Hej!
I januari i år (2016) började min CTC v35 läcka vatten när den va ca 70 grader eller svalare.
Klädde av den, och lyfte på isoleringen.
Längst bak på vänster sida intill svetsskarven, precis ovanför sotluckan, är pannan sönderrostad,utifrån.!
Överallt annars är hon fin i färgen på plåten, men där bak på ca 1x1 dm är det gravrost och i övre delen läcker det vatten, inte i svetsskarven, men intill.
Pannan är tillverkad 2004, installerad 2006 på sommaren..
Så hon har varit i bruk i snart 10 år, vilket jag tycker är dåligt eftersom det alltid är varmt och torrt i pannrummet, jag har kommunalt vatten, som för övrigt bara fylls 1 gång då det är slutet system.
Var i kontakt med CTC för att få hjälp, men de hänvisar till 3 års garanti...
Jag får köpa en ny panna av dom för 2000 mindre än vad VVS home
Tar för den...
Ingen vidare "goodwill" .
Tycker inte en panna för 35 tusen ska rosta upp på mindre än 10 år i goda förhållanden...
Hade CTC gjort ett bättre erbjudande till mig så hade inte detta inlägg skrivits.
Jätte nöjd förövrigt, lätt att tända, ryker inte in, effektiv.
Men vad hjälper det om
Man ska få köpa ny efter 9-10 år ..?
Fler som haft dessa problem?
Andra panntillverkare som haft dessa problem ?

Håller med dig om att det är dåligt. Går det inte att komma åt att svetsa? Har du haft något läkage i närheten eftersom den rostat utifrån?

hur kan den ha rostat utifrån då?

Enda svaret jag har på att den är upprostad utifrån, är läckage bak vid skarven så vatten en längre tid har läckt ut men i så liten omfattning att det inte blivit blött på golvet så jag upptäckt det..
Först ska det ju fylla isoleringen innan det rinner ut, och däremellan torkar det väl hyfsat när jag eldar...
Jag tömde pannan på vatten, hackade bort den grövsta rosten och slipade med en liten bandputs och sen svetsade jag, men bara tillfälligt, tills jag ska ha dit en ny panna...
Vet inte om detta håller 1 månad eller 7 år....
Om det är så få kunder som har sådana här problem så skulle jag varit öppen för goodwill om jag ägde detta företag..
Tror att "dålig" publicitet kostar mer än en ny panna, eller sälja en till självkostnadspris till dessa kunder...
Skulle jag stå i valet mellan tex en baxi, CTC, Nima eller liknande och får se såna här inlägg så skulle jag valt en panna det inte fanns såna här skriverier om.

Om pannan bara rostat på en liten del så lär det hålla bra om det svetsas riktigt onödigt att byta panna.

"Sprickan" det kom vatten ur va ca 2-3 cm lång. Frågan är hur tjock plåten är runt området där sprickan var.
Svetsade både längre och bredare och kontrollerade, det blev tätt. Sen målade jag.
Förmodligen håller det tills nästa gång det är -25 grader, och man inte kan stå utan värmekälla mer än Max ett dygn.
Jag tror det hela är orsakat av ett kvalitets / tillverknings fel, rosten måste ha uppkommit pga att vatten läckt ut vid svetsskarven.
Inifrån tror jag inte rosten har kommit att äta sig genom plåten..
Skulle vara intressant att veta hur tjock plåten är från början.

Det går ju att kapa ur plåten och lägga dit en ny och då bör man nog ta till lite i storlek så man hamnar på friskt material.

Hade jag kunnat bifogat en bild så hade jag gjort det.
Det är inte så smidigt, plåten i pannan är formad som ett "U" , och det är i den nedre delen, där plåten är välvd och ca 1 cm från svetsskarven mot sotluckan..
Dessutom så trångt att man kommer inte åt med vinkelslip.
Så en seriös renovering av pannan så måste man ha bort den och vända den upp o ner.
Denna pannan är utdömd, även att jag just för stunden fått henne tät.
Jag trodde dock att man kunde förvänta sig mer från en tillverkare som CTC vid såna här problem.
Nu fick dom kritik utskrivet i sitt namn istället, inte första gången, utan andra, vad jag kunnat hitta.

Ja då blir det till att byta panna finns ju massor på blocket om du inte vill köpa ny.

Finns 1 på blocket nu ...?

Ja, jag får återkomma med hur jag väljer att göra.
Fördelen för mig att ta en ny CTC är att installationen är gjord fort och enkelt.
Vi får se, jag kanske återkommer framöver och meddelar hur jag gjorde.
Mvh

Dieselharry skrev:
Ja, jag får återkomma med hur jag väljer att göra.
Fördelen för mig att ta en ny CTC är att installationen är gjord fort och enkelt.
Vi får se, jag kanske återkommer framöver och meddelar hur jag gjorde.
Mvh

Hur har det gått för dig?

Ny panna är inköpt, dock ej installerad än.
Svetsningen håller pannan tät, så jag sliter lite till på den gamla innan jag byter.
Den nya pannan står hemma, blev en likadan, ctc v35, för smidighetens skull..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.