S
Simon Rose: Okej! Det var ungefär så jag menade men med rakt rör - stos efter vinkeln mot ytterväggsgallret :) Tack för svaret!
5 svar · 1,3k läst
·
R
Runnis: Ett R5 räcker skulle jag säga. 250m² behöver runt 87,5 liter per sekund. R5 ger mellan 30-120 l/s.
3 svar · 959 läst
D
DahlEricsson1000: [citat]
6 svar · 8,7k läst
Matteandersen
Matteandersen: Kollade runt lite mer. 30mm avstånd till brännbart material verkar vara inom samma brandcell, antar att köket är en brandcell men ovanför taket till köket är en annan? Då bör det alltså isoleras? Tvivlar en del på den befintliga takhuven, att det är brandisolerat korrekt, tätt och korrekt monterat enligt dagens standarder. Bör man bita i det sure äpplet, skaffa ny takhuv och göra
4 svar · 3,9k läst
·
T
TheGame: Kör på FTX. Ska man endå göra jobbet att uppgradera ventilationen så vore det dumt att göra nå annat.
5 svar · 6,0k läst
J
JuOh: Hej! Tack för ditt svar Demmpa! Det låter som att tilluftsdonen behöver nya skumringar. Vi kör på det! Bästa hälsningar JÖ.
2 svar · 2,5k läst
·
K
Knight: Känns inte speciellt fräscht..
2 svar · 2,1k läst
·
C
Catharina Karlsson1: Tack för ditt svar! Det horisontella röret går genom duschrum, kök, badrum och ut till takfläkt. Jag kan ju montera dit fläkten i alla fall men sen är nog det bäst att ta in en ventilationsfirma så det blir rätt flöde. Är sjukt less på det höga ljud som kommer från fläkten idag…QUOTE="BirgitS, post: 4755419, member: 155688"]Vart tar de två ändarna av den horisontella röret
2 svar · 1,8k läst
·
E
extcon: Jag ska försöka få definitiva svar från Swegon support. Jag är hyfsat tekniskt kunnig och har försökt läsa manualen och tror mig ha gjort inställningarna rätt. Vet dock inte vad man kan förvänta sig därav fråga i detta expertforum Ibland finns ju dolda inställningar man inte kommer åt som konsument så tänkte om det kunde vara något sådant. Jag har förstått det så att max
18 svar · 4,5k läst
·
Antwerpen
Antwerpen: [citat] fantastiskt svar! TACK!!
6 svar · 4,7k läst
useless
useless: [citat] BBR ställer krav på bostadsventilation. Sen att de allra flesta struntar i det om man inte får explicita krav, t ex om man gör nåt som är bygglovspliktigt, betyder inte att det inte finns några regler.
24 svar · 6,4k läst
·
jarlh
jarlh: [citat] Problemet är att bottenvåningens badrum ligger "bortanför" köket och det är en T-korsning vid köket.
12 svar · 10,9k läst
M
Mikvib: Hej, Vi har nyligen låtit lägga om vårt ytter tak. Det tidigare taket var lagt 1979 med board som undertak. Det nya taket har nu blivit tätare i och med att vi lagt råspont och takpapp. Upptäckte ett droppande ljud från innertaket när vi duschade och misstänkte kondens. Kunde riva upp en vägg för att se ventilationsstammarna (avlopp och badrum) och märker att det saknas
0 svar · 1,9k läst
·
L
Lindabell: Tack snälla, det blev snyggt monterat i skåpet vilket jag är nöjd med. Vi hjälptes åt jag och min man och vi blev inte ens osams :-). Bara hålet i skåpstaket som inte är så stiligt men det är inte hela världen. Skönt då nöjer jag mig, jag trodde inte vi maxade takfläkten, måste ha missförstått. Vi ska snart renovera badrum så då tänker jag att ventilationsfrågan kommer på
51 svar · 12,5k läst
·
D
datja: [citat] Om vi antar att grannens utblås har 10 l/minut med massiv radonluft som kommer ut i en kub i luften med sidan 8 m. Om vi skulle förmoda att all radonluft sprids snabbt i hela kuben så blir andelen radonluft i denna 0,01/8^3, dvs c:a 2 miljondelar. Samtidigt tillförs luft (från en annan grannes utblås och fisar, t ex) och bortförs luft så det stämmer inte ändå. Men det är
1 svar · 1,6k läst
B
Boan: Suck. Ok. Så kanske ska be dem kolla om just den flexalangen är godkänd då… låter bättre köra fast rör.
