Hej!

Timmerkåk, två våningar, självdrag.
På övervåningen finns (en ändå ganska stor) gästtoalett. Det finns ingen ventilation idag. Vad är bäst att göra? Sätta paxfläkt på ytterväggen? Jag är dålig när det kommer ventilationsämnet, bland annat tilluft och frånluft och sånt :)
 
Hur ser det ut i övrigt med ventiler/fläktar, badrum/tvättstuga, kök, v-rum och sovrum. Normalt har man en fläkt i varje wc/badrum/tvättstuga och tilluftsventiler i samtliga rum utom kök.
 
Om det bara är toalett, inte dusch, så borde en enkel ventil räcka tänker jag.
 
Jag kanske behöver mer hjälp än vad jag först trodde :) huset är självdrag som förlitar sig på otätheter. På nedervåningen sitter frånluftsventiler i alla rum, kopplade till den huvudsakliga luftkanalen. På övervåningen tror jag faktiskt inte ett enda rum har frånluftsventil. Kanalen går på övervåningen själv, inbyggd, i mitten av övervåningen och rakt upp. Hur det har funkat under alla år blir jag fundersam över såhär i efterhand :). Känns som att en fläkt som suger ut luften på gästtoaletten på övervåningen kan ställa till det, men jag vet inte. Hmm!
 
Frånluft ska man inte ha i alla rum! Sitter det en centralt placerad fläkt på taket? Du måste nog undersöka som sagt och försök göra en skiss så får du bra hjälp här.
 
ska försöka rita snart, men ger mig på en förklaring:

Nedervåningen:
Sovrum, tallriksdon mot kanal
Gästtoa, tallriksdon mot kanal
Matsal, inga don
Kök, don i stängt skafferi, annars köksfläkt bara
Vardagsrum, don mot kanal

övervåning:
Tre rum, inga don nånstans
Toalett, inga don nånstans
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
 
Schematisk ritning av ett hus med markerade ventilationssystem och avsaknad av ventiler på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer den bästa ritning jag kunde göra. Systemet känns ej optimalt.
 
F fuentes skrev:
ska försöka rita snart, men ger mig på en förklaring:

Nedervåningen:
Sovrum, tallriksdon mot kanal
Gästtoa, tallriksdon mot kanal
Matsal, inga don
Kök, don i stängt skafferi, annars köksfläkt bara
Vardagsrum, don mot kanal

övervåning:
Tre rum, inga don nånstans
Toalett, inga don nånstans
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
Mycket tokigt gjort, på den tiden var boendemiljö inte så prioriterat som idag och folk rökte ju konstiga saker ;=) Se mitt förslag nedan:

Nedervåningen:
Sovrum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Gästtoa, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Matsal, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Kök, köksfläkt med brandsäkrad kanal mot yttervägg
Vardagsrum, ny ventil/ventiler mot yttervägg/fönsterkarm

övervåning:
Tre rum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Toalett, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket tokigt gjort, på den tiden var boendemiljö inte så prioriterat som idag och folk rökte ju konstiga saker ;=) Se mitt förslag nedan:

Nedervåningen:
Sovrum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Gästtoa, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Matsal, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Kök, köksfläkt med brandsäkrad kanal mot yttervägg
Vardagsrum, ny ventil/ventiler mot yttervägg/fönsterkarm

övervåning:
Tre rum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Toalett, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
Tack för konkreta förslag! En fråga bara, om jag sätter nya ventiler i rummen på övervåningen (yttervägg/karm), var hittar den luften ut? Idag tror jag tyvärr mycket/en del av luften stiger till oisolerad vind.
 
Sovrummen ska ha tilluftsventiler(frisk luft), luften ska in i sovrum och ut genom badrum/wc tex.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sovrummen ska ha tilluftsventiler(frisk luft), luften ska in i sovrum och ut genom badrum/wc tex.
okej, kul att få tips från en insatt! Då skulle jag ju kunna använda (pax)fläkt på wc-n och kanske ha öppen dörr. Sista frågan då, vad jag vet nu ;) wcn har snedtak. Från golv är det lodrät vägg (yttervägg) upp 120-130 cm kanske. Sen är det snedtak därifrån upp till 210 cm cirka. Var är bästa placering? Hade gärna gått genom väggen men kanske dumt att ha frånluft lågt ner på wcn?
 
Om det är 120-130 som du menar med lågt så är det inget problem i en WC. Har ni något central fläkt på taket förresten?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är 120-130 som du menar med lågt så är det inget problem i en WC. Har ni något central fläkt på taket förresten?
okej! Tänkte på ”varm luft stiger” och att man ska ha den så högt som möjligt, men ok! Vi har ingen fläkt alls (förutom köksfläkt).
 
Uppdatering. Blev högt uppsatt pax i snedtaket med isolerat 100 mm spiro. Liten ”kineshatt” på det. Även om fläkten inte är inkopplad än känns det redan friskare!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Låter bra!
Grundregeln är ju enkel:
Kök och badrum/våtrum/tvättstuga har FRÅNLUFT och suger ut lukt och fukt.
Sovrum, vardagsrum och liknande har TILLUFT där friskluft kommer in.

Special:
Skafferi har traditionellt sett tilluft, trots att det är i köket, för att det ska hålla sig svalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.