När vi flyttade in för 26 år sedan i södra skåne fanns det en värmeväxlare av märket Fläkt RDAA/RDAC på den oinredda vinden. Sedan dess har den bara snurrat på. Det enda jag gör är att byta filter två ggr per år och byta till sommarinsats. Vån 1 och 2 är på ca 95 m2/styck och har ventilation med frånluft på toaletter och tilluft i övriga rum. Vi har vattenburen fjärrvärme i huset.
Eftersom värmeväxlaren börjar bli gammal så har jag börjat fundera på vilka alternativ som finns. Finns det något som är effektivare? Eller byter man först när prylarna pajar? Är det någon som kan ge råd kring detta?

Det som har hänt med dessa FTX-system är tillkomsten av roterande värmeväxlare och införandet av sk EC-motoror.
Roterande värmeväxlare har en bättre värmeåtvinningsförmåga och EC-motorerna lite lägre energiförbrukning.

Med en roterande växlare tillkommer ytterligare rörliga delar som kräver underhåll (rem/motor)

• Gilla
Grumlig
  • Laddar…
Jag har också en likadan situation med RDAA och Fjärrvärme sedan 1978. Jag har behållit min FTX och ser det så här:
Fördelar: Enkel konstruktion ( har bytt fläktar) och rimligt underhåll med filterbytena (april+oktober). Större rengöring av växlarpaketet i c:a 5-årsintervaller. Den fungerar bra för luftväxlingen i huset.
Nackdelar : Säkert är det något bättre verkningsgrad i nyare produkter, men är det värt priset och riskerna med mer komplicerade produkter?
Slutsats : Jag behåller min ett tag till !

• Gilla
Grumlig
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.