959 läst ·
3 svar
959 läst
3 svar
Räcker aggregatet? (bråttom)
Hej,
Vi har en ventilationsfirma inne just nu som håller på att installera FTX i vårt sekelskifteshus. Huset är på ca 250 kvm och i offerten var det specificerat att de skulle sätta in en Systemair VSR500. Jag tyckte det lät bra då jag förstått det som det är bättre att ha ett överdimensionerat aggregat som man inte kör för fullt.
När installatören nu kom för att göra jobbet så hade han med sig en Swegon R5 Smart istället. Först reagerade jag inte men efter att ha läst på lite om det aggregatet så verkar det vara rekommenderat upp till 240 kvm. Jag ifrågasatte då varför dom nu satte in en R5a istället för den VSR500 som var specad i offerten. Säljaren sa att dom var absolut var likvärdiga och att många tyckte att VSR500 lät för mycket osv. Han säger att R5an ska räcka gott och väl för våra 250 kvm (som dessutom har 270 cm takhöjd på större delen av nedervåningen).
Jag är inte alls kunnig på området men litar ändå inte riktigt på vad säljaren säger. Jag tänker att dom kanske tog R5an istället för att den andra var slut på lagret. Vad säger ni kunniga här på forumet? Ska jag stå på mig och be dom byta ut R5an mot ett kraftfullare aggregat eller kommer det räcka? Tacksam för snabba svar då jag måste återkoppla snarast för att be dom byta ut det.
/Micke
Vi har en ventilationsfirma inne just nu som håller på att installera FTX i vårt sekelskifteshus. Huset är på ca 250 kvm och i offerten var det specificerat att de skulle sätta in en Systemair VSR500. Jag tyckte det lät bra då jag förstått det som det är bättre att ha ett överdimensionerat aggregat som man inte kör för fullt.
När installatören nu kom för att göra jobbet så hade han med sig en Swegon R5 Smart istället. Först reagerade jag inte men efter att ha läst på lite om det aggregatet så verkar det vara rekommenderat upp till 240 kvm. Jag ifrågasatte då varför dom nu satte in en R5a istället för den VSR500 som var specad i offerten. Säljaren sa att dom var absolut var likvärdiga och att många tyckte att VSR500 lät för mycket osv. Han säger att R5an ska räcka gott och väl för våra 250 kvm (som dessutom har 270 cm takhöjd på större delen av nedervåningen).
Jag är inte alls kunnig på området men litar ändå inte riktigt på vad säljaren säger. Jag tänker att dom kanske tog R5an istället för att den andra var slut på lagret. Vad säger ni kunniga här på forumet? Ska jag stå på mig och be dom byta ut R5an mot ett kraftfullare aggregat eller kommer det räcka? Tacksam för snabba svar då jag måste återkoppla snarast för att be dom byta ut det.
/Micke
Klicka här för att svara