Hej!

Vårat hus har mekanisk frånluft. fläkten sitter på kallvinden och suger från badrum på markplan samt från tvättstuga och toalett på källarplan. Vi har även en dusch/bastu i källaren och där sitter en liten freshfläkt.

Tidigare ägare som lät installera frånluften har inte kopplat den till någon form av styrning utan bara kopplat den direkt i ett eluttag. Den går alltså konstant på max. Jag hade en ventilationstekniker som var här och tittade på anläggningen och han föreslog följande.

  • Installera styrning av fläkten för att kunna reglera flödet. Han pratade om "dubbeltraf" för att i första hand ställa in grundflödet men att också kunna öka flödet via t.ex. en timer när man duschar.
  • Dra en frånluftskanal till köket där vi i dagsläget bara har en vanlig köksfläkt och sätta in ett frånluftsdon.

Vad tror ni kunniga på detta forum om detta? Själv funderar jag mest på om det inte är lika bra att installera en alliance fläkt i köket på en gång och låta fläktstyrningen gå via denna? Ventilationstekniken ville installera ett vanligt frånluftsdon i köket och låta styrningen gå via en dubbeltraf.

Synpunkter och klokskap i detta?
 
B
Jag hade skippat alliancefläkt.

Just för badrum finns ju varianten att fläkten styr på uppmätt fukthalt. Vår fläkt mäter själv av fukthalten och gasar på lite extra en stund när nån duschar, men håller i övrigt ett grundflöde.

Det kanske är enklare att sätta dit en sådan badrumsfläkt än att dra dit extra knapp med timers som man dessutom ska lära familjen att använda vid duschning?

https://fresh.se/produkter/flaktar/badrumsflaktar/197302 en sådan har vi.

För husets totalventilation har vi en ec fläkt. Den styr man enkelt och steglöst. Ec fläktar är väldigt energieffektiva, de bör absolut användas i centrala ventilationssystem.

Dessutom förlorar du väldigt mycket energi på att köra på max alltid, och det bullrar även en hel del.
 
B BSOD skrev:
Jag hade skippat alliancefläkt.

Just för badrum finns ju varianten att fläkten styr på uppmätt fukthalt. Vår fläkt mäter själv av fukthalten och gasar på lite extra en stund när nån duschar, men håller i övrigt ett grundflöde.

Det kanske är enklare att sätta dit en sådan badrumsfläkt än att dra dit extra knapp med timers som man dessutom ska lära familjen att använda vid duschning?

[länk] en sådan har vi.

För husets totalventilation har vi en ec fläkt. Den styr man enkelt och steglöst. Ec fläktar är väldigt energieffektiva, de bör absolut användas i centrala ventilationssystem.

Dessutom förlorar du väldigt mycket energi på att köra på max alltid, och det bullrar även en hel del.
Varför hade du skippat Aliance? Tyckte att det kändes som ett smakfullt sätt att styra ventilationen på samt att jag slipper ett hå extra i taket i köket.

Det är en sån fläkt vi har i dusch/bastu nere i källaren. I det stora badrumet på markplan sitter ett frånluftsdonet som suger frånluft på hela markplan. Det kan väll inte finnas någon vits med att sätta in ytterligare ventilation då? Däremot var jag som du inne på att hellre styra ventilationen vi en luftfuktighetsgivare än en timer/knapp (innan hela familjen börjat använda den...)

Fläkten vi har på vinden är en Systemair KVKE 160 (det är väll en EC?) Och nog går det ut mycket värme som det är riggat nu. Snön ligger vit på taket, utom just rakt ovanför fläkten. Där är det snöfritt och tort :p
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
BirgitS
Får man inte problem med att uppfylla brandkraven om man ansluter imkanalen från köket till samma fläkt på vinden som badrum mm.?
Imkanalen ska vara brandisolerade hela vägen till och genom taket.

Det finns ju normer om hur många l/s som ska ventileras bort i badrum mm. samt hur stort luftombyte man ska ha i hela huset. Du måste räkna på det innan du vet om din nuvarande fläkt suger för mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Får man inte problem med att uppfylla brandkraven om man ansluter imkanalen från köket till samma fläkt på vinden som badrum mm.?
Imkanalen ska vara brandisolerade hela vägen till och genom taket.

