1 749 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
En rimlig offert?
Hej bor i radhus utan fungerande ventilation. Något vi nu ska åtgärda med ventiler i fönster övervåning.
På nedervåning har vi dock tagit in en offert från ventilationsfirma.
Priset känns dock något högt.
ca 20.000 vill de ha för en ny ventil i vardagsrummet och sedan så ska de kapa det gamla ventilationssystemet på vinden bygga om det och installera en ny fläkt. Priset är inklusive arbete av elektriker.
Låter detta rimligt?
Mvh
På nedervåning har vi dock tagit in en offert från ventilationsfirma.
Priset känns dock något högt.
ca 20.000 vill de ha för en ny ventil i vardagsrummet och sedan så ska de kapa det gamla ventilationssystemet på vinden bygga om det och installera en ny fläkt. Priset är inklusive arbete av elektriker.
Låter detta rimligt?
Mvh
J Josth skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar? som jag förstod det så ska de byta aggregat?
FTX är för dyrt för vad det ger tror jag. om jag läser olika trådar om saken.
Tolkade "gamla ventilationssystemet på vinden" som att ni har ett gammalt men nu inte fungerande FTX-aggregat? Då är det ju lika bra att fortsätta med FTX om ni har kanalerna i huset. Annars, vad består det "gamla ventilationssystemet" utav?
Aha då är jag med. Vad jag förstod på ventilationsteknikern så har vi en gammal frånluftsfläkt plus paxfläkt i badrummet i ett stort ventilrör som går upp i skorstenen.J Josth skrev:
Jag har dålig koll på detta så ursäkta förvirringen.
Så här står det i offerten.
Leverans och montage av frånluftsfläkt typ KVKE 160 med tillhörande rör-kanalsystem samt styrning.
Kanaler på vind kopplas ihop. Systemet ombesörjer kanal från badrum samt wc.
Friskluftsventil typ Fresh Thermo installeras i vardagsrum plan 1.
Låter det rimligt med det priset?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ok, lite special sedan tidigare. När är radhuset byggt? Svårt att säga med priset. Själva aggregatet går att få för under 10 tkr, plus lite till material och sedan en knapp dags jobb. 20 tkr låter inte orimligt. Kanske fler som har åsikter?
Känns inte helt orimligt, även om jag inte riktigt förstår hur mycket nytt som egentligen ingår. Se till att du får ec versionen av kvke 160, enklare att reglera in en sådan fläkt samt mer energieffektiv.
Ingår även en injustering av systemet, så tror jag ni fått ett bra pris. Att överventilera är dyrt, man bör mäta och justera in den nya fläkten. Men det bör göras när ni är färdiga på övervåningen, eftersom förhållanden ändras då.
Beroende på uppvärmningssystem i huset och tillgängligt utrymme kan man alltid fundera på om det är värt att få dit en frånluftsvärmepump.
Det känns inte helt rätt att bara blåsa ut 20C varm luft helt utan återvinning. Nångång i framtiden bör man ju göra något av värmen kan jag tycka.
Ingår även en injustering av systemet, så tror jag ni fått ett bra pris. Att överventilera är dyrt, man bör mäta och justera in den nya fläkten. Men det bör göras när ni är färdiga på övervåningen, eftersom förhållanden ändras då.
Beroende på uppvärmningssystem i huset och tillgängligt utrymme kan man alltid fundera på om det är värt att få dit en frånluftsvärmepump.
Det känns inte helt rätt att bara blåsa ut 20C varm luft helt utan återvinning. Nångång i framtiden bör man ju göra något av värmen kan jag tycka.
Tack så jättemycket, ska ta dina funderingar vidare, ha en bra helg!B BSOD skrev:Känns inte helt orimligt, även om jag inte riktigt förstår hur mycket nytt som egentligen ingår. Se till att du får ec versionen av kvke 160, enklare att reglera in en sådan fläkt samt mer energieffektiv.
Ingår även en injustering av systemet, så tror jag ni fått ett bra pris. Att överventilera är dyrt, man bör mäta och justera in den nya fläkten. Men det bör göras när ni är färdiga på övervåningen, eftersom förhållanden ändras då.
Beroende på uppvärmningssystem i huset och tillgängligt utrymme kan man alltid fundera på om det är värt att få dit en frånluftsvärmepump.
Det känns inte helt rätt att bara blåsa ut 20C varm luft helt utan återvinning. Nångång i framtiden bör man ju göra något av värmen kan jag tycka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
