Ved, Pellets, Flis
Theres Thelander: Min undran är; måste man ha en sotningslucka trots att det finns en renslucka på böjen? Röret är ca 30cm sen kommer böjen..
jonaserik: Verkar som att pannan inte varit i drift på hela sommaren. det med att tanken inte blir varm. Börja med kolla laddpumpen som sitter längst ner på foto 2 , det är en blank skruv i änden på den. Ta bort den och känn med en mejsel ( ett spår i axelm ) om den snurrar, går den inte så går det att snurra runt och dom brukar komma igång då, om den sitter fast/kärvar så kan bli en lite
aion: jag funderar på om den där veden du visade har varit lagrad i Skåne? Där kan man se sådan ved lite oftare, då det regnar en hel del, aldrig blir riktigt kallt, nästan aldrig snö och slarvar man med förvaringen (vilket tydligen vissa ved-leverantörer gör) så blir veden kass på direkten... Har gjort som TS när jag fått sån ved. Klyvt extra, staplat löst, eller lagt på _mycket_
aion: Svartmögel är alltså inte bra att ha inne. Sporerna flyger runt och när de träffar lite fukt i luften så landar de fint någonstans, tex i fönstren och dörrar etc. Svartmögel är allergiframkallande om jag minns rätt, och lämnar fula märken där de angripit trädetaljer inomhus. Däremot så går det utmärkt att elda med veden. Bästa sättet att bli av med mögelsporerna också. Så
BSOD: [citat] Ja, precis, fasta rör till det övre hålet
JonasWe: Hej, Vad betyder dessa symboler? Jag kan dra in/ut i läget längst till höger. Sedan kan jag skjuta vänster/höger om pinnen är intryckt. [bild] Mvh
PeterFalun: har sett dessa i lite olika artiklar/vdos ingen praktisk erfarenhet av dem själv dock https://benchworks.be/en/projects/saw-dust-stove/
Argastesnickaren: [citat] 3 år sen tråden startades;)
TobiasN: Tack jonaserik för dina erfarenheter o klokskap. Nu har jag en del att jobba vidare med!
Derbyboy: Jag vet inte riktigt vad jag ska välja, en Insats, tex contura i6 eller en smalspis, tex JD 320. [bild] [bild] Placeringen är i en hall där det tidigare stått en smalspis i plåt från 60/70-talet. Jag har putsat mexiteglet. [bild] [bild] Antingen ställer jag dit en ny smalspis dock har jag svårt att se att just möjligheten att laga mat kommer nyttjas, eller så kör jag en insats men då
Matti_75: Kör pellets och solfångare. Solfångare har bättre verkningsgrad än solceller.
Blackfield: Någon provtryckning behöver man inte göra eftersom kanalen är ansluten till murad kanal och ingen ändring har gjorts i murstocken. Men det får ju inte glappa i anslutning mellan rör och kamin eller rör och murstock. Om det inte går att få tätt med garn så får du kanske palla upp kaminen. Att kladda på pannkitt eller någon massa kommer bara se illa ut och det kommer inte heller att
andrem: [citat] Jo, testade det vid 150C men ingen skillnad. Har beställt en ny termostat med relä. Hoppas det löser problemet.
Tomture61: https://www.cwlundberg.com/se/roof-safety/walkway-on-roofs/
jonaserik: Går det överhuvud taget att byta till 200 , är det en vanlig skorsten, så är det säkert en 1-1/2 stens och då får röret inte plats, troligtvis fungerar det med 150 med. blir lite högre fart på gaserna. Att byta är inte gratis. klart hen vill det. Ring dom som sålt kaminen eller fabrikanten om det går och fråga, det är bäst. Argumentera lite för ditt 150-rör.
johnologi: Hej Vi ska installera en braskamin Jötul F3. Stos i vägg mm är klar och det är dags att koppla in rökröret i själva kaminen. Slog hål på bakstycket igår (sjukt hårt) och det ser nu ut som på bilden. Nu ska man ju in med rökröret och täta runt om med tätningsgarn. Har sett att på andra kaminer så går det ut som någon "adapter" från kaminen som man sätter in röret i, ska man
Chris Falco: [citat] Hej Bo...tack för att du svara... !!...jag har ett ca 20 cm hål längst ner på röret och jag har testat olika lutningar..!! Jag måste nog sänka ytterdiametern på spiralen....från 53mm till kanske 34-38mm.. är nästan övertygad om att det är där problemet ligger.. PS: skruven på fotot är inte det jag har och jobbar med...bara ett ex på storleken av spiralen
Marie Bry: [citat] [citat] Här är vad som var lösningen men som jag inte var så bra på att förklara!
jonaserik: En fuskis då, en insats med rökrör av stål som det murats som en kakelugn runt. se om du kan utröna vad insatsen heter. Kan finnas någon text, ev på någon del som går att demontera/ta loss , annars försöka se hur den ser ut invändigt och hitta något som liknar det.
Anonymiserad 433451: [citat] bara att jämföra med diesel.. senaste tändvätskan jag köpte på biltema var då betydligt hetsigare att flamma upp än vad dieseln var... tändvätska kan av vissa märken ha mer explosiv effekt än att tända med diesel... Eller spisbränsle som är ganska långsam i förbränningen men skapar hetta..
Fredrichc: Nu har jag haft lite tid till att undersöka situationen lite bättre. När jag ser ner i skorstenen så ser det ut som att den varit glidgjuten, men att bruket man använt för det har börjat vittra och trillat ner i mindre beståndsdelar. Jämfört med pipan bredvid så är det stor skillnad, man kan i problempipan se nästan alla tegelstenar, medan i den andra så är det ett jämnt lager som
Psolver: Har varit och kollat på en begagnad Biomatic basic panna från 2013. Denna är tänkt att ersätta en gammal vedpanna från 70-talet som idag sköter spetsvärme i vårt hyreshus med 4 lägenheter. frågan jag har är om den befintliga Ariterm BeQuem 40-brännaren som idag finns funkar plug n play i denna panna?
John S-Nilsson: [citat] Hej De pannor som manualen visar liknar min panna men anslutningar är fel och min panna har ingen manöverpanel som dessa har. Tror min är en äldre version.
so112358: [citat] Det löjliga är att jag jobbar med inbäddade mätdatasystem och borde väl ha mätt alla parametrar redan. Men skomakarens barn.... Man blir såklart sugen på att sätta dit en lambda sensor. också då såklart. Men som du säger så är det såklart andra delar som är viktiga vid ett pannbyte. En panna från 62 har väl egentligen gjort sitt. Sotaren skrattar lite åt den här. Men
jonaserik: [citat] Dum fråga kanske, sitter pumpen rätt väg ? Kolla flödesvakten, har för mig att den går att kortsluta så den går konstant som prov, blir det VV så så kan det ha kommit skit i den. Finns inte mycket som kan bråka, enkla grejer.
Stefan N: Det finns inget förberett för det, du får nog va lite uppfinningsrik och se om det går att sätta in nåt under.