Det finns ju normer om hur många l/s som ska ventileras bort i badrum mm. samt hur stort luftombyte man ska ha i hela huset. Du måste räkna på det innan du vet om din nuvarande fläkt suger för mycket.
Jo, det verkar som att någon form av brandskyddsisolering krävs. Kollade här: http://imkanal.se/PDF/Lathund.pdf

Jag kollade upp min fläkt med tillverkaren och den har en maxkapacitet på 0,148 m3/s. Som fläkten är installerad nu så går den alltid på max (om man inte rycker kontakten ur uttaget).

Nu råder det ett ganska kraftigt undertryck i mitt hus men om man för enkelhetens skull skulle likställa frånluftsflödet med friskluftsintag (uteluftsflöde) i ett räkneexempel så ventilerar vi nu ungefär 2 gånger så mycket som vi borde. Har utgått från detta:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ydd/kompletterande-vagledning-om-ventilation/ Tabell med ventilationsparametrar för bostäder, inklusive uteluftsflöde och luftomsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag nu är inne på att göra är att låta en elektriker dra elen och installera lämpliga styrdon samt låta en ventilationstekniker kontrollera och justera in flödet. Vi vill ju ha bra luft utan att elda för kråkorna.

Ventilationsteknikern ville även dra en separat frånluftskanal till köket. Jag skulle i så fall få konstant frånluft i taket samt köksfläkt vid matlagning/behov. Det var därför jag frågade om inte en köksfläkt i allianceutförande kunde vara ett bra alternativ. Fördelen (som jag ser det) skulle vara att:
  • Slippa ett fult hål i kökstaket
  • Ventilation styrs via köksfläkten (enklare kabeldragning för elektrikern??)
  • En skorsten mindre den dag taket ska göras om
Sen ställer ju det där med brandisoleringen till det något.

Ju mer jag har funderat så börjar jag ändå vara inne på att i dagsläget välja enklaste alternativ för att kunna dra ner farten på fläkten och ändå få bra luft. Jag har nämligen börjat fundera på FTX i framtiden och då känns det dumt att göra några anpassningar nu som man sen får göra om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu har vi grejat på med ventilationen!
- En ny frånluftskanal suger kontinuerligt från köket. Köksfläkten jobbar på under matlagning.
- Nya don i badrum, toalett och tvättstuga
- En dubbel "trafo" som gör att fläkten kan gå på en viss grundhastighet och vid t.ex. duschning gå upp i ett forceringsläge.

En ventilationstekniker var här och gjorde jobbet.

Nu blir jag däremot lite fundersam. Teknikern tyckte att det räckte med att ventilationen skulle suga ut totalt ca 45 liter/s fördelat på 4 don. Huset är på 112 m2 plus källare på 112 m2. Även källaren används som bostadsyta och det är ett öppet "hål" (trappen ner) mellan källare och markplan.

Enligt normen 0,35 l/s och golvarea skulle jag då behöva suga ut minst 78,4 l/s. (224x0,35=78,4) eller om jag räknar rumsvolym ca 70 l/s.

Jag lyfte detta med teknikern men han tvivlade på att vi hade större yta än 160 att ventilera...

Jag är mån om att det är undertryck i huset och att detta är nog stort då vi i dagsläget har problem med viss mögelpåväxt på kallvinden.

Så vad tror ni? Har teknikern rätt i att 45 l/s räcker? och hur mycket undertryck krävs för att motverka konvektion till kallvinden?
 
BirgitS
Helst bör ju varje våningsplan klara sin egen ventilation. Är ingen del av källaren förråd eller annan yta som inte behöver ventileras på samma sätt?

Vad blir det om du går på regeln om luftflöde per person i stället för flöde per kubikmeter?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Helst bör ju varje våningsplan klara sin egen ventilation. Är ingen del av källaren förråd eller annan yta som inte behöver ventileras på samma sätt?

Vad blir det om du går på regeln om luftflöde per person i stället för flöde per kubikmeter?
I källaren finns en liten del som används som matkällare och en liten del som används som förråd. Det finns även en dusch med bastu som ventileras med en Frech Intelivent utöver frånluften i övriga huset. Så ja, källaren har väll något mindre ventilationsbehov än resten av huset.

Skulle jag räkna luftflöde per person i stället räcker det med 16 liter. Vi är 2 vuxna och 2 barn (5 och 2 år). 4 l/s och person är väll det folkhälsomyndigheten föreskriver.

Tankar om undertryck och konvektion till kallvinden?
 
