Hej!

Från att ha varit uppväxt i hus med el-värme för att sedan gå till lägenhet och nu hus med vedeldning så har jag en fråga.
Vi har bott här i tre år och lärt oss vår vedpanna efterhand men tydligen har vi lärt oss fel av förra ägaren.
Det hela gäller "drifttermostaten"! När vi fick genomgång av förra ägaren (som installerade poannan ett halvår innan flytt) så sa han att drifttermostaten ska stå max och att den ska vi aldrig röra.
Vi har nu i tre!!! år fått hålla koll på pannan så den inte kokar...och den har kokat många gånger. Nu i dagarna så kom det en kompis som också eldar med ved och vi började prata om detta att pannan kokar om vi inte håller koll. Jag satte mig och läste instruktionerna ytterigare ett antal gånger och läste då att drifttermostatet stänger av maskinen innan den börjar koka och startar igen när den gått under den inställda temperaturen, har jag fattat det hela rätt?

Jag eldade sedan upp pannan till kokpunkten och vred sedan ner drifttermostaten tills pannan stängdes, detta visade sig vara utanför max och min graderingen (troligen måste han ha gjort något fel vid installationen).
Idag eldade jag igen och slängde in en drös med ved så att pannan vid vanliga fall skulle koka men nu med inställningarna så stängdes pannan av vid 92C, är detta en bra inställning av temperaturen?
Sedan undrar jag om det är mer effektivt att slänga in mycket ved på slutet så att pannan håller igång längre fast alla tankarna har nåt max temperatur, eller ska man försöka lägga i ved så det typ räcker precis?
För med tanke på att pannan stängs och startar under den tiden det finns ved i pannan så borde den väl teoretiskt fortfarande värma?

Slänger upp en bild på drifttermostaten:
r9pn68.jpg

när veden är utbrunnen ska fläckten slå av. annars lär de tjära som faan.

Okej....men hur ska man ställa in drifttermostaten då? Den känner ju inte av när veden är slut? Höjer jag gradantalet på den så kommer den ju att koka om inte veden tar slut innan.
Så här står det i instruktionerna:
Drifttermostat - stänger av fläkten när inställd temperatur överskridits. Startar fläkten igen när temperaturen har sjunkit under inställd temperatur.

Ska tillägas att rökgasfläkten fortfarande går och den vet jag stänger av sig när veden brunnit ut...

sotterman skrev:
Okej....men hur ska man ställa in drifttermostaten då? Den känner ju inte av när veden är slut? Höjer jag gradantalet på den så kommer den ju att koka om inte veden tar slut innan.
Så här står det i instruktionerna:
Drifttermostat - stänger av fläkten när inställd temperatur överskridits. Startar fläkten igen när temperaturen har sjunkit under inställd temperatur.
När kokar pannan för dig? Termostatens funktion är ju att stänga av fläkten vid en viss temp.
På en frisk sådan ska den slå av fläkten strax under 100grader med knoppen inställd på max.

Kokar det innan tankarna är fulla har du något annat problem.

Lägg inte i mer ved än tankarna tar emot i annat fall blir det en tjärtunna

GordonE skrev:
När kokar pannan för dig? Termostatens funktion är ju att stänga av fläkten vid en viss temp.
På en frisk sådan ska den slå av fläkten strax under 100grader med knoppen inställd på max.

Kokar det innan tankarna är fulla har du något annat problem.
För att förtydliga detta och bortse från hur knappen sitter så är det så här. Pannan kokar när alla tankarna är värmda till Max och panntemperaturen är på 100c. När jag eldar upp tankarna till Max och när jag ser att panntempen stiger till när hundra grader så stället jag in drifttermostaten då. Funktionen blir väl lika oavsett hur vredet står bara den stänger av sig när tankarna är fulla och panntemperaturen närmar sig 100c?

sotterman skrev:
För att förtydliga detta och bortse från hur knappen sitter så är det så här. Pannan kokar när alla tankarna är värmda till Max och panntemperaturen är på 100c. När jag eldar upp tankarna till Max och när jag ser att panntempen stiger till när hundra grader så stället jag in drifttermostaten då. Funktionen blir väl lika oavsett hur vredet står bara den stänger av sig när tankarna är fulla och panntemperaturen närmar sig 100c?
Helt rätt uppfattat. Bara du hittar rätt läge.
Den sitter monterad med två skruv bakom vredet, så den borde gå att vrida 180grader. Men det finns också ett stopp som ska hindra att man kan vrida mer än till max.
Man kan använda den för att hålla ner tempen om man kör utan tankar också, men det är ju en annan sak.

Som sagt är det bästa att få in känslan för att ladda med rätt volym ved.

Det kan ju vara så att givarkroppen sitter fel på något vis.

Redigerat:
Va bra! Som sagt så tror jag att knappen sitter fel eller som du skriver givarkroppen. Det hela är väl till för att pannan INTE ska koka om du råkar lägga in för mycket ved? Men eftersom det har varit så från början att den kokat varje gång man lagt in för mycket så tror jag att knappen eller givarkroppen är fel.
Men hur många grader ska man ställa in den på? Just nu fick jag in den så den stängdes av på 92C, är det lagom temperatur?
Det där med att lägga i rätt mängd ved har vi blivit ganska duktiga på nu efter tre år med passande pga. att vi va rädda för att pannan skulle koka. Kommer bli betydligt lättare med hjälp av denna funktionen att pannan INTE kan koka nu...underlättar mitt liv betydligt :)

Redigerat:
Det är inte så att laddpumpen är inkopplad fel så att den också stoppar när pannan blir för för varm? Det är bara fläkten till rökgaserna som ska stoppa.

Hmm....det kanske det är....det är mer än vad jag vet.
Jag har ju en rökgastermostat också och den ställer jag in på ca kl11 som jag blev tillsagd att göra och när veden har brunnit ut så slutar rökgasfläkten att fungera...

Du ska INTE knö pannan full när systemet är full laddat.
Vill du ytterligare idotsäkra mot kokning. justera dragluckan så den stryper pannan vid 95g och koppla in nödkylslingan.

Elffors skrev:
Du ska INTE knö pannan full när systemet är full laddat.
Vill du ytterligare idotsäkra mot kokning. justera dragluckan så den stryper pannan vid 95g och koppla in nödkylslingan.
Jag skulle vilja säj lägg inte in mer än det går åt för att ladda tankarna knappt fulla
ytterligare påfyllning ställer bara till problem o slöseri med veden :confused:

Hmm....det kanske det är....det är mer än vad jag vet.
Nästa gång du eldar kan du ju prova att vrida ner termostaten så att pannan "stannar" då ska rökgasfläkten som sitter på baksidan stoppa men laddpumpen forsätta att gå, det brukar höras om man lyssnar lite noga. Laddpumpen sitter normalt nere vid inkommande returvatten på pannan brukar se ut så här, det finns några olika modeller men alla har någon typ av cirkulationspump.

kulle
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.