Hej !
Har tagit över farsans gård efter hans bortgång.
I huset finns en bergslagskamin på nedervåningen och en braskamin på ovanvåningen.
Farsan har inte eldat på 10+ år och därmed inte haft sotaren där.
Tänkte ta dit sotaren som får provtrycka och sota.
Får jag några problem med att använda eldstäderna efter så här långt uppehåll ?
Jag tänker både gällande tillstånd men även rent praktiskt ?
Läste någonstans att det kunde vara lite problematiskt att sätta in en NY braskamin pga. nya regler, men den gamla installationen borde väl klara sig ?
Braskaminen har funnits där sedan 1990 och jag har papper på att den va godkänd då.
Bergslagskamminen har funnits sedan 1900-kallt. Den är dock renoverad 1990 ca och lite eldad.
Huset ligger på landet.