D
DOJ52: [citat] Du måste alltid balansera till o frånluft så ventilationen blir hälsosam o bra.mögel o annat kan annars börja trivas. O att ni skall må bra.
2 svar · 3,1k läst
J
Jonsvensson91: Tack för alla svar! Det verkat som du har bra koll på läget så då kanske du vet vad för aggregat jag kan ersätta det gamla med till ett nytt som är effektivare. Jag vill använda mig av styrningen på köksfläkten. Jag är medveten om att matos kan sprida sig i resten av huset med har ej upplevt något problem tidigare.
9 svar · 2,1k läst
·
gustavstrandberg
gustavstrandberg: [citat] @kebab En lösning du kunde gjort :-)
28 svar · 32,4k läst
·
FemTummar
FemTummar: Bra tänkt, men regelverket är tyvärr i vägen. Jag har bara en inspektionslucka på 0,5x0,5 m strax utanför där jag tänkt gå in med borret, resten av (undersidan av) altanen är oåtkomlig.
2 svar · 2,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Tack!
6 svar · 1,8k läst
·
Åsa Lund
6 svar · 1,8k läst
·
I
Installation: Det låter ingenting med ljuddämpare. Har iofs ett 130 men ljudnivån är densamma i princip. Med kombidon i vägg. [citat]
7 svar · 1,6k läst
D
DahlEricsson1000: Jag hade nog inte valt en lösning utan något på insidan. Dels vill man ha filter, sedan kunna justera flödet samt få flödet att gå uppåt och inte direkt mot elementet. Varför inte sätta en ventil ovan fönster?
1 svar · 2,4k läst
J
Josth: Bor man i Norrland med riktigt kalla vintrar gör värmeväxlingen i FTX stor nytta men det blir ju en större investering då man oftast väljer bergvärme till det. I södra halvan av landet anser jag att vanlig frånluftsvärmepump och friskluftsventiler räcker bra. Finns även möjlighet att koppla modul för uppvärmd tilluft till frånluftsvärmepumpen om man skulle vilja.
1 svar · 1,2k läst
D
Daniel Dawd: [citat] Jag har arbetat med ventilation tidigare så jag installerade alla dragningar själv ihop med en polare som jag bjöd på bärs. Köpte in Heru 160 s ec. Allt som allt landade det på 90 000 kr. Kan tillägga att jag installerat Armaflex på hela tilluften och att jag har 1.8 meter ljuddämpare direkt från aggregat på tilluften för att jag ska slippa göra ljuddämparböjar precis vid
13 svar · 3,2k läst
·
O
Oscar Se: [citat] Låter som en bra idé! Tack för all hjälp.
13 svar · 2,4k läst
·
fgo
fgo: [citat] Jag tror vi är överens(y)
4 svar · 2,6k läst
N
Nomijah: [citat] Tack!
4 svar · 1,8k läst
·
N
4 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: [citat] Det beror väl på var betongen finns. Kommer betongen att hålla utomhustemperatur, så kommer den att kyla kanalen så det blir kondens.
12 svar · 4,1k läst
A
Arga ingenjörn: [citat] Hej En fläkt för över 11 tusen är såklart bara trams och bondfångeri. Nämn ordet "fukt" så betalar folk vad som helst, verkar vara tanken. Sen citerade du mitt inlägg två gånger så jag vet inte vad du försökte visa för fläkt? Men vilken kanalfläkt som helst som klarar det flöde som behövs funkar såklart.
3 svar · 4,8k läst
pokasd
pokasd: [citat] Nu ett halvår senare har vi gått ifrån att dra kanalen i väggen utan tänkte gjuta in den i plattan istället. När det kommer till brandisolering, är det bara stenull som gäller? Så vi gjuter in ett inklätt spiro eller räcker det med 30mm+ betong runt hela?
2 svar · 4,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är ju rätt svårt att veta hur luftflödena blir i verkligheten. Det kan ju också bli att luft från undervåningen tar vägen uppför trappan och ut genom det fönstret (och ventil i gästrummet). Du får nog pröva hur det är med luftflödena nu med öppna och stängda fönster samt andra variationer. Papper som är tunna och lättböjliga samt stearinljus kan användas för att
10 svar · 5,0k läst
·
Eric Alm
Eric Alm: Ok, tack, bra tips!
