2 169 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hål genom yttervägg som inte behövs längre
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Jag har flyttat en llvp varpå ett hål genom yttervägg blir "ledigt". Jag undrar om någon ventilationskunnig kan råda mig. Det finns ju tre alternativ som jag ser det; sätta tilluftsventil, sätta frånluftsventil eller sätta igen hålet helt. Vi har absolut inga problem med luftkvaliteten i huset (inte mätt, utan baserat på känsla och lukt). Huset har självdrag. Hålet är på entreplan. Huset är hyfsat "tätt".
Kan det "skada" att sätta en tilluftsventil? Är något av de ovannämnda alternativen att föredra?
Tacksam för råd, tips och dialog.
Jag har flyttat en llvp varpå ett hål genom yttervägg blir "ledigt". Jag undrar om någon ventilationskunnig kan råda mig. Det finns ju tre alternativ som jag ser det; sätta tilluftsventil, sätta frånluftsventil eller sätta igen hålet helt. Vi har absolut inga problem med luftkvaliteten i huset (inte mätt, utan baserat på känsla och lukt). Huset har självdrag. Hålet är på entreplan. Huset är hyfsat "tätt".
Kan det "skada" att sätta en tilluftsventil? Är något av de ovannämnda alternativen att föredra?
Tacksam för råd, tips och dialog.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
1,5 plan med källare. 5 rum i källaren, 5 ventiler i källaren, kök, badrum och vardagsrum på entreplan, köksfläkt, badrumsfläkt och kamin (som används mycket just nu (elpriset)) på entreplan, två rum på ovanvåningen, en takventil i varje rum som går till varsin kanal i skorstenen. Totalt ca 150-160 kvm, 210 cm takhöjd i källaren, 255 cm takhöjd på entreplan, snedtak på ovanvåningen (80-360 cm takhöjd). Uppvärmning är llvp, men just nu extremt mycket kamineldning. Generellt öppen planlösning med stora rum utom i källaren.
Hålet sitter på ca 210-220 cm höjd i det stora rummet (ca 30 kvm) på entreplan. Inga andra ventiler än de tre som nämns på entreplan.
Hålet sitter på ca 210-220 cm höjd i det stora rummet (ca 30 kvm) på entreplan. Inga andra ventiler än de tre som nämns på entreplan.
Ja, det kan skada på så vis att tilluften kan komma att tas från den nya tilluftsventilen istället för som det var tänkt/befintliga ventiler.
Luften kommer alltid att välja enklaste vägen.
Undertrycket kan också komma att minska i huset.
Har ni en bra fungerande ventilation i alla utrymmen och tillräckligt med tilluft, så är det helt klart bäst att sätta igen hålet.
Luften kommer alltid att välja enklaste vägen.
Undertrycket kan också komma att minska i huset.
Har ni en bra fungerande ventilation i alla utrymmen och tillräckligt med tilluft, så är det helt klart bäst att sätta igen hålet.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, det har jag inte. Vid renoveringen satte jag dit takventilerna på ovanvåningen. Vi sover inte med stängd dörr. Tanken är/var att tilluften kommer från entreplan (upp i trappan) till båda rummen på ovanvåningen. Det blir ju ett undertryck på de två metrarna skorsten. Men ja, sovrummet hade kanske vunnit på att få en egen tilluftventil. Det är dock en annan fråga då hålet finns på entreplan i ett 30 kvm stort vardagsrum.Jonatan79 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, det är nog ett vettigt tips. TackJonatan79 skrev:
Jodå, jag förstår. Dock är det inte återanvänd luft eftersom den luft som kommer in där under natten och kommer upp i sovrummet är inte använd då det inte finns några personer där nattetid, men point taken. Det får nog bli fönster ventil i sovrummet. Tack
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
