Skumpe
G gladr skrev:
Ventkraft kan jag rekommendera,

[länk]
Din rekommendation vore mer betydande om det inte var ditt enda inlägg.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har svårt att tro att konkursboet skulle slutföra någon installation då verksamheten ju har upphört.
Du får driva en fodran, och hoppas att det finns pengar kvar när det är din tur (tyvärr hamnar du ju långt ned på listan efter tex staten och banker)

Annars är det bara att bita i det sura äpplet och ta in någon som kan färdigställa. Du kan ju kolla om din försäkring kah hjälpa något, eller om firman hade någon försäkring som kan gå in på något sätt ?
Det kan nog hända att du kan få det slutfört av firman/konkursboet, men då som ett nytt arbete som du får betala extra för och sedan hoppas på att det blir någon återbetalning på den ursprungliga delen. Kanske också de friställda montörerna vill åta sig ett extraknäck?

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det kan nog hända att du kan få det slutfört av firman/konkursboet, men då som ett nytt arbete som du får betala extra för och sedan hoppas på att det blir någon återbetalning på den ursprungliga delen. Kanske också de friställda montörerna vill åta sig ett extraknäck?
Kanske, möjligen om konkursboet tjänar på det: Men en konkursförvaltares uppgift är inte att driva vidare en verksamhet utan att se till att fodringsägarna får betalt.

"Förvaltaren ska vidta alla åtgärder som skapar en snabb och bra avveckling av konkursboet"

Ibland kan en verksamhet drivas vidare om man anser att bolaget senare skulle kunna säljas i sin helhet (om det skulle ge möjlighet till större inkomst än att avveckla), men då måste förutsättningar finnas för att fortsätta betala ut löner osv förstås, och man måste också ha förutsättnignar att förhandla med leverantörer som kanske ser en större möjlighet i att få en del pengar om det drivs vidare under förvaltning.

https://lawline.se/answers/far-ett-foretag-som-ar-forsatt-i-konkurs-fortsatta-att-salja-varor

ErikLeo ErikLeo skrev:
Hej,

Vår ventilationsfirma Ventus (Ventulus är moderbolaget) har gått i konkurs och vi har cirka 10% kvar av en omfattande FTX ventilationsinstallation i vårt hus. Vi har betalat ett paketpris i förskott och står således inför att driva en fodran mot konkursboet. Är det någon som har hamnat i liknande sits och har några kloka råd att ge? Instinkten är att bita ihop och ta in ny firma för att färdigställa då jag bedömer utsikterna för kompensation som svaga.
Där ser man, brukar slö läsa trådarna och hittade detta. Sköt på ett jobb som Ventus skulle göra men tvingades betala materialen, fine ligga ute med 5000 kan man göra men dom kan man säkert se sig om efter i månen. Fick kontakt med konkursförvaltaren som skrev att jag skulle anmäla en fodran. Jag får väl försöka göra det men förhoppningarna är noll.

Om det bara är 10% kvar att göra så bör du lösa det skälv. Måhäda med lite stöd härifrån.
Är aggregat o det mesta material där?
Vad saknas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.