R
roke: [citat] Växlaren är ganska stor och tung. Den har tjänstgjort som en förångare i en större värmepumps installation på en tidigare arbetsplats. Den blev över efter att den byttes ut när den började läcka. Jag fick ta hand om den och lyckades få den lödd och lagad. Jag antar att det går att använda mindre växlare och det finns säkert folk som kan räkna ut vilka storlekar som
213 svar · 59,6k läst
·
D
Dauen: Det bör sitta en backventil på inkommande kallvattenledning till varmvattenberedaren i pannan. För att inte denna ska spricka pga termisk expansion när kallt vatten värms upp måste säkerhetsventilen sitta där och släppa ut en skvätt lite då och då.
5 svar · 2,2k läst
·
A
ArneTW: 19,2 kW betyder att du kan producera 19,2 kWh på en timme och det betyder att du måste bränna 4,8 kg ved i timmen. För att spisen ska leverara 19,2 kW värme... (-eventuella förluster) /ATW
1 svar · 963 läst
I
ianKilmister: Ska installera en Supra-brännare i en Effecta Lambda-panna. Jag har nu använt vedpannan i 4-5 år utan problem, nu ska jag montera min Effecta Supra som jag köpte samtidigt som vedpannan. Men det verkar som att jag saknar några delar, så frågan är: Titta på bilden, luckan i sidan av pannan tas bort, sedan tar du bort isoleringsblocket. Skulle tro att jag måste ha en lucka till med hål
0 svar · 1,1k läst
·
B
Blackfield: Det är inte tvunget att den av kommunen upphandlade sotaren besiktigar installationen. Det är bara brandskyddskontrollen som sotaren har "monopol" på. Om du bor i Stockholm så kan du ju bara höra av dig till vilket som helst granndistrikt istället om sotaren i din kommun är dålig på att svara. Men det är klart, de ger ju "råd och anvisning" i ett sådant fall och det är ju inte helt
3 svar · 1,0k läst
K
kickis2: Hej vi har en euronom panna. Underförbränning. Vi bytte keramik och roster för ca 6-8 veckor sedan. Efter det är den svårstartad. Det brinner ojämt. Ibland hör msn fladdrande pulserande låga ibland ser man knappt lågan i fönstret. Vi ställde primär och sekundärluft utifrån som om den var nyinstallation. Och sen ändrat lite varje gång vi eldar för att komma till något bättre
0 svar · 701 läst
B
Bengt i Berget: [citat] Det var så att jag fick den till bra pris ihop med en oljebrännare. Det var oljebrännaren som jag ville ha, för att bränna upp den olja jag har kvar
6 svar · 1,1k läst
J
Jörgen52: Glassäkringen på kretskortet ( 24 V fläkt utförande ) har vid några tillfällen gått sönder. Efter det att säkringen bytts till en ny hel säkring har det fungerat ett tag. Säkringen har blivit utbytt tidigare pga ett annat fel på kortet. Vet ej om det blev rätt den gången. Det har suttit en 1.6 Amp säkring sedan dess. Trafon på kortet är tydligen på 3 Amp. Hur stor säkring skall
0 svar · 1,2k läst
H
Anonymiserad 433451: [citat] Nja inte pga barrved... Det är felaktigt. utan för att draget varit dåligt tidigare.. Och viskning i skorstenen endast skett 1 gång per år...
5 svar · 6,1k läst
·
Norrtull
Norrtull: I reservatet, dvs innanför. :crysmile:
145 svar · 12,3k läst
·
Norrtull
Norrtull: Nu har vi tagit in offert på Jötul F620. Finns det någon som kan dela erfarenheter angående denna? Onekligen en rejäl pjäs, även gott om effekt. Frågor som jag har är: är den värd sina pengar? Finns det bättre produkt för samma pengar? Ger dom utlovad effekt? Håller denna kassett över tid?
1 svar · 1,2k läst
·
I
ilfred59: [citat] [citat] Tack Huggabuggaa för snabbt svar , detta får jag kolla på
2 svar · 788 läst
·
Elmgrenen
Elmgrenen: [citat] Ja, jag hoppas ju att så är fallet, men mig veterligen har det ej arbetats inne vid tankarna då de är inbygga med isolering och gips
4 svar · 790 läst
·
H
HeadQuaker: Du har då mekanisk frånluft? Vi hade problem med att ha för mycket undertryck i vårat Älvsbyhus. Löste det med att fixa två nya väggventiler för 5-6 år sedan. Det var verkligen värt mödan. Började med att vi nös en hel del. Mådde allmänt dåligt hemma. Vi hade då ett företag som mätte trycket och tyckte att det var alldeles för snålt med väggventiler. Kanske en lösning
50 svar · 19,0k läst
·
V
vinylskiva: Det är antingen ett löst lock eller med ett litet gångjärn men det syns tydligt ifall det finns. Brukar ta en kniv och bända lite under kanten på luckan så släpper den, kanske behövs lite extra övertalning ifall du har en massa kladd.
