Hej !

Har tagit över farsans gård efter hans bortgång.
I huset finns en bergslagskamin på nedervåningen och en braskamin på ovanvåningen.
Farsan har inte eldat på 10+ år och därmed inte haft sotaren där.
Tänkte ta dit sotaren som får provtrycka och sota.
Får jag några problem med att använda eldstäderna efter så här långt uppehåll ?
Jag tänker både gällande tillstånd men även rent praktiskt ?
Läste någonstans att det kunde vara lite problematiskt att sätta in en NY braskamin pga. nya regler, men den gamla installationen borde väl klara sig ?
Braskaminen har funnits där sedan 1990 och jag har papper på att den va godkänd då.
Bergslagskamminen har funnits sedan 1900-kallt. Den är dock renoverad 1990 ca och lite eldad.
Huset ligger på landet.
 
Bygganmälan krävs vid installation av ny eldstad. Då måste man också uppfylla vissa regler beträffande utsläpp. Dina eldstäder är inte nya. Du måste göra en brandskyddskontroll innan du får använda dem. Men går den igenom är det bara att elda sedan. Gör den inte det så är det just brandskyddet som är i fokus.
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.