”Firman som gjorde föreningens underhållsplan beräknade livslängden till 25 år och angav filterbyte som enda underhållsåtgärd under tiden.”

ifall ovanstående firma gjort en underhållsplan på uppdrag av er med informationen att dessa fläktar ska användas så bör väl ni kanske vända er dit ?
Då har de isåfall gjort en felaktig beräkning.

R
Inga problem att byta lager i dem.... har själv fått samma svar att det inte går men öppnade upp och plockade ut de gamla lagrena. De har försökt vara luriga och har någon egen märkning på något billigt lager så jag tog det med det gamla till en butik och köpte i samma storlek men i bättre kvalitet, de nya lagren fungerar ännu perfekt efter 8 år... Kostnad för 4 lager var cirka 15 euro

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Mats Engquist skrev:
Det kan ju vara att branschen behöver en uppryckning. Jag vet inte - har aldrig hört talas om att man måste byta fläkt i FTX:er med jämna mellanrum.

Köper jag en tvättmaskin räknar jag med att behöva byta den inom 10 år.

Köper jag ett FTX-aggregat för 50 kilopix räknar jag inte med underhåll på 9000 kr vart femte år och att byta hela aggregatet är inte som att byta tvättmaskin. Det står ingenstans i deras underhållsrekommendationer att man skall budgetera så mycket pengar för att byta fläktar. Sedan måste skiten i alla fall bytas ut efter 20-25 år eftersom de då inte längre kommer att gå att reparera.

Jag kommer aldrig att nöja mig med skit, även om du säger att man bara kan köpa skit.
”Jag kommer aldrig att nöja mig med skit, även om du säger att man bara kan köpa skit.”

Nej. Det säger jag inte. Tvärtom har jag ställt frågan till dig vad man ska köpa istället för det ni har köpt som du nu varnar för. En viss skillnad!

När det gäller vitvaror har jag oftast gjort ”grundliga” undersökningar. Läst på ”Råd & Rön” och div. Siter. Men tyvärr går det alltid likadant. Runt 10 år. Ibland 6 år. Sen pajar skiten helt eller så behövs någon lagning.

Jag har dimmers från Eljo. Rund knapp som man trycker in och vrider på. Första började paja efter 7-8år. De flesta andra förra året. Exakt 10 år efter installation. Har 2 dimmers kvar som knappt används.

Jag vill inte heller köpa skit. Men vad har man för val? Tragiskt men sant.

Frågan är om det är Enervent som är problemet då jag misstänker att det är EBM som har låg kvalitet på sina lager.

Många aggregat tillverkare använder samma fabrikat av fläktar i dom så det gör ingen skillnad.

Däremot så går det nästan alltid att byta lager i fläktar, gäller att hitta ”rätt” firma som kan och vill utföra det, i Stockholm vet jag en firma som utför såna jobb, var i landet ligger fastigheterna?

P
E etompau skrev:
Kanske är underlåtenhet att byta filter som har påverkat motor/fläktblad
Jag sade att jag inte var en av dessa... Naturligtvis har jag bytt filter enligt anvisning. Det är dessutom den enda anvisning vi fått. Sedan har de lite filmer om rengöring på sin hemsida. Dessa har jag också följt.

P
J Jeppson skrev:
Däremot så går det nästan alltid att byta lager i fläktar, gäller att hitta ”rätt” firma som kan och vill utföra det, i Stockholm vet jag en firma som utför såna jobb, var i landet ligger fastigheterna?
Jo, det vet jag. Det var dock inte frågan... Vi finns i Stockholm så har du tips tar jag tacksamt emot dem...

Har skickat PM.

/Jeppson

E etompau skrev:
Tror att majoriteten av vent.tillverkarna använder fläktar från EBM papst, så hade ni valt ett annat fabrikat är sannolikheten stor att ni fått liknande motor
Det är inte slutkonsumentens problem.
Då får tillverkarna/inköparna utgå ifrån en annan faktor än "lågt pris" när de köper komponenter.

Hur har det gått?
Gick det att byta lager i motorerna?

P
Försäkringsbolaget tog kostnaden för fläkten - så jag bytte hela. Kommer dock (när mer tid frigörs) att kontakta firman du tipsade om.

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
P
Det torde nu vara bevisat att Enervent är ett banditföretag.
I våra 29 radhus har vi lika många FTX-aggregat. Det betyder att vi har 116 lager i till- och frånluftfläktarna. För en privatperson som köper styckvis går ett SKF-lager loss på 25-35 kronor. Lägg på 2 kronor för en ny låsring så kan man åtgärda en burrande fläkt för mellan 50 och 80 kronor. Att hitta rätt tång till låsringen kan vara en utmaning men där kan ju föreningen göra investeringen på 50-200 kr.
Worst case, 29 radhus, 58 fläktar, 116 lager, 58 låsringar och en tång landar på 4376 kronor om man är lite varlig med frakten...
Enervent själva menar att byte av lager är potentiellt livsfarligt och rekommenderar att man låter bli och att man i ställer köper en helt ny fläkt varje gång de går sönder. Varje fläkt kostar runt 4470 kronor. (Alltså mer än att byta alla lager i alla fläktar i alla FTX:er i alla radhus...)
Att påstå att det inte går att byta lager är rent lurendrejeri men de tjänar multum på denna för kunderna usla eftermarknadshantering. De ger heller inte ut instruktioner till reparatörer eftersom de vill behålla greppet om kunderna.
Nu har ett tiotal av våra aggregat gått sönder. Vi har bytt lager i de flesta. Även värmeväxlarna börjar rasa på en del håll.
Ett FTX-aggregat är kanske hushållets dyraste installation. Ett nytta motsvarande aggregat går (utan installation) 45 kkr eller mer (för konsument) Kan kanske hittas mycket billigare men jag söker som konsument. Skall man byta måste det nya passa i anslutningen - annars kommer kostnaden någon annanstans...
Det är helt enkelt inte rimligt med reparationskostnader på mellan 5 och 10 kkr vart femte år för en så central och dyr produkt.
Kan ju finnas skäl till att just detta aggregat slutat produceras...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.