942 läst ·
4 svar
942 läst
4 svar
ventilation till attefalls på 18 kvm
hej!
jag har funderingar på hur jag ska lösa det med ventilation.
toaletten är avskärmat med en mellanvägg så ena sidan är toan och andra är köket. och enda ingången till toaletten är från utsidan och där inne finns det en paxfläkt.
köksfläkten skall vara en kolfilterfläkt.
ska man göra ett venthål i mellanväggen in till toan?
sen ett till venthål i väggen i stora rummet så man får in luft och sen är paxfläkten i toan utluft? hur brukar man göra i småhus?
att tillägga är att vi i framtiden planerar att installera en vedspis.
jag har funderingar på hur jag ska lösa det med ventilation.
toaletten är avskärmat med en mellanvägg så ena sidan är toan och andra är köket. och enda ingången till toaletten är från utsidan och där inne finns det en paxfläkt.
köksfläkten skall vara en kolfilterfläkt.
ska man göra ett venthål i mellanväggen in till toan?
sen ett till venthål i väggen i stora rummet så man får in luft och sen är paxfläkten i toan utluft? hur brukar man göra i småhus?
att tillägga är att vi i framtiden planerar att installera en vedspis.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
I mindre utrymmen dom detta så skulle en klassisk självdrag funka med tilluft lågt satt på vägg och frånluft högt upp i vägg helst i vardera änden. Hål in till wc låter som att störande ljud in till vardagsrum kan uppstå. Men står man ut med det är det också ett altarnativ
tack för svar! låter bra, bra tanke med ljud.H håbbe1961 skrev:
eftersom toaletten(dusch) ja då blir det badrum? bara har ingång utifrån och vi har en paxfläkt installerad så funderade jag på vad som egentligen behövs så googlade.
Vad gör en PAX fläkt?
En Pax Passad fläkt är främst avsedd för förstärkning av frånluftflöde i bostäder med självdragsventilation. De är mycket enkla både att montera och att använda.
så då är alternativet göra tillufthål i mellanväggen och riskera oväsen ut i övriga rummet eller göra tillluft hål ut från badrumet? kan man göra det i dörr/fönsterkarm på nått vänster har ja hört?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden