Hej!
Är nyinflyttad i ett hus från 1968. Här finns FTX-ventilation med värmeåtervinning.
När vi målade om lyfte vi ner tilluftdonen i sovrummen och v-rum, som sitter i taken. Samtliga don var svarta och hade en "fyllning" som blev till svart pulver vid vidrörning. Och nu undrar jag vad detta svarta är för något och hur jag ska fräscha upp dessa.
Min fråga är: Det som är in donen är uppenbarligen smutsiga och har inte bytts ut på länge - Men vad är det jag ska byta till? Är det en ny skumring eller något filter eller annat? Och, kan man "tvätta" donen invändigt, eller förstör man dem då? Eller är livslängden på donen begränsad, läge att köpa nya? Tror de suttit där sedan 1990-talet.
Tack så länge,
hälsningar
JÖ
Är nyinflyttad i ett hus från 1968. Här finns FTX-ventilation med värmeåtervinning.
När vi målade om lyfte vi ner tilluftdonen i sovrummen och v-rum, som sitter i taken. Samtliga don var svarta och hade en "fyllning" som blev till svart pulver vid vidrörning. Och nu undrar jag vad detta svarta är för något och hur jag ska fräscha upp dessa.
Min fråga är: Det som är in donen är uppenbarligen smutsiga och har inte bytts ut på länge - Men vad är det jag ska byta till? Är det en ny skumring eller något filter eller annat? Och, kan man "tvätta" donen invändigt, eller förstör man dem då? Eller är livslängden på donen begränsad, läge att köpa nya? Tror de suttit där sedan 1990-talet.
Tack så länge,
hälsningar
JÖ
Klicka här för att svara
