Husqvarna 155. Jag fyller upp med ved sen tänder jag på toppen (lite på sidan av ett vedträ). Låter det ta sig med med den undre luckan öppen.
Här startar frun upp.
Efter det så pytsar jag in ett par kubbar när det bara är glöden kvar. Jag kapar min 35cm ved på hälften med en skabbig gersåg. Fyller upp vedlåren på 10 minuter.
/johny
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här startar frun upp.
Efter det så pytsar jag in ett par kubbar när det bara är glöden kvar. Jag kapar min 35cm ved på hälften med en skabbig gersåg. Fyller upp vedlåren på 10 minuter.
/johny
Oj, det var små bitar! Det skulle aldrig familjens sågmästare gå med på!
Tack för att du visade!
Tack för att du visade!
Finns det någon som kan räkna ut hur mycket man eventuellt vinner på att tända uppifrån jämfört nerifrån med mina förutsättningar? Känns väldigt osäkert om det totalt ger vinst miljömässigt, ekonomiskt eller arbete från undertecknad.Tomture61 skrev:
En fundering är det där med "få fyr på"? Någon gång ska ju vedens ångor antändas - troligen vid samma temp oberoende av uppifrån eller nerifrån. Mina brasor tänds mycket snabbt och sedan reglerar jag med lufttillförseln - känns nästan som om det borde pyra (brinna dåligt) mindre i min brasa än om man börjar uppifrån - det tar längre tid att värma upp veden i det senare alternativet. Kanske jag är ute och cyklar - skulle vilja ha mer fakta innan jag ändrar modell! Har letat på nätet men hittar bara beskrivningar och utsagor om vad som är rätt.
Räkna ut hur mycket man vinnerE Eklunda skrev:Finns det någon som kan räkna ut hur mycket man eventuellt vinner på att tända uppifrån jämfört nerifrån med mina förutsättningar? Känns väldigt osäkert om det totalt ger vinst miljömässigt, ekonomiskt eller arbete från undertecknad.
En fundering är det där med "få fyr på"? Någon gång ska ju vedens ångor antändas - troligen vid samma temp oberoende av uppifrån eller nerifrån. Mina brasor tänds mycket snabbt och sedan reglerar jag med lufttillförseln - känns nästan som om det borde pyra (brinna dåligt) mindre i min brasa än om man börjar uppifrån - det tar längre tid att värma upp veden i det senare alternativet. Kanske jag är ute och cyklar - skulle vilja ha mer fakta innan jag ändrar modell! Har letat på nätet men hittar bara beskrivningar och utsagor om vad som är rätt.
Fördelarna med att tända från toppen ( Obs denna procedur kanske inte funkar i alla slags eldstäder)
Att tända en liten brasa (tändved) för att starta en stor (vedträn) innebär att tändveden får du lättare / snabbare fyr på , elden och värmen sprider sig sedan nedåt till de stora vedträna .
Tändved som kan göras från tex vedträn (samma längd men mindre diameter = tändved)
innehåller inte lika mycket brännbar yta så man får mindre oförbrända gaser + en eldstad som värms upp snabbare .
Vedträn har en större yta och massa , tar ngt längre tid att få upp rätt temp på ytan / på rökgaser / på lågor .
Därav ett långsammare förlopp innan vedträna brinner optimalt .
Jag förstår tankarna bakom att elda uppifrån - har eldat dagligen i många år och prövat olika sätt att starta och olika vedtyper och pellets. Det som jag söker är fakta bakom denna rekommendation inte bara sunt förnuft!
Naturvårdsverket har tex rekommendationer som INTE tar upp just "elda uppifrån" och jag hittar inga studier på skillnaderna mellan olika sätt att tända brasorna. Har varit i kontakt med braskaminföreningen utan att de kunnat belägga sina rekommendationer.
Naturvårdsverket har tex rekommendationer som INTE tar upp just "elda uppifrån" och jag hittar inga studier på skillnaderna mellan olika sätt att tända brasorna. Har varit i kontakt med braskaminföreningen utan att de kunnat belägga sina rekommendationer.
Klicka här för att svara