Hej forumet!

Jag har fått problem med min kamin då något i öppningshandtaget har "släppt"?
Mekanismen handtaget är kopplat till är någon metallskena som sitter i en fjäder som ska flexa när man öppnar och stänger.

Problemet är att jag ser inte hur den ska sitta. Kan någon skicka bilder på sin så kan jag säkert se hur allt ska sitta.

Bifogar bilder på hur det ser ut hos mig


Tack på förhand för hjälpen!

Närbild på öppningsmekanismen till en kamin med en synlig fjäder och metallskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en kaminens öppningshandtagsmekanism med metallskena och fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en likadan kamin och skulle kunna ta en bild imorgon. Eldar i den just nu dock
 
  • Gilla
Sandwich11 och 1 till
  • Laddar…
Magiskt! Stort tack!
 
Hmm är det spaken till spjället som strular? Min lucka ser inte alls likadan ut, kanske har en nyare eller äldre modell? Tog några bilder iaf.

1. visar spaken för spjället
2. kaminen, ser din likadan ut?
3. Låsmekanism för luckan
 
  • Spak och fjädermekanism för spjäll inne i en vedkamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt utseende vitt spisel med kurvig glaslucka och vedträn under, intill ljusa plankgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av spaken till spjället på en kamin monterad vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Hmm nu när jag googlar så ser jag nog att jag verkar ha en 856.. den är väldigt lik 556 vid en snabb googling
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Ja tyvärr är det inte samma.
Stort tack för hjälpen ändå

Din bild nr 1 är jag mest intresserad av, det är nämligen en del som fjädern där inne ska sitta fast i och jag vet inte vart? Min har lossnat på något sätt..
 
S Sandwich11 skrev:
Ja tyvärr är det inte samma.
Stort tack för hjälpen ändå

Din bild nr 1 är jag mest intresserad av, det är nämligen en del som fjädern där inne ska sitta fast i och jag vet inte vart? Min har lossnat på något sätt..
Kan se om jag kan försöka ta en bättre men det var svårt att få till mer ljus
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
P patfred skrev:
Kan se om jag kan försöka ta en bättre men det var svårt att få till mer ljus
Vore fantastiskt
 
S Sandwich11 skrev:
Vore fantastiskt
Hjälper denna bild något?
 
  • Teknisk ritning av en mekanism för en dörr, med en pil som pekar på en pivåpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
T Thomjoj skrev:
Hjälper denna bild något?
Tack för omtanken Thomjoj!

Jag mailade Contura som efter lite info från mig skickade över en sprängskiss så kunde jag se exakt!

Tummen upp av Contura!
 
  • Gilla
Thomjoj
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Tack för omtanken Thomjoj!

Jag mailade Contura som efter lite info från mig skickade över en sprängskiss så kunde jag se exakt!

Tummen upp av Contura!
skönt att de löste sig! Min gick av, blev garanti ärende.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.