Hallåj,
Jag var dumsnål när vårt hus byggdes och skippade installation av frikyla. Dåligt beslut på sommaren då det blir 28-30 grader varmt på övervåningen. Jag skulle vilja få ner temperaturen till 22-23 grader på övervåningen som är på 100kvm så att vi kan sova ok.
Jag har glömt förstås en bergvärmepump, Nibe F-1145 men även FTX från Systemair. Ventilationen är ju inte isolerad och det gör ju det hela lite bökigt att sätta ett stort kylbatteri direkt efter FTXn eftersom det finns risk för kondens. Tanken jag har är att sätta ett batteri på de utblås jag kommer åt att isolera från vinden och det innebär tre stycken. Två urblås går genom reglarna på hjörtväggen och ut i väggen i två rum så dessa kommer jag nog inte åt.
Frågan är om det funkar att sätta ett kylbatteri på de tre utblåsen och använda samma anslutning för kylmediet? Det blir ju rätt bra distans då en utblåset sitter cirka 13 meter från platsen där jag tänkte dra upp rören från pumpen. Kondensen kan jag sannolikt lösa med avrinning till avluftningen för avloppet.
Några tips?
/Henrik