S
Skarpelandsvägen: Jag har ett RDKR installerat men fick ett elöverslag vilket skadade flera installationer. Bla aggregatet. Jag tror att det är kondensatorn då denna brann upp. Jag tänkte göra ett försök att byta den men jag vet inte vad det ska vara för ”storlek” på den. Finns det någon som kan fota sitt styrkort så att jag kan leta efter en kondensator?
0 svar · 590 läst
A
Amrich: Svarar mig själv mer eller mindre omedelbart: Den, som jag uppfattade, längre stosen på gamla Fresh 80 var egentligen en kort stos plus en bit rör. Tittade man riktigt noga kunde kan se att så var fallet. Lösningen blev då att såga/knipsa sönder den invändiga stosen till ventilen och kvar blev då en bit rör i perfekt längd och diameter. Erkänner också att det var sambon som
4 svar · 6,7k läst
·
S
Sigward: [citat] Tänkte nåt liknande, tänker att det kan binda ev. löst om det är nåt kvar.
6 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det här är också en så pass stor ändring att det krävs en anmälan till kommunen inte arbetet påbörjas. Från början hade troligen lägenheten kakelugnar i originalrummen och en vedspis i köket. Dessa stod för frånluften. Tilluft genom klaffventiler i vägg var det vanligaste 1906. Sen har något installerat detta system. Den konstiga frånluften i sovrummet kan ju ha handlat om att
10 svar · 3,0k läst
·
B
bobobjorn: Hej! Jag har mitt kontor i källaren (gästrummet nere till höger på planritningen). Och känner att jag måste göra något åt ventilationen där inne, stänger jag dörren tar syret slut direkt. Idag ser det ut som "nu.jpg". Dvs det finns frånluft på toaletten och i omklädningsrum och ena gästrummet (som jag dock stängt). Det går sen upp till vinden där vi har en frånluftfläkt som
0 svar · 1,1k läst
·
T
tobsy: Det var svårt att se, men det såg ut att rinna på bra när jag hällde på vatten med duschen över kylflänsarna. Och P4 felet hänvisar till luftflöde inte avlopp. Inflöde av luft funkar ju, lätt att se, men vet inte om skräp kan vara dolt i utflöde på något sätt. det är ju i alla fall det jag letar efter just nu
2 svar · 2,4k läst
G
Grymsi: [citat] Så det behövs 2 st? tänkte bara 1 skulle räcka? Badrumsfläkten kommer gå konstant men en spalt vid badrumsdörren ja.
2 svar · 2,7k läst
·
Isakare
Isakare: [citat] Bra idé.
19 svar · 8,8k läst
·
D
dam-dam: Tack för tydliga besked. Det är också i linje med vad jag själv har trott. Köket renoverades för 10-15 år sedan och fläkten har sannolikt suttit där sedan dess. Inga anmärkningar på OVK såvitt jag vet. Konstigt!
3 svar · 1,8k läst
E
Emanuel01: Har 15mm rör till bottenplan från vp i källaren. Har dock bara 100m borrhål och behöver inte köra konstant med pump i vp utan denna pump klara cirkulation genom borrhålet. Har även monterat ett expansionskärl med blåsa och skippat det vita kärlet som följer med alla bv pumpar.
3 svar · 1,8k läst
J
jonaserik: En plåt på utsidan som vibbrerar i blåsten eller resonans när vinden trycker ner i rören. Kolla även så inte den rostfria täckning ligger mot ventröret bakom, låter nästan som ett skavljud.
1 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: [citat] Stockholm är långt från mina domäner så jag kan inte hjälpa dig där.
19 svar · 6,6k läst
·
B
BSOD: Jag kan vara fel ute här, men jag hade för mig att sotaren inte ansåg att det var någon bra idé att köra in massa fuktig luft från badrummet in i skorstenen (kondens/frostsprängning osv). Vet inte om det ligger nån sanning i det, men jag drog det till yttervägg istället, utan att forska mer om detta.
