7 053 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Öka effekt från vattenmantlad vedspis
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Med en Wamsler-panna är luften i köket det enda som blir riktigt hett under eldning.Maskintok skrev:Varför skulle man vilja ha en elektrisk vvb?
När man kan få varmvatten av att elda riktigt hett.. Och då kunna duscha för små pengar
. mot att betala gamar en massa...För el...
visst kan en elpatron vara skön på sommaren. men jag skulle isåfall montera in en patron och liten beredare som värmer systemet bara, så stänger man av elementen. på sommaren... Så har jag och då får cirkulationspumpen jobba även då..
Det fina i kråksången med att seriekoppla en vedeldad och en elektrisk vvb är att det inte lär gå åt i princip någon el under eldningssäsongen, eftersom den elektriska vvb:n matas med vatten som redan blivit varmt i pannberedaren.
Visst, det går att ha elpatron i värmesystemet, men det känns onödigt när det mest är varmt tappvatten en är ute efter i det fallet.
Jag hade kollat lite på om det inte gick att få en bättre temp på pannan.SågspånPappspikEternit skrev:
Med en Wamsler-panna är luften i köket det enda som blir riktigt hett under eldning.
Det fina i kråksången med att seriekoppla en vedeldad och en elektrisk vvb är att det inte lär gå åt i princip någon el under eldningssäsongen, eftersom den elektriska vvb:n matas med vatten som redan blivit varmt i pannberedaren.
Visst, det går att ha elpatron i värmesystemet, men det känns onödigt när det mest är varmt tappvatten en är ute efter i det fallet.
Annars monterat in en annan, de är ju nästan gratis idag...
Nu har vi flyttat in ordentligt och jag har fått chans att elda under några kyliga dagar med den vattenmantlade spisen. Lovade ju också ett par bilder, så jag skickar med dom!
Generellt kan man säga att jag tycker det funkar för detta huset ändå! Men eldar jag rejält (vad jag tror är rejält i alla fall) så kommer jag nog upp i dryga 60c på ut-vattnet efter cirkulationspumpen. Men jag skulle nog säga att det snittar på 55c kanske, och då håller jag elden vid liv utan att lägga jättemycket tid på den. Fläktradiatorerna som är koppande ditt vedspisen blir varma, och vi får nästan FÖR varmt i huset när de stått ett par timmar.
Jag har å andra sidan också ställt ner vv-beredaren på 45-50c nu under eldningssäsongen för att den inte ska behöva kicka in alls under eldningen. Så höjer jag den kanske 10c när jag slutar elda för säsongen.
Tycker det känns okej!
Generellt kan man säga att jag tycker det funkar för detta huset ändå! Men eldar jag rejält (vad jag tror är rejält i alla fall) så kommer jag nog upp i dryga 60c på ut-vattnet efter cirkulationspumpen. Men jag skulle nog säga att det snittar på 55c kanske, och då håller jag elden vid liv utan att lägga jättemycket tid på den. Fläktradiatorerna som är koppande ditt vedspisen blir varma, och vi får nästan FÖR varmt i huset när de stått ett par timmar.
Jag har å andra sidan också ställt ner vv-beredaren på 45-50c nu under eldningssäsongen för att den inte ska behöva kicka in alls under eldningen. Så höjer jag den kanske 10c när jag slutar elda för säsongen.
Tycker det känns okej!
En störande detalj är att termostaten som ska starta cirkulationspumpen vid en viss temp strular. Den kickar igång vid inställd temp, men ger sig igen efter en liten stund. Skruvar jag då ner den några ett tiotal grader så startar den igen - och stänger sedan av igen på samma sätt. Så kan jag hålla på tills den är nere på noll, och DÅ kör det konstant. Så just nu är det on/off på strömbrytaren bredvid vilket känns som onödig handpåläggning och passning av temp. Så det måste åtgärdas!
huvudsaken är att det känns bra..ecmik skrev:
Nu har vi flyttat in ordentligt och jag har fått chans att elda under några kyliga dagar med den vattenmantlade spisen. Lovade ju också ett par bilder, så jag skickar med dom!
Tycker det känns okej!
Men det känns som att systemet har tillräckligt med tryck för att hetta upp, det är bara hur varmt man vill ha inne som styr..
Är det al ved jag ser?ecmik skrev:
Tycker det känns okej!
Aha..ecmik skrev:
Det jag såg på bilden var iallafall rätt bra med al, vilket är bra ved.
Mer lik gran än Björk..
Björk är snabb hetta.. gran och al är mer långsam men jämnare...
Det var därför man alltid bakade på gran ved.. helst maränger och knäckebröd..
Bästa svaret
OK,
Wamsler är generellt dåliga vedpannor, då de är konstruerade för i första hand koks/kol.
Skillnaden ligger i storlek på eldstadsytor kontra rökgångar.
En vedpanna har relativt små eldstadsytor eftersom det mesta av värmen överförs via rökgaserna.
En koks/kolpanna har stora eldstadsytor och mindre rökgångar eftersom det mesta av värme överförs som strålning/direkt upptagning i eldstaden.
1. inte mer drag än nödvändigt då det bara genererar höga rökgastemperaturer/förluster. Rökgastemp på c:a 250C är bra
2. C-pump normalt på lägsta hastigheten (Delta-T över pannan bör vara ~15C)
3. Laddomat av något slag.
Wamsler är generellt dåliga vedpannor, då de är konstruerade för i första hand koks/kol.
En vedpanna har relativt små eldstadsytor eftersom det mesta av värmen överförs via rökgaserna.
En koks/kolpanna har stora eldstadsytor och mindre rökgångar eftersom det mesta av värme överförs som strålning/direkt upptagning i eldstaden.
1. inte mer drag än nödvändigt då det bara genererar höga rökgastemperaturer/förluster. Rökgastemp på c:a 250C är bra
Tack för handfasta tips! Konstruktivt och bra. Förstår skillnaden, det gör ju att man kan elda därefter. Sänka flödet på pumpen var en av mina första tankar, men den verkar nästan stanna av helt så fort jag skruvar mer minsta lilla (går upp mot kokande ganska omgående), trots att den verkar stå på full hastighet. Får väl kolla på det om jag skulle tycka det blir ett problem. Nu är jag ändå ganska nöjd med hur det är, trots att jag säkert eldar en del av veden till kråkorna. Tack för alla tips!L lat skrev:OK,
Klicka här för att svara