Hej!

Jag har läst MYCKET i detta forum om att konvertera från självdrag, och det är ju en hel vetenskap. Jag har dock inte hittat ett bra svar på den fråga jag kommer ställa i denna tråd, och jag hoppas ni har överseende med en till FTX-tråd.

Våra förutsättningar är som följer.

Trähus från ’74 i 1,5 plan. Självdragsventilation, ingen murstock, direktverkande el och luft-luftvärmepump.

Självdragsventilationen fungerar inte så bra. Får kallras genom frånluftskanalerna på nedervåningen in i gästtoalett och tvättstuga.

Radonmätning från 2008 har gett 240 bq/m3 Vi gör just nu en ny mätning. Det är markradon då vi inte har någon blåbetong i konstruktionen.

För både husets skull och vår egen ska vi åtgärda ventilationen i huset.

Alternativ ett som vi övervägt är att helt enkelt sätta en kanalfläkt på vinden och ta upp några till hål i väggen för tilluft. Fördelarna är att det är relativt enkelt, billigt och skulle ge en tillräcklig ventilation.

De uppenbara nackdelarna är att vi suger ut varmluften på vintern och att vi riskerar öka radonhalterna p g a ett kraftigt undertryck.

Alternativ två som är det vi lutar åt är att damma in ett FTX-system. Vi har tittat på det och det går att dra kanaler på ett bra sätt som inte stör alltför mycket.

Det enda som oroar mig med att sätta ett FTX-system är att det kommer bli svärt att justera in det ordentligt. Huset är knappast tätt, definitivt inte som ett nyare hus, och det kommer in luft lite här och där runt fönster etc. Det är inte tilläggsisolerat.

Min fråga är egentligen följande (jag kan ingenting om ventilation egentligen, och jag hoppas jag är begriplig).

Aggregatet kommer ställas in att fördela X mängd tilluft och att suga ut X mängd frånluft. Rimligtvis kommer man ställa in det att suga ut mer frånluft än det ska tillföra tilluft för att få ett undertryck.

I ett otätt hus kommer ju luft in och ut hela tiden som inte regleras av aggregatet. Dvs att okontrollerade mängder till- och frånluft också rör sig i huset "utöver" det flöde som aggregatet styr. Går det trots det att justera in aggregatet på ett bra sätt fastän huset inte är tätt?

Vi vill ju säkerställa ett konstant undertryck för att få en bra luftkvalitet, men det får inte vara för stort för då riskerar vi suga upp radon. Finns en risk i ett otätt hus att det är svårt att göra en så fin kalibrering av FTX-systemet att vi ändå behöver sätta aggregatet att suga ut jättemycket frånluft och då öka markradonet inne?

Jag hoppas frågan är begriplig. Tack på förhand.

Jag skulle köra på FTX om det går att få till kanaldragningen bra.
Ett hus från -74 är väl ändå hyfsat tätt om du ser över tätningslister och liknande. Det måste inte vara 100% tätt heller, det fungerar ändå även om det blir mindre effektivt.
Och kör du enbart F så sugs ju luften i större utsträckning in överallt där det är otätt => större risk att du drar in radon i otätheter.

Tack för din input!

när du skriver att det inte blir lika effektivt som i ett tätare hus - hur menar du då? I värmeåtervinningen eller blir ventilationen som sådan mindre effektiv?

Jag tänkte på återvinningen. Men som sagt, någon större katastrof blir det nog inte.

Hej, hur gick det för er? Blev det FTX eller hittade du på något annat? Är i samma sits men med ett lite äldre hus och lite högre radonhalt och säkert lite mer otät. Vi saknar idag inluftsventiler på nedervåning (suterränghus) men tror mig ha ok möjlighet för kanaldragning ned från vind till både över och undervåning samt ha aggregatet på vinden så lite sugen.

Kör på FTX. Ska man endå göra jobbet att uppgradera ventilationen så vore det dumt att göra nå annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.