BirgitS
Det är utanför min kunskap men för att förhindra att luft trycks ut i tak och väggar borde det räcka med bara ett litet undertryck.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är utanför min kunskap men för att förhindra att luft trycks ut i tak och väggar borde det räcka med bara ett litet undertryck.
10% skiljer det mellan tillförd och bortförd luftvolym/tid i mitt hus's grundinstallation av FTX'en. Vet inte vad det ger i undertryck.
 
R KNoro skrev:
Nu har vi grejat på med ventilationen!
- En ny frånluftskanal suger kontinuerligt från köket. Köksfläkten jobbar på under matlagning.
- Nya don i badrum, toalett och tvättstuga
- En dubbel "trafo" som gör att fläkten kan gå på en viss grundhastighet och vid t.ex. duschning gå upp i ett forceringsläge.

En ventilationstekniker var här och gjorde jobbet.

Nu blir jag däremot lite fundersam. Teknikern tyckte att det räckte med att ventilationen skulle suga ut totalt ca 45 liter/s fördelat på 4 don. Huset är på 112 m2 plus källare på 112 m2. Även källaren används som bostadsyta och det är ett öppet "hål" (trappen ner) mellan källare och markplan.

Enligt normen 0,35 l/s och golvarea skulle jag då behöva suga ut minst 78,4 l/s. (224x0,35=78,4) eller om jag räknar rumsvolym ca 70 l/s.

Jag lyfte detta med teknikern men han tvivlade på att vi hade större yta än 160 att ventilera...

Jag är mån om att det är undertryck i huset och att detta är nog stort då vi i dagsläget har problem med viss mögelpåväxt på kallvinden.

Så vad tror ni? Har teknikern rätt i att 45 l/s räcker? och hur mycket undertryck krävs för att motverka konvektion till kallvinden?
Hej, Frånluft hindrar i första hand att fukt finns kvar i huset och avsätter dig på kalla ytor. Exempelvis en kallvind utan fuktspärr i bjälklaget gör att denna fuktiga luft tar sig uppåt i huset och sist avsätter sig som vatten.
Riktvärdet på 0.35l/s och m2 avser area i vistelsezoner. Finns gott om andra ytor där enbart överluft cirkulerar.
 
Tar upp tråden igen.

Nu har vi låtit installera en frånluftskanal till köket, den kompletterar köksfläkten som fanns sen tidigare men går via en egen kanal ut (imkanal?).

Den nya frånluftskanalerna är ansluten till resten av det mekaniska frånluftssystemet och donet i köket ger enligt teknikern som installerade ca 10 l/s. Donet är placerat ca 1 meter från köksfläktens kanal. Se bild.

fråga 1.
Är detta på något sett fel sett till gällande regler för brandsäkerhet?

fråga 2.
Skulle jag gjort en bygganmälan?
  • Dels för frånluftskanalerna till köket?
  • men även med tanke på att jag installerade ett reglage där jag kan ställa grundhastighet på ventilationsaggregatet samt farten vid forcering, t.ex när vi duschar?
Tacksam för svar!
 
  • Vit takyta med ett installerat ventilationsdon nära en rostfri köksfläkt i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftsventilationssystem med kontrollpanel och inställningsreglage installerat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R KNoro skrev:
fråga 1.
Är detta på något sett fel sett till gällande regler för brandsäkerhet?
Det bästa är ju att höra med områdesansvarig sotare för de kan ju de senaste reglerna.
 
Hej, allt ser bra ut och du behöver inte göra en bygglovsanmälan på den lilla förändringen du gjorde av systemet.

Hade du dock uppgraderat system till ftx så behövs alltid en bygglovsanmälan samt OVK göras. Du är good to go.


R KNoro skrev:
Tar upp tråden igen.

Nu har vi låtit installera en frånluftskanal till köket, den kompletterar köksfläkten som fanns sen tidigare men går via en egen kanal ut (imkanal?).

Den nya frånluftskanalerna är ansluten till resten av det mekaniska frånluftssystemet och donet i köket ger enligt teknikern som installerade ca 10 l/s. Donet är placerat ca 1 meter från köksfläktens kanal. Se bild.

fråga 1.
Är detta på något sett fel sett till gällande regler för brandsäkerhet?

fråga 2.
Skulle jag gjort en bygganmälan?
  • Dels för frånluftskanalerna till köket?
  • men även med tanke på att jag installerade ett reglage där jag kan ställa grundhastighet på ventilationsaggregatet samt farten vid forcering, t.ex när vi duschar?
Tacksam för svar!
hej,
 
  • Gilla
Rännil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.