Hur nära vågar man lägga ved för att torka den lite? Veden har torkat ute under tak i några år men nu på vintern är den ändå lite kall och fuktig.

Gammal gjutjärnskamin omgiven av tegel med vedtorkning, eldstadsverktyg och en mässingskanna på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
T Trrttsch skrev:
Hur nära vågar man lägga ved för att torka den lite? Veden har torkat ute under tak i några år men nu på vintern är den ändå lite kall och fuktig.

[bild]
behövs inte torka på alls.
lägg in den i kaminen när det är bra med hetta då brinner den som bäst.
 
Ok! Det dröjer ganska länge innan det tar sig, både vid upptändning och påfyllning och det ångar en hel del. Men det kanske är bättre att fukten går ut i skorstenen än in i rummet?
 
P
T Trrttsch skrev:
Ok! Det dröjer ganska länge innan det tar sig, både vid upptändning och påfyllning och det ångar en hel del. Men det kanske är bättre att fukten går ut i skorstenen än in i rummet?
Japp och att om veden ligger och tinar inne så blir den så pass blöt att den hellre kväver elden..

se till att du har rejäl hetta när du lägger in veden...
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
T Trrttsch skrev:
Ok! Det dröjer ganska länge innan det tar sig, både vid upptändning och påfyllning och det ångar en hel del. Men det kanske är bättre att fukten går ut i skorstenen än in i rummet?
Om du tar in veden i huset ngn vecka före det ska eldas med .
Själv torkar jag min egen ved i mitt varmgarage i ngr veckor .
Min ved ligger helt öppet för väder , snö - is - regn .
Är inte optimalt att elda med ved som det ångar om , blir taskig förbränning med högre utsläpp .
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jämför med att sätta en kastrull med 1 liter vatten på spisen och låt den koka bort.
Det tar tid, varje liter vatten blir 1700 liter vattenånga.
För att då koka bort det vatten som finns i veden så går där bort motsvarande energi som blir den ånga som du ser.
Så definitivt ta in veden och låt den ligga inne någon, några veckor innan du eldar.
 
Ta en termometer och mät... 40-50 grader vore väl ok...

/ATW
 
P
A Argastesnickaren skrev:
Jämför med att sätta en kastrull med 1 liter vatten på spisen och låt den koka bort.
Det tar tid, varje liter vatten blir 1700 liter vattenånga.
För att då koka bort det vatten som finns i veden så går där bort motsvarande energi som blir den ånga som du ser.
Så definitivt ta in veden och låt den ligga inne någon, några veckor innan du eldar.
vore veden som i din uträkning så ska den inte eldas alls.
 
Maskintok skrev:
vore veden som i din uträkning så ska den inte eldas alls.
Vad är fel i min uträkning?
Ju mer fukt du har i veden ju mindre energi får du ut av den.
Resten går åt till att förånga fukten som finns i veden.
Om du sen räknar på 1 deciliter eller 1 liter spelar ingen roll, vattnet du har i veden måste förångas innan du får ut nån värme.
Inomhus sjunker fuktigheten under vinterhalvåret så att ta in ved som är lite fuktig för att torka gör ju att du får fukt i huset som många mår bra av.
Har själv ett alldeles för torrt hus, mina slemhinnor i näsan och linser i ögonen torkar ut.
 
P
A Argastesnickaren skrev:
Vad är fel i min uträkning?
Ju mer fukt du har i veden ju mindre energi får du ut av den.
Resten går åt till att förånga fukten som finns i veden.
Om du sen räknar på 1 deciliter eller 1 liter spelar ingen roll, vattnet du har i veden måste förångas innan du får ut nån värme.
Inomhus sjunker fuktigheten under vinterhalvåret så att ta in ved som är lite fuktig för att torka gör ju att du får fukt i huset som många mår bra av.
Har själv ett alldeles för torrt hus, mina slemhinnor i näsan och linser i ögonen torkar ut.
skrev jag att den var fel?
eller skrev jag enbart att med en sådan fukthalt så skulle jag inte ens fundera på att elda den veden
 
Maskintok skrev:
skrev jag att den var fel?
eller skrev jag enbart att med en sådan fukthalt så skulle jag inte ens fundera på att elda den veden
Och vilken fukthalt har jag skrivit att veden innehåller????
 
B
Den behöver inte ligga nära elden för att torka ut det sista, men inomhus i ett par dagar tycker jag brukar räcka för att det ska gå lätt att tända. Tar det längre tid än så för att det ska bli lätt att tända, misstänker jag att veden inte torkat eller förvarats rätt ute.

Eller att du skulle behöva göra lite späntved för att tända med, om du upplever att det är svårt att få det att ta sig.

Veden kommer alltid innehålla en viss mängd fukt (om du inte torkar den i ugnen...), samt att vatten bildas vid förbränning. Så röken ska ju ånga en hel del, även om man gör allt 100% rätt.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
P
A Argastesnickaren skrev:
Och vilken fukthalt har jag skrivit att veden innehåller????
behöver veden ligga någon/några veckor som du beskrev så är det ingen idé att elda..
Då är det mycket bättre med frusen ved och rejäl hetta i brasan.

tänk frusen björk.. har du eldat sådan då vet du vad jag menar(y)
 
Notera att det går åt lika mycket energi för att torka veden oavsett hur snabbt vattnet förångas.

Det finns dock en fördel med att torka den inomhus och det är att det ofta är för torrt inne på vintern när det är minusgrader ute, särskilt om man eldar. Då kan man lika gärna fukta luften med vatten som gör nytta i att förångas.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Jag har två banankartonger med ved som jag fyller om vartannat och när det riktigt kallt kör jag två-tre kartonger i veckan. Bra idé med att mellanlagra några kartonger i varmgaraget. Det ska jag testa. Har också en fuktmätare liggandes nånstans som jag använt vid målning. Kan ju vara intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.