4 svar · 1,6k läst
Skärgårdsbyggare
Skärgårdsbyggare: Vet att det finns många trådar om imkanaler men jag är ändå osäker. ”Platt” tak med takintgrerad fläkt med intern motor. Takkonstruktionen är ca 50 cm. Från fläkten kommer ett plaströr på 150 mm. Kan jag börja med en övergång till 160 mm, sen 90 graders spiro som sen fortsätter ut genom taket med en rak bit spiro? Tänker att man klär rören med stenull (minst 30 mm). Är
0 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är meningen att fettet ska fastna i fettfiltret i köksfläkten i stället för att smeta ner ventilationsröret. Fettfilter brukar man kunna diska i diskmaskinen, kolla manualen.
16 svar · 3,5k läst
·
J
Josth: Tilluften ska sitta lågt och t.ex. bakom radiatorn så luften värms direkt när den kommer in. Frånluftsventilen ska sitta högt på motsatt sida förrådet.
1 svar · 852 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Du behöver frånluft på det övre planet också eftersom varje plan bör ventileras för sig. Den placeras lämpligen i övre hallen. [citat] Går de kontinuerligt? Är fönstren så täta att det inte kommer in tillräckligt med luft kring dem?
5 svar · 5,2k läst
·
V
Viktor_F: Jag skulle säga båda ja och nej till det påståendet. I princip rätt, men samtidigt så används ”pax-fläkt” av gemene man för små frånluftsfläktar i badrum. Finns många märken och modeller. Snabb googling gav att PAX calima kan ge 30l/s, står dock inte vilket tryck den klarar att bygga upp så man får anta att det skulle kräva relativt obehindrad tilluft om den ska kunna
11 svar · 2,7k läst
J
John321: Hej! Är det någon som kan tipsa om en oberoende ventilationskonsult i Göteborgsområdet? Mvh John
0 svar · 1,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Njae, jag håller inte med. Om jag kör min portabla AC utan att öppna fönster för tilluft känner jag ett påtagligt undertryck i lägenheten när jag exempelvis öppnar ytterdörren. Jag påstår inte att detta är skadligt men nog påverkas trycket i lägenheten. Hur det eventuellt kan påverka andra lägenheters ventilation spekulerar jag dock inte i.
6 svar · 3,2k läst
mcr108s
mcr108s: Finns några trådar i ämnet men ingen som svarar exakt på detta: 40-talshus med självdrag, i badrum eternitkanal upp på kallvind in i murstocken. Tydligen är det samma rökkanal som vedspisen går i. Så får man inte ha det idag tydligen och sotarn var inte helt nöjd med det systemet. Ursprungliga tanken var att montera en fläkt i badrummet, finns det risk då att det blir bakdrag från
0 svar · 1,4k läst
Stefan N
AC
Stefan N: Portabel AC är verkligen inte att rekommendera, effekt och ljudnivå är katastrof så fundera en gång till på en fast anläggning.
9 svar · 1,3k läst
M
M.Gullberg: Hej det får att få ut men det är trångt . Byta mina fläktar i mitt aggregat för något år sedan. Men nu har jag bytt aggregat helt .
1 svar · 1,6k läst
S
saltet: Utan bra tilluft kan du få baksug när du tänder. Lätt att all rök kommer in då varmluft möter kalluft. Vi installerade en kamin utan tilluft och det var ingen hit. ’Ett sätt att lösa det om du inte får till en separat tilluft är att installera en rökgasfläkt på https://exodraft-skorstensfläktar.se
2 svar · 3,7k läst
·
G
gizel: [citat] Själva frånluften fungerar idag. Det var jag som tänkte om det var värt att försöka få liv i tillluftsdelen i FTX aggregatet eftersom vi har tillluftskanaler i samtliga rum på ovanvåningen (förutom garderob och badrum som har frånluftskanaler) Jag tror dock inte det blir lätt eller snyggt att få ned en tillluftskanal till vardagsrummet på första plan, misstänker det är
4 svar · 1,3k läst
T
tpsoft: När sotaren var här och rengjorde ventilationskanalerna så påtalade han att jag borde rengöra kondensorn på aggregatet då den var fullt med damm. Har försökt googla och leta men kan inte hitta något om hur man demonterar den så att man kan spola den med vatten och få bort dammet därifrån. Tidigare ägare av huset har kört med fel filter vilket har släppt igenom mycket fint damm
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.