Hej!

ligger i tjafs med grannen som påstår att röken från min braskamin hamnar rätt i dennes hus. Hon påstår att deras ftx-ventilation är nära vår skorsten och att de är hemskt i deras husmiljö. Jag älskar ju braskamin och allt mys och värme som det avger.

Jag tycker synd om grannen absolut, men känner att jag inte ska behöva ta denna belastning egentligen? Allt är enligt kommunens riktlinjer det jag gör.

Hur ska jag tackla detta?
 
A
D Daniel112209 skrev:
Hej!

ligger i tjafs med grannen som påstår att röken från min braskamin hamnar rätt i dennes hus. Hon påstår att deras ftx-ventilation är nära vår skorsten och att de är hemskt i deras husmiljö. Jag älskar ju braskamin och allt mys och värme som det avger.

Jag tycker synd om grannen absolut, men känner att jag inte ska behöva ta denna belastning egentligen? Allt är enligt kommunens riktlinjer det jag gör.

Hur ska jag tackla detta?
strunta i det fullständigt.
Låter mer som vanligt gnäll..
 
  • Haha
1
  • Laddar…
harry73
Eldar du rätt?
Har du testat hur det är inne hos grannen när röken dras in där?
Beror det på vindriktning eller väder?
När installerade du braskamin och när installerade grannen ventilation?
Hur ofta eldar du?
Hyr ofta har grannen problem?
 
Kanske du får dra det kortaste strået. det med eldning i tätbyggda områden är kontroversiellt på många områden och det är kommunen som säger vad man får ha då. Så försök att se vad som kan göras och prata med någon om problemet ( inte kommunen då , livsfarligt ) i dialog med grannen om det är möjligt. Nu verkar det vara lite infekterat redan, deras FTX var nog med i huset från början, hur var det med din kamin. Det finns flera fall där eldningsförbud har utfärdats p.g.a detta med miljö och hälsa i bakfickan och grannars besvär, då står sig eldaren slätt och bara rätta in sig i ledet.
 
J jonaserik skrev:
Kanske du får dra det kortaste strået. det med eldning i tätbyggda områden är kontroversiellt på många områden och det är kommunen som säger vad man får ha då. Så försök att se vad som kan göras och prata med någon om problemet ( inte kommunen då , livsfarligt ) i dialog med grannen om det är möjligt. Nu verkar det vara lite infekterat redan, deras FTX var nog med i huset från början, hur var det med din kamin. Det finns flera fall där eldningsförbud har utfärdats p.g.a detta med miljö och hälsa i bakfickan och grannars besvär, då står sig eldaren slätt och bara rätta in sig i ledet.
vi har installerat kaminen för ca 3 månader sedan. Hur tänker du att jag bör gå tillväga med detta? Eller överlåta det helt till grannen så får han styra och ställa med detta?
 
Tomture61
D Daniel112209 skrev:
Hej!

ligger i tjafs med grannen som påstår att röken från min braskamin hamnar rätt i dennes hus. Hon påstår att deras ftx-ventilation är nära vår skorsten och att de är hemskt i deras husmiljö. Jag älskar ju braskamin och allt mys och värme som det avger.

Jag tycker synd om grannen absolut, men känner att jag inte ska behöva ta denna belastning egentligen? Allt är enligt kommunens riktlinjer det jag gör.

