Tjena

Bytta ut aggregat från -78 till ett nytt Villamaster

Besparingen januari 2021 mot januari 2022 blev hela 11kwh. Känns sjukt ovärt såhär i efterhand att ha kostat på nytt system…?

Suman skiljer sig markant men det beror ju på elpriset. Skillnaden i kWh är bara 11kwh.

Bara att svälja o ta emot eller eller ska man ringa installatören och be hen se över installationen?

Har du nån form av elvärme, eller är det bara driftenergin för själva FTX'en som skiljer 11kWh?

Jag kör LLV men inget har förändrats från förra året i jämförelse förutom FTX. Hade gärna sett en stor besparing typ 200-300kwh/mån iaf

Hur har temperaturen på tilluften ändrats? Bättre återvinning i %?

Har du eftervärmen på i nya aggregatet?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur har temperaturen på tilluften ändrats? Bättre återvinning i %?
tilluft ställd på +20

useless useless skrev:
Har du eftervärmen på i nya aggregatet?
tror på till och efter är ställt på +20

Det gamla systemet hade ett 1800w element som stog och takta massa kWh så fort det var +5 o kallare.
Men det jag menar är ändå någonstans att jag ha tvätten system idag. Inget har förändrats och det är bara 11kwh besparat ‍♂️

Kanske är den lilla minskningen relaterad till ny motortyp, EC kontra asynkronmotor i det äldre systemet.
Spec. för aggregatet borde klart ange effektbehovet.

E etompau skrev:
Kanske är den lilla minskningen relaterad till ny motortyp, EC kontra asynkronmotor i det äldre systemet.
Spec. för aggregatet borde klart ange effektbehovet.
ska inte dom nya motorerna vara mer effektiva? Eller missförstår jag dig?

Villamaster RDAF MINI

L Lotez83 skrev:
Det gamla systemet hade ett 1800w element som stog och takta massa kWh så fort det var +5 o kallar
Är det nya agg ett roterande eller korsströms vvx?
Om det är en roterande FTX så har den väl ingen eftervärmare?

Har du kunnat mäta återvinningsgrad på både gamla och nya aggregatet?

L lat skrev:
Är det nya agg ett roterande eller korsströms vvx?
Om det är en roterande FTX så har den väl ingen eftervärmare?
”Aggregatet har en roterande värmeväxlare med steglös varvtalsreglering vilket ger noggrann temperaturreglering.”

Roterande med EC motorer

• Digital kontrollpanel som visar temperaturer och inställningar för ett värmeaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du kunnat mäta återvinningsgrad på både gamla och nya aggregatet?
Nej tyvärr.. men oavsett så borde allt nytt, med ec motorer, vara bättre än det förra systemet.

Det är just att besparingen uteblivit som gör mig trött. Absolut kan vi tvättar nån tvätt mer eller diskat någon maskin mer. Kanske har vi haft någon grad varmare inne och någon grad kallare snittemp ute. Känns ändå som att man borde sett NÅGON mer skillnad än bara 11kwh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.