Hmm...nej, det kanse inte är så att den kokar. Men när den släpper ut vatten bakom pannan så kan den tömma hela tryckärlet (heter det så, den stora röda runda) och det blir även luft i tankarna. Och det kan väl aldrig vara bra?

sotterman skrev:
Hmm...nej, det kanse inte är så att den kokar. Men när den släpper ut vatten bakom pannan så kan den tömma hela tryckärlet (heter det så, den stora röda runda) och det blir även luft i tankarna. Och det kan väl aldrig vara bra?
Nä det är inte bra följden blir påfyllning av nytt vatten = syresättning = rostangrepp

sotterman skrev:
Vad är det som släpper ut vatten bakom pannan?

en säkerhetsventil? = tömmer av pannsystemet, dessa öppnar inte på temp utan på tryck normalt ca 1.5bar

Pannans kylslinga? = tappvattenm

Btw du kan få min syrventil öppnar inte ens vid 110g

Antar att det är en säkerhetsbentil, men ser nu att han har vänt på ventilen åt fel håll (antar att det är för att den inte fått plats åt rätt håll) och då blir det väl fel tryck på en sådan? Ska ta kort och lägga upp på säkerhetaventilen...

sotterman skrev:
Antar att det är en säkerhetsbentil, men ser nu att han har vänt på ventilen åt fel håll (antar att det är för att den inte fått plats åt rätt håll) och då blir det väl fel tryck på en sådan? Ska ta kort och lägga upp på säkerhetaventilen...
ja fotta av från pannan o till tankarna me, så kan man kanske se nå knas.

Bumpar en gammal tråd. Har en atmos dc40sfe i vårat hus.

hus på 200 kvm och 3000l acktankar.

eldade idag när tempen var på ca 35grader i toppen på tankarna. Brukar göra 2 ilägg och gjorde det även idag. Nu efter andra ilägget hörde jag hur pannan slutade gå och jag gick ner för att kolla. Det rann från kylslingan och pannan stod still.

tankarna var redan varma och låg på ca 90 i topp och botten redan efter 1,5 inlägg. Pannan stod på 100 grader.

kollade i manualen vad som kan orsaka detta och såg att det står att dragluckan ska stängas vid önskad temperatur. Om man kollar på bilden jag tagit så är den ju inte stängd? Jag kan pressa på armen så den stänger. just nu brinner det fortfarande i pannan och det är väl inte så bra? Men så länge den inte stänger luckan fortsätter det väl?

Har inte bott i huset länge och är ny på detta.

• Eldad panna med öppen lucka och läckande kylslinga i ett mörkt pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla loss kedjan nu , den arm som kedjan sitter i sitter i sin tur i en hållare som påverkas av en spritbulb i pannan ,se och känn så den , ju varmare ju längre ner ska armen gå, armen går att ställa. Men kroka om kedjan som första steg så luckan stängs

J jonaserik skrev:
Koppla loss kedjan nu , den arm som kedjan sitter i sitter i sin tur i en hållare som påverkas av en spritbulb i pannan ,se och känn så den , ju varmare ju längre ner ska armen gå, armen går att ställa. Men kroka om kedjan som första steg så luckan stängs
jag kopplade om den så den stängde. Till slut sjönk temperaturen så att pannan startade igen.
Men sen stannade den igen och körde ut vatten via kylslingan.
Ska den skjuta ut vatten via kylslingan vid ”normal” eldning? Nu blev den ju för varm såklart. Men är det ”farligt” eller dåligt?
Detta blev ju som sagt när tankarna var helt genomvarma..

90 från tank in 110 ut är detsamma som kok, då ska SYR-ventilen öppna och kyla pannan. Kan bli lite Turk i pannrummet .men inget farligt då säkerheten öppnat . Se bara till att luckan stänger som den ska, det blir bra varmt med ett drag underifrån. Kroka om kedjan under drift så ser du hur det bör vara, pinnen viker sig nedåt ju varmare pannan blir och ska stänga till nere.

• Gilla
Markus Johansson1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.