Hur ska jag tackla detta?
Vad har du för höjd på hus / skorsten .
Låter skumt att din rök drar in i grannens friskluftsintag :thinking:
Är det kedjehus ?
 
harry73 harry73 skrev:
Eldar du rätt?
Har du testat hur det är inne hos grannen när röken dras in där?
Beror det på vindriktning eller väder?
När installerade du braskamin och när installerade grannen ventilation?
Hur ofta eldar du?
Hyr ofta har grannen problem?
grannen påstod att hon kände lukten redan första dagen vi installerade den men uppger att hon vill avvakta fyra veckor. Jag eldar torr vedbjörk. Deras ftx är ju minst 10 meter bort och ligger ca 4 meter under vår skorsten så att säga. Jag eldar på varje dag ca 2-3 gånger, dock inte mycket utan lite mysfaktor så att säga och gött med varm morgonstart.
Har dock inte varit inne hos hennes hus eller liknande för lukta, numera känner jag att jag knappt vill hälsa på denna kärring:):)

Hur hade du agerat?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad har du för höjd på hus / skorsten .
Låter skumt att din rök drar in i grannens friskluftsintag :thinking:
Är det kedjehus ?
skorstenen är på ca 7 meters höjd enligt protokoll, grannens ftx är på 3 meters höjd och det är ca 5-7 meter emellan våra hus. Hur går dina tankar? Är grannen uppriktigt eller har vi en bitter/avundsjuk granne bara?
 
D Daniel112209 skrev:
vi har installerat kaminen för ca 3 månader sedan. Hur tänker du att jag bör gå tillväga med detta? Eller överlåta det helt till grannen så får han styra och ställa med detta?
Det blir kommun, miljö kontoret som tar tag i detta då det närmast faller under miljöbalken. De skall då göra en utredning om detta utifrån din eldning och förmodligen mäta hemma hos grannen. Antar då att anmälan måste komma från grannen först eller om du vill förekomma o ta kontakt med dem själv
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Får du elda så ofta i tättbebyggt område? I vår kommun tror jag det är max 2 ggr per vecka och max 4h åt gången.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är nog när vinden går åt fel håll som det vill in till grannen och med så nära mellan husen kan det lite baksug och virvlar mellan husen så röken går ner mellan dom. och sugs in, Du har väl bygglov för den och har kommunen kollat allt med närhet och risker med nedslag av röken. Detta är en klassiker vid montage av kamin när det ser ut som gamla stan mellan husen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Ja se dessa områden och folk.... :rolleyes:
bråka om att värma bostäder...
gnälla om att folk eldar... Skulle fan vara krav på folk att om man inte tålde röklukt så skulle man bara få bo i lägenhet... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B
Jag hade nog försökt att få komma in och lukta som steg 1. Bedöma problemet.

Sen kan man ju fundera på om nån teknisk lösning kan minska problemet, t.ex. flytta friskluftsintaget?

2-3 gånger eldning varje dag låter ju ganska mycket? Förstod jag dig fel?

Tittar man på kommunens hemsida för detaljplanerade områden brukar regler (eller rekommendationer) för myseldning framgå. Även om du ligger utanför ett sådant område, så kan man ju fundera på om man eldar mycket mer än så, om det är rimligt.

Sist men inte minst är väl frågan om grannsämja. Om det är värt något för dig eller inte. Vi hade en granne som vi slut insåg att det inte spelar nån roll med, hon var i konflikt med alla i hennes omgivning. En sådan granne kan man ju inte bry sig om till slut. Men många andra grannar är ju guld värda häromkring.

Edit: stavning
 
Redigerat:
Jo, Tror att man visar att man tar grannens ord på allvar så delta i att komma tillrätta med det tillsammans kan nog vara bra
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Får du elda så ofta i tättbebyggt område? I vår kommun tror jag det är max 2 ggr per vecka och max 4h åt gången.
Då är det ju inte lönt med kamin.
Vanligtvis eldar alla i vårt kvarter en gång per dag, dvs kvällstid. När vi var hemma på ledighet och graderna var en del minus körde vi en på förmiddan och en på kvällen.
Hos oss står det såhär. Och det är trivseleldning när man får upp nån grad i huset =) Speciellt när elen ska vara så dyr.

Dock måste man ju vara tillmötesgående om man precis satt in en kamin och de har ställt till det för grannen.
Tabell som beskriver krav på eldstad och användning i detaljplanelagt område för nyinstallation och befintlig anläggning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.