V
vromanov: Googlade runt själv utan framgång tills jag hittade en manual. Kanske inte exakt vad som efterfrågas men här kommer en pdf.
5 svar · 11,2k läst
Hojte
Hojte: Säker på att du staplat i 1x1m stack då? 3x 30cm bitar ger ju 90cm
7 svar · 4,4k läst
P
Peter Wallberg: Har nu vänt på pumpen oj vilken skillnad. Nu blir elementen varma och termostater fungerar. Det blev även mycket bättre skiktning i ackumulatortank. Tack för hjälpen
17 svar · 5,1k läst
·
M
Mygelmeister: tack för all svar ni har givit, vi bet i det sura äpplet och beslutade oss för att investera i bergvärme. Men vi sparar pannan utifall, den går att laga om det skulle bli kaos och tar ingen onödig plats i dagsläget.
12 svar · 4,7k läst
·
J
JohnKan: Hej alla sakkunniga! Jag har läst många trådar här och haft mycket hjälp av er. Det här blir första gången jag skriver ett inlägg. Vi hyr idag ett hus där värme och varmvatten ombesörjs av en CTC elcombi. Här om dagen löste jordfelsbrytaren i huset och det är pannan som orsakar detta. (Elbrand bland kablar och relän) [bild] Hade en händig bekant över som kikade på pannan och
0 svar · 1,0k läst
·
dof
dof: Ts problem är helt klart att det är något som gör att inte pannan tar åt sig värmen utan allt går ut genom skorstenen. Nya tubulatorer och en ordentlig sotning bör fixa detta. Effecta anger att denna panna ska klara av 25kw med en rökgastemp på 180-230° så med dessa rökgastemperaturer får du inte mycket till acktanken/huset. Nu vet jag inte exakt hur dessa pannor är konstruerade
53 svar · 5,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: Jag firade jul hos svärmor i år. Hon, liksom jag eldar som en del av värmen i huset. I år tvingades hon komplettera med köpeved under hösten och det är väldigt lätt att se vilka vedklababr som är köpta och vilka hon klyvt själv. De köpta är mer än dubbelt så stora. Det lär påverka torktiden en hel del. Har man inte bråttom så spelar det kanske ingen roll, men svaret på
113 svar · 129,0k läst
·
J
jonaserik: 90 från tank in 110 ut är detsamma som kok, då ska SYR-ventilen öppna och kyla pannan. Kan bli lite Turk i pannrummet .men inget farligt då säkerheten öppnat . Se bara till att luckan stänger som den ska, det blir bra varmt med ett drag underifrån. Kroka om kedjan under drift så ser du hur det bör vara, pinnen viker sig nedåt ju varmare pannan blir och ska stänga till nere.
38 svar · 16,8k läst
·
E
Anonymiserad 433451: [citat] Nja det är en murad vägg. Vissa hade plåt där men för funktionens skull så har det ingen betydelse... Men det går ju att köpa en bit plåt och bocka dit... Så slipper man att teglet spricker...
3 svar · 2,8k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Nja , vad man gjorde för att spara energi var att täta allt som gick att täta , dvs taskigt med frisk luft i bostaden :rolleyes: Svårt att hitta på ngt bra när du bor i en hyresrätt , men fråga ägaren om det går att montera en friskluftsventil i ytterväggen , där kaminen bor då . När jag själv var och hälsade på en kompis med ett äldre hus (självdrag) eldades det dels i
13 svar · 6,8k läst
·
E
erikjakan: Vi värmer ca 330m2 med pellets, hus byggt 1963. Använder ca 12 ton pellets per år! MVH Erik Wedlund
14 svar · 9,2k läst
R
Anonymiserad 433451: [citat] Hade en jäkel som jag tänkte prova en motorsåg på.. tog yxan och högg rejält... skaftet höll.. Men jag gör inte om det.. satan va ont i handleden jag fick.. :crysmile:
14 svar · 2,1k läst
G
GVR4: Hade en sån kamin för många år sen. Hände några enstaka gånger att det fastnade pellets i "skruven" men har för mig jag körde in en skruvmejsel och joxade runt i utmatningsröret. Annars kan det vara kondensatorn som nämnts. Finns på elfa för några korvören
2 svar · 2,0k läst
G
Granström2: Ja elda 4-5 kW med sprit är nog ingen bra lösning. Riktigt kalla vinterdagar blir det ofta för torr luft inne så lite fukt från en liten spritbrännare gör bara nytta. Stoikiometriskt bildas det bara en liten mängd koldioxid, välmeljus är mycket värre och sotar dessutom. Är bergvärmen helt underdimensionerad eller är den på väg att ge upp. Stort hus kanske? Med avstängd pellets
3 svar · 2,7k läst
B
Blackfield: Om du kollar på wish så finns där billiga stavar som faktiskt är riktigt bra.