4 svar · 1,7k läst
P
perstorp..: Oki Tummlaren är en med slang ut,så den fukten försvinner ut. Har testat med hygrometer o ligger mellan 45-50 i det rummet. Har ingen dörr till tvätt/klädkammaren så blandas med husluften. Har varken till eller frånluft i det rummet. Tänkte öppet dörr hål o avfuktaren lämnar ut bra luft. Men måste kanske endå ha en mekanisk frånluft. Hänger inte mycket tvätt då allt utom
6 svar · 2,3k läst
T
tonysdays89: Hej, allt ser bra ut och du behöver inte göra en bygglovsanmälan på den lilla förändringen du gjorde av systemet. Hade du dock uppgraderat system till ftx så behövs alltid en bygglovsanmälan samt OVK göras. Du är good to go. [citat] hej,
13 svar · 5,1k läst
·
E
Emmazk: [citat] haha ibland behöver man verkligen bara en annan person som tänker åt en! Tack! :D
9 svar · 3,6k läst
·
Eddann
Eddann: [citat] Tänkte göra det, 4a års garanti kvar på den.
15 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Det bästa är nog att du kontaktar sotaren där du bor och får reda på vilka krav som gäller för att du ska kunna få det godkänt.
5 svar · 5,0k läst
J
Josth: Absolut ska man koppla ventilationen till den nya tvättstugan så det blir väl ventilerat där. Kanske tilluft till nya förrådet men det beror på vad ni ska förvara där?
1 svar · 1,0k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Jag har också en likadan situation med RDAA och Fjärrvärme sedan 1978. Jag har behållit min FTX och ser det så här: Fördelar: Enkel konstruktion ( har bytt fläktar) och rimligt underhåll med filterbytena (april+oktober). Större rengöring av växlarpaketet i c:a 5-årsintervaller. Den fungerar bra för luftväxlingen i huset. Nackdelar : Säkert är det något bättre verkningsgrad i
2 svar · 1,0k läst
M
Mellanbarn: Många verktyg har jag men för att kapa ETT spiro så börjar nog med det jag har, sticksåg och bågfil. 20 år i Småland har satt sina spår . :surprised:.
6 svar · 1,5k läst
·
J
JHerman: [citat] Hej.Jag har ett ouppackad x-well värmeåtervinningssystem. Fattas en fläkt.
4 svar · 2,4k läst
B
bassebus: Tack för er feedback. Men just gällande rören så är det såhär jag funderar: FläktGroup verkar ju relativt "kända" Dom specar sina rör till "täthetsklass D" https://www.flaktgroup.com/en/products/air-distribution/ducts/spiral-ducts/bdek-spiral-tube/ En snabb googling hittar detta:
3 svar · 2,0k läst
S
Stefan Andersson3: Väcker denna tråd lite. Bygger nu en attefall. 30kvm loft och sovrum. Min tanke: tilluftsventil i sovrum, tilluftsventil på loftet/möjligen spaltventil under fönstret. I badrum så det sättas en Fresch intellevent, fuktstyrd fläkt, som även kan ställas om för kontinuerlig drift. Kommer även ha en köksfläkt som kan dras på om man känner att det blir fuktigt. Med min tanke
14 svar · 25,5k läst
·
K
klas göransson: Vi har inte flyttat in än, men tidigare ägare eldade uppskaningsvis 5-20 gånger om året.
6 svar · 2,1k läst
·
F
Frågan: Det går nog. Behöver isåfall kanske bryta upp det golv som ligger på vinden samt att det blir en del bortfall av isolering. Ger det någon mer fördel utöver att det blir snyggare?
2 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Byt till något bra filter. Om du kan ta reda på vilket fabrikat det är på ventilerna kanske det går att köpa färdiga filter direkt, annars kan man beställa lämplig filtermatta på löpmeter och klippa till. Det kan vara skadeinsekter som vill ta sig in nu och t.ex. äta upp dina kläder så det blir hål i dem!
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.