Ved, Pellets, Flis
mekofix: Nu när grundfos pumpen började fungera igen så känns det som om den går hela tiden. När den startade började den pumpa vatten genom pannan bort till tanken där man hör ett rinnande ljud. Nu på morgonen hörs det fortfarande att det rinner ner i tanken. Ska pumpen gå hela tiden. Innan jag knackade på pumpen så vred jag på vredet på ovansidan. Den gick lite trögt och det känns inte
Argastesnickaren: Då ts inte varit inloggad sen 2015 så tror jag inte att han läser svaren som kommer nu;)
vinylskiva: [citat] Det är inget konstigt med den mängden sot, eldar man mycket blir det också rester i skorstenen. Hade det inte blivit det så hade det inte varit en hel grej om att man måste sota. Så länge det inte ser klumpigt, blankt och oljigt ut behövs det inte göras några förändringar i hur kaminen eldas.
keeej: Uppdatering, Tullikivi hörde aldrig av sig. Fick dock ett prisförslag från Elda, 15200 sek! Hittade till slut via Amazon ett företag i Tyskland som skickade 3 platter 2*30*50 för 536 + frakt. Företaget heter Rotthues om någon vill veta. Mvh
H-Thomasson: Kolla in KMP's nya pelletskaminer. Dom är fina. (Går inte att gämföra med deras äldre modeller som hade lite problem i början)
jonaserik: Du får börja laga mat och baka i början av eldningen, så hinner inte tempen i tanken öka på till max ( kok ).Det gäller att läsa sig om hur värmen blir i allt. Gäller vid alla sorter av vedeldningar.
jonaserik: [citat] 50 kW från ( beror på vid vilken temp som det startas vid ) tex 50 C till 85 C ( 2000L ) = ca 81 kW , nu vet jag inte hur länge en sådan panna brinner på ett inlägg, blir det 1,5 tim så är det fullt sedan i tankarna. Så det gäller att lära sig hur mycket ved man lägger in, så inte kok blir, viss risk kan det bli som dof säger. Brukar ta en vinter att lära sig en panna. Att
Norrlandsbyggary: Jag har en fundering kring vår spis. Det är en Cronspisen installerad kring -90. Den har ett ytskikt liknande strukturtapet. Hur kan man göra för att istället få en jämn putsad yta.
Gyrokompass: Kollar om nån kan peka åt rätt håll i ämnet. Jag har en högereldad Termia 308 som vi försöker få fart på efter många års stiltje. Har sotat och rengjort, samt ny lera ska läggas på taket- OM vi lyckas hitta eb lösning på nytt brännjärn och cisternjärn. De gamla var riktigt trötta. Alla tipsar om stora firmor på nätet men hittar inget plug n play alternativ, vilket får mig
kattparet: Hej Har en bastukamin som började användas mer flitigt sen vi fick eldningstillstånd igen. Ansluten via rökrör till skorsten och har en sotlucka på sidan. Nu kom det ett hejdundrande regnoväder i sommar och kaminen har stått orörd sen i våras. När jag skullle ner och göra i ordning för vintern så ser jag hur det uppenbarligen regnat väldigt mycket ner i kanalen då det var som en
Magrand: Den här https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/uppvarmningkyla/ackumulatortankar/ackumulatorstyrning/wilo-rs25-6-5761996-64
Staffan-N: Jah satte upp en horisontell rökfångstplåt enligt detta: https://www.viivilla.se/artiklar/2002/09/17/nytt-liv-i-gamla-spisen/ Det blev mycket bättre men måste fortfarande ha ett fönster öppet och lite drag genom huset, antar dock att detta är naturligt eftersom vi saknar spaltventiler. Här är en lång avhandling om metoden: http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:11860/FULLTEXT01.pdf
Swickell: [citat] Oerhört intressant läsning. Tack för informationen.
Satsuki: Som rubriken säger - någon som vet om dessa två braskaminer är tillräckligt lika för att en rostertallrik och täljstenar avsedda för Handöl 10 passar i en Carl Gustaf?
Vedhuggarrn: Då skippar jag kanske den oxå.. Har kanske kvar den från expansion ut genom taket dock..
ZcR: Det är från holken och uppåt trädet är utdömt. Vi dömmer alltid ut träd med synbara fel tex holk och staket. Detta går då till flisning eller krossning istället. Träd utan synbara ”metall problem” undersöks med detektor efter fällning innan travning om kunden bestämt sig för försäljning till virkes såg. vid mer serös mängd kommer oftast sågens personal ut och besiktigar
OLSSON16: [citat] Klart att det är de större drakarna har delat upp det!
SågspånPappspikEternit: Hade öppet expansionskärl i förrförra hemmet (vedpanna), fungerade klockrent. I förra boendet (också vedpanna) var det slutet expansionskärl på bottenvåningen. Fungerade som det brukar göra med dylika; luft stiger uppåt, så det blev till att lufta elementen på övervåningen stup i kvarten, när elementen började kännas kalla trots eldning.
Anna Svensson2: Lyckades mata fram pelletsen manuellt och sedan när jag startade pannan så gick allt igång igen Så nu höjs temperaturen i pannan igen
Peoplebeer: Tjena! Nybliven ägare till en ulma lambdapanna, den har gått en vecka nu utan problem. Kan tycka att manualen kanske lämnar en del att önska men i övrigt så verkar grejerna vara ett självspelande piano jämfört med vedpannan från 80-talet. Är det någon på detta forum som sitter på lite info angående brännaren till denna. Ställer man in den på 80 grader så värmer den till ca 84
Krilleman: Klockrent, det fungerar åter! Forumet visar sin bästa sida en fredagskväll! :beer::D
GVR4: Jag eldar allt möjligt av det jag har. Tycker det mesta funkar bra. Men barrträd med mycket kåda särskilt ifrån nån skada eller liknande sotar väldigt mycket. Men slänga med något sånt vedträ då och då verkar inte vara nån fara.
Tomture61: [citat] Kolla eldningsinstruktionerna för din kamin . https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/taljstenskaminer/Contura-790T-_-3625 I min Contura 26T får jag sot på glaset om jag kör med 30% öppet spjäll , kollar också hur plattorna i eldstaden ser ut efter eldningen (rena eller sotiga) Själv kör jag 2st inlägg efter varann , 2 ggr om dagen , om tid finns :D Blir för hett i rummet annars .
BSOD: Energimyndigheten skriver i alla fall: "Inbyggd brännare ger ett effektivare system Det vanligaste här i Sverige är fortfarande att du kan välja olika brännare till din panna, men om brännaren är integrerad i pannan har tillverkaren lättare att optimera systemet." Det kan gå att få samma verkningsgrad, i alla fall i teorin i båda fallen. Men i praktiken så tror jag man tappar en del,