1 svar · 1,0k läst
·
G
Granström2: Manualen som följde med pannan var en mässingplåt tryckt på båda sidor med allt man behövde veta. Hur den är kopplad av installatören kan ju inte manualen för själva pannan veta. Se bara upp med kran för påfyllnad av vatten i systemet. Rör inte. Koppla en trägdårdsslangkoppling till pannans bottenventili stället. 60 år gammal ventil med tätning av koskinn eller en bronskona
23 svar · 24,4k läst
A
Allt-i-alloMarion: [citat] Är det inte ek som kan bli "för varmt" I en kamin? För då bör ni INTE köra all ek samma dag/vecka.. Kör någon bit då och då.. Har man en "fin kamin", kan det bli gör hård värme med ek och kanske skada kamin, om jag inte minns helt galet...
34 svar · 36,3k läst
·
dof
dof: Skönt att det verkar ordna sig (y)
20 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Här kommer en högupplöst bild som jag hoppas går att läsa [bild]
9 svar · 10,0k läst
·
Affe92
Affe92: Hej! Jag köpte en viking 82 för några dagar sen och det saknas dock lite delar till den. Är det någon här som har en sådan som kan tänka sig ta lite bilder på den så jag ser hur den ska se ut? Saknar spjäll på rökgasröret, kokplatta , askkopp och sedan har jag fått höra att det skall vara en plåt längst upp mot kokplattan som jag gärna skulle vilja veta hur den ska se ut så
0 svar · 2,4k läst
T
Trrttsch: Om man står ut med arbetet med en äldre pelletsanläggning så är det nog det bästa med tanke på elpriserna. Å andra sidan är det väldigt bekvämt med värmepump och man kan förvara saker i pannrummet utan att vara rädd för att de kommer lukta rök. En tredje synpunkt är att utedelen låter en del. Inget som stör när man är inne men här i området är det ett ständigt brummande
5 svar · 2,8k läst
E
erik57: Hej! Har länge haft en läcka i husets värmesystem (pellets, solfångare och acktank) och fått fylla på vatten någon gång i månaden. När jag rev gipsväggen i pannrummet och tog bort gullfibret runt ackumulatortanken (okänt fabrikat och ca 2kbm) upptäckte jag att tätningen runt manluckan som håller värmeväxlare för tappvatten läcker en smula. Det är gravrost på lucka, stos och
0 svar · 1,4k läst
·
K
_KirderF_: Premodule har ett T rör för detta
5 svar · 5,1k läst
·
L
Lutte: Du bör även kolla på vinden, där är den hårt utsatt från vädret utanför och ingen chans att torka.
16 svar · 2,1k läst
A
Anonymiserad 122206: Kolla med sotaren och var noga så att det blir rätt. Man vill inte gärna att det slutar så här: https://sverigesradio.se/artikel/1760519
2 svar · 976 läst
G
Granström2: [citat] https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65133.0
1 svar · 722 läst
N
nybyggarn3: [citat] Hallå, Eftersom vi har ett visst undertryck vid normalt läge tänker jag att det ökar lite vid forcering. Om både till och frånluft ökar t.ex. 20 % borde ju skillnaden i absoluts tal bli större? Vi har ett swegon casa r5 nånting. Roterande va? Det var rätt kallt och klart värder.
95 svar · 37,8k läst
·
G
Anonymiserad 433451: [citat] Ja... är du en kvinna som gillar att duscha hett så kan det vara idé att höra med rörfirman om de inte vet om en beredare til ditt system... För när du väl fått in den.... Då släpper du den inte... många hundralappar där varje månad i förtjänst... Som det ser ut nu med elen... Jag satte in en värmepatron i taket i badrummet... lät firma koppla.. de fick dra kopparrör...
66 svar · 11,0k läst
·
D
Derbyboy: Finns en som har ett modernare uttryck och som heter JD 320.
5 svar · 1,4k läst
A
AndersS: [citat] Ett måste :cool::rofl: Lättare att få hjälp av dräng också. [bild]
73 svar · 43,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.