Hej.
Tänkte installerar en rökgastermometer men vet inte var jag skall montera den?
Rostig och sliten skorsten med anslutande kopparrör och värmepanna i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag en fråga angående spjället till sekundärluften, hur vet man var det ska stå?

Borra hål för rökgastermometern så när panna som det är praktiskt för att kunna avläsa den.

Börja med att justera in draget så att när du håller en tänd tändsticka bredvid sekundärluft luckan så ska lågan sugas in utan att slockna.

Justera sedan sekundärluften så att man bara anar orange slingor/sot i topparna på flammorna.

Rökastempen, beroende på panna/typ av skorsten, hålls på äldre pannor runt 250C, på moderna så lågt som 150C.

L lat skrev:
Borra hål för rökgastermometern så när panna som det är praktiskt för att kunna avläsa den.

Börja med att justera in draget så att när du håller en tänd tändsticka bredvid sekundärluft luckan så ska lågan sugas in utan att slockna.

Justera sedan sekundärluften så att man bara anar orange slingor/sot i topparna på flammorna.

Rökastempen, beroende på panna/typ av skorsten, hålls på äldre pannor runt 250C, på moderna så lågt som 150C.
Kanon ska testa detta imorgon!

L lat skrev:

Testade med tändstickan.
Höll flera tändstickor med sekundärluft ventilen och justerade dragluckan.
Fick ju lågan att sugas in men aldrig så att den slocknade, dåligt drag?
Har jag sekundären öppen 1/3 så får jag vit aska utan kolbitar, kanske bra där?

Angående rökgastermometern så har jag fått tipset att montera den här, vid gul markeringen:
Rostigt skorstensrör med gul markering där rökgastermometer föreslås monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag undrar hur det blir vid sotning? Ska man behöva plocka ur den varje gång det skall sotas så att den inte skadas?
Läste på andra sidor att vissa har monterat den högre upp på skorstensröret för att se graderna just i skorstenen.
Nån kollade med termometer i toppen av skorstenen för att se vad gaserna höll ur den.
Var är bästa stället att montera den?
Hade det funkat med en infraröd termometer?

Kluven Kluven skrev:
öll flera tändstickor med sekundärluft ventilen och justerade dragluckan.
Draget justeras med rökgasspjället.
Primärluften (effekten) med dragluckan nedtill på pannan (den som dragregulatorn är ansluten till).
Sekundärluften (spjället på övre eldstadsluckan) justeras så att det inte sotar.

• Gilla
Kluven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.