Hej!
Timmerkåk, två våningar, självdrag.
På övervåningen finns (en ändå ganska stor) gästtoalett. Det finns ingen ventilation idag. Vad är bäst att göra? Sätta paxfläkt på ytterväggen? Jag är dålig när det kommer ventilationsämnet, bland annat tilluft och frånluft och sånt
Timmerkåk, två våningar, självdrag.
På övervåningen finns (en ändå ganska stor) gästtoalett. Det finns ingen ventilation idag. Vad är bäst att göra? Sätta paxfläkt på ytterväggen? Jag är dålig när det kommer ventilationsämnet, bland annat tilluft och frånluft och sånt
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag kanske behöver mer hjälp än vad jag först trodde
huset är självdrag som förlitar sig på otätheter. På nedervåningen sitter frånluftsventiler i alla rum, kopplade till den huvudsakliga luftkanalen. På övervåningen tror jag faktiskt inte ett enda rum har frånluftsventil. Kanalen går på övervåningen själv, inbyggd, i mitten av övervåningen och rakt upp. Hur det har funkat under alla år blir jag fundersam över såhär i efterhand
. Känns som att en fläkt som suger ut luften på gästtoaletten på övervåningen kan ställa till det, men jag vet inte. Hmm!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ska försöka rita snart, men ger mig på en förklaring:
Nedervåningen:
Sovrum, tallriksdon mot kanal
Gästtoa, tallriksdon mot kanal
Matsal, inga don
Kök, don i stängt skafferi, annars köksfläkt bara
Vardagsrum, don mot kanal
övervåning:
Tre rum, inga don nånstans
Toalett, inga don nånstans
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
Nedervåningen:
Sovrum, tallriksdon mot kanal
Gästtoa, tallriksdon mot kanal
Matsal, inga don
Kök, don i stängt skafferi, annars köksfläkt bara
Vardagsrum, don mot kanal
övervåning:
Tre rum, inga don nånstans
Toalett, inga don nånstans
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
Mycket tokigt gjort, på den tiden var boendemiljö inte så prioriterat som idag och folk rökte ju konstiga saker ;=) Se mitt förslag nedan:F fuentes skrev:ska försöka rita snart, men ger mig på en förklaring:
Nedervåningen:
Sovrum, tallriksdon mot kanal
Gästtoa, tallriksdon mot kanal
Matsal, inga don
Kök, don i stängt skafferi, annars köksfläkt bara
Vardagsrum, don mot kanal
övervåning:
Tre rum, inga don nånstans
Toalett, inga don nånstans
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
Nedervåningen:
Sovrum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Gästtoa, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Matsal, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Kök, köksfläkt med brandsäkrad kanal mot yttervägg
Vardagsrum, ny ventil/ventiler mot yttervägg/fönsterkarm
övervåning:
Tre rum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Toalett, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
Tack för konkreta förslag! En fråga bara, om jag sätter nya ventiler i rummen på övervåningen (yttervägg/karm), var hittar den luften ut? Idag tror jag tyvärr mycket/en del av luften stiger till oisolerad vind.Jonatan79 skrev:
Mycket tokigt gjort, på den tiden var boendemiljö inte så prioriterat som idag och folk rökte ju konstiga saker ;=) Se mitt förslag nedan:
Nedervåningen:
Sovrum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Gästtoa, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Matsal, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Kök, köksfläkt med brandsäkrad kanal mot yttervägg
Vardagsrum, ny ventil/ventiler mot yttervägg/fönsterkarm
övervåning:
Tre rum, ny ventil mot yttervägg/fönsterkarm
Toalett, frånluftsfläkt via yttervägg eller koppla på befintlig kanal via central takfläkt
Inbyggd kanal, inga anslutningar på övervåningen, kanalen fortsätter in på vind
okej, kul att få tips från en insatt! Då skulle jag ju kunna använda (pax)fläkt på wc-n och kanske ha öppen dörr. Sista frågan då, vad jag vet nuJonatan79 skrev:
Låter bra!
Grundregeln är ju enkel:
Kök och badrum/våtrum/tvättstuga har FRÅNLUFT och suger ut lukt och fukt.
Sovrum, vardagsrum och liknande har TILLUFT där friskluft kommer in.
Special:
Skafferi har traditionellt sett tilluft, trots att det är i köket, för att det ska hålla sig svalare.
Grundregeln är ju enkel:
Kök och badrum/våtrum/tvättstuga har FRÅNLUFT och suger ut lukt och fukt.
Sovrum, vardagsrum och liknande har TILLUFT där friskluft kommer in.
Special:
Skafferi har traditionellt sett tilluft, trots att det är i köket, för att det ska hålla sig svalare.