2 svar · 782 läst
A
addee: Hur ser man på det? 180m borrhåll. Har ca 17 meter (x2) 22mm koppar som det ska köras vatten i till stora kasseten, antingen 42 eller 52 Skystar ECM. Ska jag gå på en Skystar 52a, eller blir det overkill med det tryckfall som uppstår? Fanns inte en chans att få dit 28mm kopplar med isolering på vägen upp mot vinden tyvärr. Tänker på om jag ändå kommer få köra Skystar på lägsta
0 svar · 1,2k läst
J
jajgert: Hej allihop. Tack för alla svar. Det är nästan skrattretande... men som man brukar säga ibland är den enkla förklaringen den rätta. Det var liiiiite damm som hade samlats som skapade det visslande ljudet. Precis som Lizzardo påpekade. [citat]
6 svar · 4,6k läst
·
Linus Epperlein Manneteg
Linus Epperlein Manneteg: Har även märkt att det luktar fuktigt trä från friskluftsventilerna ovanför fönstren i vardagsrummet o sovrummen. Vad kan de vara och vad kan man göra för att få bort de?
2 svar · 1,5k läst
·
C
camelspin: Ok. Har du svagt utsug så kan det bli dåligt inflöde. Bottenplan bra. Det visar sig, men i det läget är det synnerligen viktigt att sätta ventil där trycket är lågt - inte för högt på vägg och inte på läsidan. En undersökning av frånluften kan vara mycket givande, suger det dåligt hjälper inte ventilen mycket. Kankse skulle någon frånluftslösning eller tom ett ftx vara ett
6 svar · 10,0k läst
H
Hans G2: Väldigt klen dimension, jag skulle rekomendera minst 125 på sticken och 160 på stammen för att minimera ljudet.
1 svar · 994 läst
L
lordi: Nej, jag ser ingen anledning till att det skulle finnas asbest på dessa rör. Det ser mer ut som murbruk eller puts som man har råkat kladda med. Isoleringen som man ser är ingen asbestisolering iaf
1 svar · 1,7k läst
·
S
S-foot: [bild] Hej! Vi har ett hus på ca 120 kvm och i somras böt vi tak på det. Företaget som utförde jobbet råkade nog förstöra takfläkten när dom rev loss den gamla plåten. Fläkten från 1978 var nog av Svab typ om jag förstått det hela rätt. Efter många om och men så monterade dom dit en ny. Den nya fläkten heter Vilpe och vi upplever försämrad ventilation, speciellt när man
0 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Borde funka. Den du ska kolla med är sotaren som ska rensa kanalen då och då. Kanalen från fläkten måste kunna rensas.
1 svar · 989 läst
T
thomas thoresson: Hej. Har 6 pipor i skorstensmuren. Små pipor så en smärt anslutning krävs som du säger. Tack för kontakten. Thomas
2 svar · 1,1k läst
S
Sweetfancymoses: [citat] Ja, det blir nog ett inköp av en större fläkt med kåpa som jag först kommer prova koppla till ventilation, och om inte det funkar får det bli en komplettering med kolfilter.
9 svar · 3,2k läst
·
A
addee: Ingen som har ngt förslag eller kommentar?
1 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är ju så man gör i boningshus, enkla ventiler i rum där man är länge och sen utblåsfläkt i andra rum.
1 svar · 1,4k läst
·
T
TMatt: [citat] Vi har FTX aggregatet med kylbatteriet på övervåningen, rakt ovanför bergvärmepumpen. Köldbärare är uppdragen till kylbatteriet. När vi installerade fläktkonvektorn gjorde vi bara ett avstick från kylbatteriets köldbärare och satte konvektion utanför utrymmet där FTX aggregatet står. För vår del var det en extremt enkel installation eftersom allt vi behövde var precis i
8 svar · 3,5k läst
zarkov
zarkov: [citat] Jo, jag skall titta på det i helgen, det är mest takgenomföringarna jag funderar på. Sen beror det på offerten om det är värt besväret eller inte.
4 svar · 2,9k läst
M
Maskinen89: Bor i trähus med 2 plan och källare från 1928. 95 kvm ex biarea. Vattenradiatorer, eldar sporadiskt. Håller på att reda ut ventilationen. Upplever att den är bristfällig i form av drag genom bjälklag och doft av "gammalt hus" men även viss "bränd" lukt i kläder när man är hemmifrån. På plan 1 har vi en öppen gjutjärnskamin. Jag provade att stänga spjället helt till rökkanalen
0 svar · 1,2k läst
S
Srixon: Tänk på att ha tillräckligt avstånd från yttervägg. En rekommendation är att använda en radonmanchett istället för markduk, betong krymper.
5 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.