4 963 läst ·
53 svar
5k läst
53 svar
Nybörjare på pelletseldning behöver hjälp.
Ja det kan ju vara så enkelt med att brännaren är för liten / eller att huset är för dåligt isolerat och kräver så mycket värme att pelletsbrännaren inte orkar med helt enkelt.
Själv eldar jag med ved, mot ackumulatortank, och jag har precis bytt fönster i kåken, och denna vintern har jag ett mycket bättre klimat inne i huset, och behöver inte elda fullt lika hårt som innan.
Själv eldar jag med ved, mot ackumulatortank, och jag har precis bytt fönster i kåken, och denna vintern har jag ett mycket bättre klimat inne i huset, och behöver inte elda fullt lika hårt som innan.
Zixten skrev:
Ja det kan ju vara så enkelt med att brännaren är för liten / eller att huset är för dåligt isolerat och kräver så mycket värme att pelletsbrännaren inte orkar med helt enkelt.
Ja jag misstänker tyvärr något liknande. Jag får se till att vintersäkra det inför nästa år.
Okej, jag har själv gått i fönsterbytetankar. Det kanske får bli det
Tänkte mest på termoventilen som styrs av bimetall. Vet ej om dessa kan strula efter några år och kärva el. fastna. Har själv kört 10 år med min utan problem. Det du ser på kontrollboxen styr inte själva termoventilenP Pyretgubbe skrev:
350graders rökgastemperatur indikerar inte för låg effekt på brännaren.Zixten skrev:
Njääää, inte direkt, men om brännaren går hela dygnet utan att få upp värmen i huset / hela tanken så kan man ju ana att det inte orkar med riktigt.D Daniel 109 skrev:
Nu tänker jag högt lite / Svamlar....
Hur är cirkulationspumpen som cirkulerar ut till elementen inställd? Om den inte går på max kanske det skulle hjälpa lite att maxa den??
Ser ut som en elpatron, är den påslagen? om inte, prova att slå på den ett dygn eller två för att se om det blir bättre, det lär kosta några kronor men om det blir bättre värme i huset så kan man ju konstatera att pelletsbrännaren inte orkar med hela huset själv.
Tycker nog att 25 kW ska räcka till 150 m2 hus vid några enstaka minusgrader...
Så frågan är om pannan levererar 25 kW?
Det låter som att det kan vara i minsta laget för att klara värmen.
Har TS pratat med Effecta om pannan?
Så frågan är om pannan levererar 25 kW?
50% på brännaren är väl samma sak som att pannan endast levererar 12,5 kW?P Pyretgubbe skrev:
Det låter som att det kan vara i minsta laget för att klara värmen.
Har TS pratat med Effecta om pannan?
Är så fräck att jag lånar tråden lite.
Satan i gatan, 2 ton pellets och december är inte riktigt slut än? Jag tänkte precis starta en liknande tråd över att jag hade panik för att det gått åt kanske 250 kg under ca fem dagars eldande när huset gick från kallställt till fyra personer boende i sig över julen med dusch och värme och allt. Plankvilla från -29, 160 m2, mellan -9 och -15C ute de dygnen. Fortsatte jag likadant ytterligare 25 dagar skulle jag alltså hamna på 1.5 ton. Menar folk att dessa nivåer alltså är att betrakta som normala under rådande omständigheter?P Pyretgubbe skrev:
Undra varför en pellets ska gå mot en tank mär den startar/stoppar efter inställd temp. Med en tank så måste det gå åt mer pallets för att värma även den. Och då ska värmen tas ut från tanken med en shunt för bästa resultat. Beror även på hur alla rör är kopplade. 25 kW panna och ger den 50% som sägs så räcker det om inte huset är ovanligt stort, normalhus klarar sig med 9 kW.
Ts problem är helt klart att det är något som gör att inte pannan tar åt sig värmen utan allt går ut genom skorstenen. Nya tubulatorer och en ordentlig sotning bör fixa detta. Effecta anger att denna panna ska klara av 25kw med en rökgastemp på 180-230° så med dessa rökgastemperaturer får du inte mycket till acktanken/huset. Nu vet jag inte exakt hur dessa pannor är konstruerade men det är ingen baffelplåt eller förbigångsspjäll som har hamnat ur läge?
Har själv lite drygt 100° nysotat ur min vedpanna vid 15kw effekt på brännaren.
Acktank kan fungera bra med pellets också. Kör själv med 1.5m3 tank till min brännare. Långa gångtider,få starter,mycket volym för badningar,dusch och varmhållning vid strömavbrott är några av fördelarna. Tankarna står inne i ett rum som ändå ska värmas så den enda egentliga förlusten är nedkylningen av vattnet i pannan.
Åtgången av pellets är ju rätt lätt att kolla om det är rimligt. Den ger väl ca 5kWh/kg så det är ju bara att räkna hur mycket man stoppat in i anläggningen.
Har själv lite drygt 100° nysotat ur min vedpanna vid 15kw effekt på brännaren.
Acktank kan fungera bra med pellets också. Kör själv med 1.5m3 tank till min brännare. Långa gångtider,få starter,mycket volym för badningar,dusch och varmhållning vid strömavbrott är några av fördelarna. Tankarna står inne i ett rum som ändå ska värmas så den enda egentliga förlusten är nedkylningen av vattnet i pannan.
Åtgången av pellets är ju rätt lätt att kolla om det är rimligt. Den ger väl ca 5kWh/kg så det är ju bara att räkna hur mycket man stoppat in i anläggningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden