2 189 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Ftx system
Sida 1 av 2
Hej har ett ftx system i min nya bostadsrätt modellen heter flexit nordic s2 den förbrukar ca 10-11 kWh om dagen, jag tycker det låter mycket men har inget att jämföra mot det är kanske normalt att den ska dra det? Någon här är kanske lite mer insatt i det.
Mvh
Mvh
Är du säker på detta värde?
Produktblad säger att fläktmotorerna drar 83 W (x2), dvs ca 4 kWh/dygn.
Sedan kan det. ev. finnas tillsatsvärme som ska gå igång under vintertid. Det drar intermittent, enl. produktblad, 500 W.
Kolla så att termostat/inställning inte ligger och kopplar in värmen.
Produktblad säger att fläktmotorerna drar 83 W (x2), dvs ca 4 kWh/dygn.
Sedan kan det. ev. finnas tillsatsvärme som ska gå igång under vintertid. Det drar intermittent, enl. produktblad, 500 W.
Kolla så att termostat/inställning inte ligger och kopplar in värmen.
Med systemet avstängt förbrukar jag ca 2kwh om dagen, med systemet igång förbrukar jag ca 12-14kwh om dagen. Vi har bergvärme som uppvärmning som ingår. Jag stängde även av elvärmen på system för se om det fick ner men verkar ju inte göra det. Är elvärmen det ”gallret” som sitter i den? Liknar en sån som sitter i byggfläktar. Den är i alla fall alltid väldigt varm.E etompau skrev:
Vet ej hur detta system är uppbyggt, men i maj månad ska inte tillsatsvärme behövas. Kanske inställnings eller fabrikationsfel på grejorna. Kolla upp detta noggrant.Eddann skrev:
Med systemet avstängt förbrukar jag ca 2kwh om dagen, med systemet igång förbrukar jag ca 12-14kwh om dagen. Vi har bergvärme som uppvärmning som ingår. Jag stängde även av elvärmen på system för se om det fick ner men verkar ju inte göra det. Är elvärmen det ”gallret” som sitter i den? Liknar en sån som sitter i byggfläktar. Den är i alla fall alltid väldigt varm.
Ja med 500W och 24 H så ger det ju 12 kWH så att värmaren har fastnat i ett "på" lägge verka ju rimligt. Leta efter någon inställing "eftervärme". Vilka börvärden har du inställt på den förresten?Eddann skrev:
Med systemet avstängt förbrukar jag ca 2kwh om dagen, med systemet igång förbrukar jag ca 12-14kwh om dagen. Vi har bergvärme som uppvärmning som ingår. Jag stängde även av elvärmen på system för se om det fick ner men verkar ju inte göra det. Är elvärmen det ”gallret” som sitter i den? Liknar en sån som sitter i byggfläktar. Den är i alla fall alltid väldigt varm.
det låter ju intressant att det skulle kunna vara så, enda jag hittat med värme är något som heter ”elvärme” det stängde jag av. Börvärdet står på 20 har provat sänka den med för se vad som händer men ingen skillnad.boihus123 skrev:
Har en separat eftervärmare från fläktwoods, där hade den fastnat i värme läge, något relå inuti som var paj.Eddann skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer