänvisar till att OVK är godkänd. Suget i de två fönsterventilerna är för övrigt rätt dåligt tycker jag, även helt utan filter som det är just nu.

D Disktrasan skrev:
Hur många friskluftsventiler finns det?
Små lägenheter har ofta problem med ett större frånluftsflöde än vad de monterade friskluftsventilerna klarar av att ge, därför tas luften in på andra ställen. I äldre otäta hus märker man det inte, i nya täta hus brukar man blunda inför problematiken.
Samma till dig som till Jonatan, läs gärna trådstarten. Det står där.

Har nu iallafall identifierat avloppslukten i badrummet, det är från tvättstället, det är ju ett sånt här modernt med nån sorts gummifilter istället för vatten och där blåser det svagt.
Rörsystem under tvättställ med modern gummifilterinstallation och flexibla tilloppsslangar.
Skapa konto

Byte mot ett riktigt vattenlås med vatten i löser det. Nu gäller det bara att hitta ett litet som får plats

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.