Hej har ett ftx system i min nya bostadsrätt modellen heter flexit nordic s2 den förbrukar ca 10-11 kWh om dagen, jag tycker det låter mycket men har inget att jämföra mot det är kanske normalt att den ska dra det? Någon här är kanske lite mer insatt i det.

Mvh

• Gilla
BaggeniBorgen
  • Laddar…
Är du säker på detta värde?
Produktblad säger att fläktmotorerna drar 83 W (x2), dvs ca 4 kWh/dygn.
Sedan kan det. ev. finnas tillsatsvärme som ska gå igång under vintertid. Det drar intermittent, enl. produktblad, 500 W.
Kolla så att termostat/inställning inte ligger och kopplar in värmen.

E etompau skrev:
Är du säker på detta värde?
Produktblad säger att fläktmotorerna drar 83 W (x2), dvs ca 4 kWh/dygn.
Sedan kan det. ev. finnas tillsatsvärme som ska gå igång under vintertid. Det drar intermittent, enl. produktblad, 500 W.
Kolla så att termostat/inställning inte ligger och kopplar in värmen.
Med systemet avstängt förbrukar jag ca 2kwh om dagen, med systemet igång förbrukar jag ca 12-14kwh om dagen. Vi har bergvärme som uppvärmning som ingår. Jag stängde även av elvärmen på system för se om det fick ner men verkar ju inte göra det. Är elvärmen det ”gallret” som sitter i den? Liknar en sån som sitter i byggfläktar. Den är i alla fall alltid väldigt varm.

Eddann Eddann skrev:
Med systemet avstängt förbrukar jag ca 2kwh om dagen, med systemet igång förbrukar jag ca 12-14kwh om dagen. Vi har bergvärme som uppvärmning som ingår. Jag stängde även av elvärmen på system för se om det fick ner men verkar ju inte göra det. Är elvärmen det ”gallret” som sitter i den? Liknar en sån som sitter i byggfläktar. Den är i alla fall alltid väldigt varm.
Vet ej hur detta system är uppbyggt, men i maj månad ska inte tillsatsvärme behövas. Kanske inställnings eller fabrikationsfel på grejorna. Kolla upp detta noggrant.

Eddann Eddann skrev:
Ja med 500W och 24 H så ger det ju 12 kWH så att värmaren har fastnat i ett "på" lägge verka ju rimligt. Leta efter någon inställing "eftervärme". Vilka börvärden har du inställt på den förresten?

boihus123 boihus123 skrev:
Ja med 500W och 24 H så ger det ju 12 kWH så att värmaren har fastnat i ett "på" lägge verka ju rimligt. Leta efter någon inställing "eftervärme". Vilka börvärden har du inställt på den förresten?
det låter ju intressant att det skulle kunna vara så, enda jag hittat med värme är något som heter ”elvärme” det stängde jag av. Börvärdet står på 20 har provat sänka den med för se vad som händer men ingen skillnad.

Eddann Eddann skrev:
det låter ju intressant att det skulle kunna vara så, enda jag hittat med värme är något som heter ”elvärme” det stängde jag av. Börvärdet står på 20 har provat sänka den med för se vad som händer men ingen skillnad.
Har en separat eftervärmare från fläktwoods, där hade den fastnat i värme läge, något relå inuti som var paj.

Har en separat eftervärmare från fläktwoods, där hade den fastnat i värme läge, något relå inuti som var paj.

Okej ja då blir det onödigt dyrt, men det ”värmeelementet” som sitter vid en av fläktarna, det måste ju vara den som är ”eftervärme” som man vill stänga av?

Eddann Eddann skrev:
Okej ja då blir det onödigt dyrt, men det ”värmeelementet” som sitter vid en av fläktarna, det måste ju vara den som är ”eftervärme” som man vill stänga av?
Ja precis, följ den sladden från den om det är tydligt, har man tur sitter den kopplad med någon kontakt man kan koppla ur.

Ja precis, följ den sladden från den om det är tydligt, har man tur sitter den kopplad med någon kontakt man kan koppla ur.
ska kolla direkt när jag kommer hem! Tack för tipset

Dra ur kontakt eller prop innan du kollar :)

• Gilla
Eddann
  • Laddar…
Dra ur kontakt eller prop innan du kollar :)

Då var ”elementet” urkopplat! Ska bli intressant och se förbrukningen om 24 timmar

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Eddann Eddann skrev:
Då var ”elementet” urkopplat! Ska bli intressant och se förbrukningen om 24 timmar
Hur gick det?
Förbrukning borde gå ner åt 1kWh per dygn eller strax över.
Mitt FTX (Heru 100 S EC) förbrukar ca 1,2 kWh per dygn nu när rotorn inte behöver gå.

Eon har legat nere så har inte kunnat kolla från nu, förbrukningen har sjunkit från 12-14 kWh om dagen till ca 2-3 så nu kan man sova gott igen. Så problemet var att elementet gick på fullt ös hela tiden.

Bra att du hittade orsaken men kolla om du har garanti så du kan få det åtgärdat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.