Ved, Pellets, Flis
Anonymiserad 433451: [citat] såga jämsmed stammen, lutar du sågen lite neråt bakåt mot stammen så kastar den inte och du kan gott såga detta. Sedan tar du och gör samma sak igen med varje halva. (y) Eller så gör du klabbar och sedan hugger du dessa i tårtbitar med yxa, går lika fort om inte fortare.. Så kan du klyva som du vill senare. (y)
Husägaren97: Pannan är en vedex 3000 blev lite fel.. Fläkten är nyss rengjord, pannan sotad. har nog kommit fram till att det är veden som är för fuktig.
Krilleman: Dom här har rullande schema på olika orter i hela landet. Jag har själv aldrig köpt deras tjänster men jag har heller inte hört något dåligt om dom. https://tankfjerning.com/tjanster/
Hustomten på stenstranden: [citat] Ser att det är ett gammalt inlägg, men jag har samma problem.... Hur löste ni det? Mvh Carina
vinylskiva: Såna vermikulitskivor är ingen idé att försöka laga. Är det någon märkeskamin så kan säkert din lokala kaminnasare hjälpa dig att beställa ett set, brukar inte vara så farligt dyrt. Alternativt köper du en skiva och sågar till rätt former själv https://www.k-rauta.se/produkt/vermikulitskiva-nsp-100x33x25-vms25/7350031811476
Duggregnet: Tack för tipset om galler, ska kolla på det! Jag kan tyvärr inte se hur långt upp röret går, det är för mycket isolering i vägen..
Tomture61: Oisolerat rökrör kräver ett visst avstånd till brännbart material . Har du 45 gr vinklar krävs en sotlucka nära vinkeln , svårt att sota en vinkel annars . Saxat från Premodul Premodul Halvisolerad vinkelmodul Upphängningskonsol Montering av vinkelmoduler vid sidodragning av skorsten För att erhålla erforderlig stabilitet vid sidodragning skall skarven mellan yttermantlarna fixeras
EmilÖrn: Vart det någon av er som använt den utgående signalen (sluten/öppen vid drift) från Exodraft EW41, dvs för trådlös styrning. Dvs enheten som är ansluten till själva rökgasfläkten? Jag tänkte använda den i syfte att justera det snart nyinstallerade FTX-systemet. (Trådlös styrning fungerar mycket bra, har den "svarta mottagaren". Även appen till denna fungerar bra - då slipper jag
z_bumbi: [citat] Skapa mellanrum från golv, väggar och inne i stapeln så torkar det snabbare. T ex genom att göra flera staplar och att antingen lägga slanor/lister på längden i några av varven eller två rader med vedträn i samma orientering. Tänd med torr ved och lägg sedan på veden som du ser är möglig så blir du av med den. Björkved som torkat dåligt brinner ibland mycket sämre men
Martcar02: Inte ny på forumet, men ny som skribent.. Har nyligen köpt hus med vedpanna (Calmar v33) samt två ackumulatortankar och Termovar laddkoppel. Vid tillträde upptäckte jag att cirkulationspumpen i laddkopplet hade kärvat ihop så jag bytte ut den till en ny. Pannan blir nu inte alls lika varm och laddar tankarna mycket bättre. Självklart mättes in/ut-temperaturer vid pannan för att ställa
wildeside: Är det inte därför vi har besiktning av eldstäder och rökgångar Krav på sotning av sotate eller egen sotning efter att man gått utbildning. Innan ni protesterar så vet jag av egen erfarenhet att den utbildningen va ganska kass, som alla andra utbildningar jag gör om med 2-5 års intervaller.
jonaserik: Vad kommer ni att använda som värmekälla, beror en del på det, kanske bäst att hyra en kranbil som lyfter och släpper ner genom hålet i taket , kan inte ta så lång tid för en vanlig skorsten. Mer info står här Vid eldstäder med rökgastemperatur på max 450°C får skorstenen vid bjälklagsgenomföring placeras direkt emot t ex golvbjälkar eller takstolar. Vid eldstäder med
Duggregnet: Hej! Jag är nyinflyttad och har blivit med pelletsbrännare PX21 på Albin villacombi 725F. Jag är lite förvirrad kring uraskning och då främst kring användning av asksug och hur länge man ska vänta innan man kan aska ur. På forum läser jag att allt mellan att glöd kan finnas kvar i aska i två timmar till att det kan göra det i flera veckor. Om man är nojig så måste man ju typ
Tomture61: När du skall besiktiga din installation måste du kunna visa en installationsanvisning till sotaren .
Torpfröken: Det skulle kunna vara mjuk trägnagare eller blåhjon. Min erfarenhet (förvisso liten, någon med mer erfarenhet får gärna rätta mig) är att insekter som äter mellan barken och själva träet inte gör någon större skada i strukturen på träbyggnader. Det går fint att elda med veden. Själv har jag erfarenhet av just blåhjon, men det var lätt att identifiera eftersom jag hittade
jonaserik: 0,8 bar är lite för mycket. Öppna säkerhetsventilen tills det inte kommer mer vatten, eftersom det är 1 bar nu åker allt vatten ur kärlet. Manometern kommer att hamna på noll. Sen kollar du lufttrycket i kärlet och justerar till ca 0,5 -0,6 bar och därefter fylls vatten på till ca 1 bar. Ökar trycket över 1,5 bar så justerar säken det.. När det blir kallare och vattnet blir
lostinsweden: Cirk pumpen är tryckstyrd så effekten variera när flödet öka
mili1983: Hej, Jag har köpt en i51AN och den ligger just nu på en pall men ska så småningom hämtas och placeras där den ska bli installerad. I butiken plockade jag ner betongskivorna så nu finns bara insatsen och samtliga skenor monterad på den. I fotstödet finns förstansad hål där tillluften ska komma in. Kan jag ta ut ett annat hål eftersom placeringen inte passar då spiroröret är längre
Peoplebeer: Jag har haft lite röklukt i kåken nu när det varit lite större växlingar i temperatur mellan natt/dag. Antar att det blir lite sämre/inget drag i murstocken när yttertempen överstiger inomhustemperaturen och att det då kan bli ett litet bakvänt drag. Dock så är det mer som en förnimmelse snarare än en stark lukt. Med det sagt så kan det däremot vara en god idé att se över
Vector: ....iallafall shunten.. ju mer man skruvar upp den ju varmare blir det på elementen. En motorshunt som reglerar temperatur ut på elementen beroende på hur kallt det är ute kanske vore nått för er.
Minily: Tusen tack för svaren :) Ska kolla manualen ordentligt, det ser absolut ut som min kakelugn-lookalike!
Skogsrebellen: [citat] Så här ser det ut från spisen sett... Spjället går inte att rubba.
Anonymiserad 433451: [citat] Jo men ändå.. alltid kul att lära sig.. (y)
vaklagärdan: [citat] Jag har separat vvb som inte är kopplad till pannan. Så egentligen borde jag väl kunna hålla mig på högra sidan där det står Ber kall både uppe och nere på graderingen (den används ju inte), för det borde ju vara Rad som styr elementen, och på högra sidan står det Rad varm där uppe och Rad kall längst ner. Får prova lite!
Claes Sörmland: Den här såg bättre ut: https://www.clasohlson.com/se/Eldfat-50-cm/p/31-5443 Gjutjärn.