2 svar · 2,6k läst
C
Ceb88: Hej! Jag har en Skoglund & Olson no7 nere i källare i tvättstugan. Den saknar idag isolering och att föredra är väl någon typ av eldfast tegel. Men då den är rund till sin form skulle man komma undan med att mura med något eldfast lerbruk med järnflisspån eller liknande och då inte behöva pussla med tegel? Skulle man kunna blanda i tex perlite och få en fullgod isolering? [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
B
BSOD: Ja, gör så. Brukar finnas flera anlutningar för att passa för installation på olika sidor, påfyllning av system etc.
1 svar · 1,4k läst
·
A
Avemo: Bygganmälan krävs vid installation av ny eldstad. Då måste man också uppfylla vissa regler beträffande utsläpp. Dina eldstäder är inte nya. Du måste göra en brandskyddskontroll innan du får använda dem. Men går den igenom är det bara att elda sedan. Gör den inte det så är det just brandskyddet som är i fokus.
1 svar · 1,6k läst
S
Skogsrebellen: [citat] Men om nu inte luften skulle räcka till borde det ju inte elden öka i farten/"explodera" när jag stänger luckan, eller? Blir sällan svart i kaminen och inte heller sot på glaset.
6 svar · 4,9k läst
Unikt namn
Unikt namn: Farsan har några riktiga vedträn i kakelugnen och ett ledljus som "flammar" under. (Något som liknar denna https://www.clasohlson.com/se/Flammande-LED-lampa-E27/p/36-7692 ) Det blir faktiskt väldigt mysigt och effektfullt men givetvis inte den varma känslan av en riktig lägereld. Jag är lite skeptisk till att ha en stor riktig eld mitt i rummet utan att ha rökkanaler m.m. men det kanske
1 svar · 2,0k läst
Hyltran från Veglemyren
Hyltran från Veglemyren: [bild] [bild] När entrecôten fått en fin yta tog jag ut den och lät den stå på eftervärme tills den nått önskad temperatur :) [bild] [bild] [bild]
16 svar · 18,2k läst
·
L
LaT: [citat] Draget justeras med rökgasspjället. Primärluften (effekten) med dragluckan nedtill på pannan (den som dragregulatorn är ansluten till). Sekundärluften (spjället på övre eldstadsluckan) justeras så att det inte sotar.
5 svar · 3,2k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Jag får prova sockerkaka vid ett eventuellt framtida strömavbrott. :)
15 svar · 4,6k läst
·
Norrtull
Norrtull: Ser ut som min gamla Jula, så jag skulle nog säga att den funkar.
1 svar · 979 läst
V
Vdklyven: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
3 svar · 2,9k läst
·
ecmik
ecmik: [citat] Tack för handfasta tips! Konstruktivt och bra. Förstår skillnaden, det gör ju att man kan elda därefter. Sänka flödet på pumpen var en av mina första tankar, men den verkar nästan stanna av helt så fort jag skruvar mer minsta lilla (går upp mot kokande ganska omgående), trots att den verkar stå på full hastighet. Får väl kolla på det om jag skulle tycka det blir ett
44 svar · 7,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Underbart, tackar! [citat] Stämmer, någon som lyft av sidopanelerna på den sidan. Men de står i förrådet bredvid.
25 svar · 3,2k läst
·
D
Daniel 109: Jag har inte erfarenhet av den. Jag har slängt ut den äldre versionen av visdrus U22 och har mu en Innova. Det känns som diverse nödlösningar för att kunna få en gammal kokspanna att funka med ved utan höga utsläpp. Veden ska läggas in på tvären verkar det som, så man behöver antagligen anpassa sin vedkapning till just den pannan. Det blir tämligen kort ved. Jag har svårt att se
2 svar · 2,5k läst
john68
john68: Min baxi fick kortis på kontaktdelen till fläkten som är inne i pannan. Först glapp sen kortis. Lyft på övre plåten och kika så att det ser bra ut.
6 svar · 4,0k läst
J
Je84: Jag har gjort nå liknande som du tänkt med braskaminen. Har för mig att jag köpte nån övergång från insatsrör till rökrör och hade en 90gr rökrör inne i skorsten, rakt rökrör med inmuringsstos runt genom teglet. sotlucka på 90 böjen utanför. Fast bara en eldstad i den pipan. Fråga sotaren så slipper du göra om
1 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.