Jag hade besök av sotaren idag. Det verkar ju väldigt enkelt att sota med den nya metoden stavteknik. Det tog bara några minuter för honom att köra igenom skorstenen med en liten plastviska inifrån eldstaden. Det påstås att metoden ska sota bättre än traditionell sotning med lod och metallviska (hur det nu är möjligt att den lilla "vispen" klarar detta).
Det finns billiga "kit" med tveksam kvalitet på amazon får några hundralappar. Hos sotarverktyg.se kostar ett kit omkring 5000 kr. Men då ser det ut som verktygen som sotaren använde och man kan komplettera med fågelbofräs mm. Man får då sota ett antal gånger själv innan man sparat in sotarens besök. Dessutom ska ju brandskyddskontroll göras vart sjätte år vilket man inte kan göra själv.
Hur gör ni och vilka sotningsverktyg använder ni?
 
G
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag hade besök av sotaren idag. Det verkar ju väldigt enkelt att sota med den nya metoden stavteknik. Det tog bara några minuter för honom att köra igenom skorstenen med en liten plastviska inifrån eldstaden. Det påstås att metoden ska sota bättre än traditionell sotning med lod och metallviska (hur det nu är möjligt att den lilla "vispen" klarar detta).
Det finns billiga "kit" med tveksam kvalitet på amazon får några hundralappar. Hos sotarverktyg.se kostar ett kit omkring 5000 kr. Men då ser det ut som verktygen som sotaren använde och man kan komplettera med fågelbofräs mm. Man får då sota ett antal gånger själv innan man sparat in sotarens besök. Dessutom ska ju brandskyddskontroll göras vart sjätte år vilket man inte kan göra själv.
Hur gör ni och vilka sotningsverktyg använder ni?
Jag sotar med lod och stålviska, öppnar sen nedre lucka och borstar, sen industridammsugaren. En gång varje höst och är godkänd att göra det själv.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om du kollar på wish så finns där billiga stavar som faktiskt är riktigt bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.