Åsa Lund
Åsa Lund: FTX behöver nya filter varje år. När jag jobbade inom allmännyttan hade vi lgh där det inte bytts på över tio år :rolleyes:
9 svar · 4,0k läst
·
michfris
michfris: Det finns ju olika tillvägagångssätt, Pegasuslab och ALS Scandinavia. Jag har ett par strips för just DNA sampling hemma och kan skicka till TS, de ska sedan för analys på ALS Scandinavia. har även provtagningsmanualer gällande DNA samplingen.
8 svar · 2,6k läst
surris
surris: [citat] Mitt hus vara också självdrag när jag flyttade in, och upplevde inte luften som några "problem". Men efter jag installerade frånluft så kan jag konstatera att den helt klart var undermålig innan. Största problemet med självdrag är sommaren för då har man i princip noll i självdrag. Det finns en anledning till att man inte bygger med självdrag längre... Lösningen på att
14 svar · 3,2k läst
·
S
Sevape: Tack för denna illustration och beskrivning! Livet känns genast lättare även om det "bara" är ventilation :)
2 svar · 3,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: LVVp’s utedel ska stå just utomhus för att fungera rätt och inte kyla ner din grund ordentligt.
2 svar · 1,5k läst
·
B
BSOD: På alla element brukar det alltid stå. Får ej övertäcktas....
3 svar · 1,2k läst
·
D
dennis_f: Enda sättet att få bort lukten (utan att ta bort själva källan) är väl att ha undertryck i golvet. Det får man inte via ftx. Menar du att man skulle ventilera huset så kraftigt med ftx'en att lukten blir så pass utspädd att den inte känns? Jag skulle tro att det blir dragigt och kommer att kosta onödigt mycket i värme även om ma har ftx.
1 svar · 1,7k läst
M
MOW: Tack alla för engagemang i frågan. Min kunskap och vilja att greja med detta är för låg… Kommer kontakta firma som får ställa in, rengöra etc. nån som har tips på bra firma i gbg-trakten, gärna öster om stan (bor i Lerum).
19 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: OK du har det lite framför dig hur det bör göras och lite kvitto på det är inte fel. Du tänker rätt:)
15 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Tänkte också på att du skrev att det blir väldigt kallt inne och tanken med att ha ventilerna bakom radiatorerna (elementen) är att den inkommande luften ska värmas direkt innan den sprids i rummet. Ventilationsnormen som gäller säger att all luft i huset ska bytas ut varannan timme. Det ska vara inställt i samband med husbygget men om det känns som det stormar inne i huset kan man
5 svar · 7,2k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Hej jag har letat länge efter någon som kan dra upp en ny imkanal på mitt 1,5 plans hus i Nacka. Tips mottages tacksamt.
0 svar · 1,5k läst
D
Dixies: Stämde bra bytte lager idag. Tyst och fin nu .
3 svar · 4,8k läst
·
N
Niklas Andersson: [citat] Hej, Vi köpte ventilerna ovan som passar rakt i 80mm rören. Behövde ingen monteringsram. (y)
2 svar · 3,8k läst
·
J
Josth: Blir garaget varmt av öl-kokningen också? Annars kanske en kondensavfuktare är ett alternativ om det ändå behövs lite mera värme. Avfuktningen ger lite grann gratisvärme utöver elen som driver avfuktaren.
1 svar · 1,3k läst
J
Jimkih81: Har kikat lite på Heru 50 och den verkar rätt prisvärd, men som du säger lite överdimensionerad. Fick rådet av en som gjorde ovk i huset att kika på system air vtr 200. Den är betydligt dyrare.. Går man på en Heru 50 kan man väl ställa den i ett lägre grundflöde, så forcerar man då man vistas i lokalerna, för att inte ventilera mer än nödvändigt, frugan säger dock att jag bor
4 svar · 1,7k läst
H
Håbbe01: Lite fundering på om hur det blir på sommaren med uppvärmd tilluft
2 svar · 2,7k läst
·
martin079
martin079: Tack för era svar. Det låter som kloka och logiska invändningar.
5 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Går det inte att förlänga kanalen från det gamla kökets plats. Det kräver minst byråkrati. Annars: när du väsentligt ändrar på ventilationen (som att sätta in en ny imkanal som diskuteras ovan) så krävs en bygganmälan till kommunen. Så rätt tågordning är: 1. Ventilationskonsult föreslår teknisk lösning och upprättar ritningar 2. Du får ett besked (helst skriftligt)
4 svar · 2,4k läst
·
tensiden
tensiden: Håller med om alternativ två. Vi hade lite motsvarande här, och körde på vad som gjorts tidigare. En inbyggd kanal från spisen och bort till murstocken där vi har rör upp. Visst, inte helt optimalt, men fläkten fixar att få ut oset. Försök bara att inte snåla på dimensionerna bara.
4 svar · 1,7k läst
·
R
robber: Tack för alla svar! Satte först en fläkt och det gav positivt resultat direkt. Stängde sedan av fläkten och fick samma resultat men med mindre ljud. Mao fläkten är inte upp längre och alla är nöjda och glada /r
5 svar · 2,6k läst
·
J
Jeppson: Tror att det finns någon som har skapat en tråd om det här, sök efter lagerbyte fläkt på forumet. //Jeppson
5 svar · 3,0k läst
·
J
Jensa86: Mitt gamla hus från 72 hade inbyggd hållare för sopsäck som var öppen från utsidan huset. Den hade även ventilation uppåt för att vädra ut eventuell lukt. Kan det vara något sådant som ser ut som garderob på ritningen?
3 svar · 1,4k läst
·
Ulltand
Ulltand: Om det är självdrag mäter man inte luftflödet. Möjligen vill besiktningsmannen mäta tvärsnittsarean. I så fall kan det vara det hen avser och donet på bilden ser heller inte att kunna öppnas helt pga skåpet.
28 svar · 4,4k läst
·
fresve
fresve: [citat]
3 svar · 1,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Förklara mer, hur hög värde fick du och med viken typ av mätning under vilken period? Bor du i BRF eller hyres?
1 svar · 1,1k läst
D
Dinodoy: [citat] tack!
19 svar · 3,3k läst
G
Gulsippen: [citat] då är det ju enkelt att få den att snurra på 220. Sätt en brytare och kör när ni duschar.
18 svar · 2,9k läst
·
S
Skarpelandsvägen: Jag har ett RDKR installerat men fick ett elöverslag vilket skadade flera installationer. Bla aggregatet. Jag tror att det är kondensatorn då denna brann upp. Jag tänkte göra ett försök att byta den men jag vet inte vad det ska vara för ”storlek” på den. Finns det någon som kan fota sitt styrkort så att jag kan leta efter en kondensator?
0 svar · 590 läst
A
Amrich: Svarar mig själv mer eller mindre omedelbart: Den, som jag uppfattade, längre stosen på gamla Fresh 80 var egentligen en kort stos plus en bit rör. Tittade man riktigt noga kunde kan se att så var fallet. Lösningen blev då att såga/knipsa sönder den invändiga stosen till ventilen och kvar blev då en bit rör i perfekt längd och diameter. Erkänner också att det var sambon som
4 svar · 6,7k läst
·
S
Sigward: [citat] Tänkte nåt liknande, tänker att det kan binda ev. löst om det är nåt kvar.
6 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.