Ved, Pellets, Flis
kfransson: Det satt en liten plåt upp mot innertaket som jag tog bort. Sen kunde jag fästa ett par spännband den vägen i mitt mellanbjälklag (1,5-plans hus), som bilden visar. Sådana spännband man har för lastsurrning typ. Med spännbandens spännare en kunde jag pumpa upp skorstenen en liten bit. Det behövs ju bara en knapp cm eller så, så att man får undan kaminen.
alm82: ok... Mitt tips är att kolla expansionskärlet. Där finns en ventil liknande den på ett bildäck, om man trycker snabbt på mittpiggen och det kommer vatten är luftblåsan trasig.
Tuvatorp1: [citat] Hejsan . Nyfiken på hur det gått med din stirlingmotor ? Mvh Raymond
Nexthouse: Var kan jag få tag på fläkt till en Handöl modell 2? Finns det någon som haft problem med fläkten?
Tomture61: [citat] Trodde jag försökte förklara hur man tänder från toppen , men allt kan misstolkas Torka ved kan nog finnas i andra trådar .
Dieselharry: [citat] Snyggt gjort! Kul o höra att det finns människor som kan laga och hjälpa folk klara sig undan lindrigare ibland istället för standard svaret att ” det måste bytas ut ”. Din kund är garanterat väldigt nöjd. Hoppas både kunden och du sover gott inatt
Maxitupla: [citat] Det går enklelt att minska effekten genom att ställa in brännaren på läget låg effekt. Men kan kan också ställa in pelletsmatnigen separat och luftmängden separat så att man får den effekt man vill ha (men det sättet finns inte beskrivet i bruksanvisningen). Jag har kört min Viking Bio i 13 år på det sättet med ungefär 12 kW och det har gått bra,
turmenator: Hej, Någon motor har aldrig kommit dit för att styra spjället utan det är original som sitter där. Dock gjorde jag ju om IN luften till pannan så den kommer längre ner och det gör att den inte vill övertända lika lätt så det kan rekommenderas. Att pannan blir för varm är ju något helt annat och du bör kolla så där inte är någon luft i rören och att laddomaten fungerar som den
Marsman80: [citat] Det är ju bra men den förbättrar ju inte draget utan ström så kan du iaf få problem att tända kaminen. Gör du skorstenen tillräckligt lång från början spelar ju strömavbrott ingen roll alls.
BSOD: Jag tror detta är till för dem som har dåligt drag, kanske pga tätt hus, kort skorsten eller liknande. Om du har bra drag, och normalt stryper flödet genom kaminen för att det ska brinna lagom bra, har jag svårt att de vad detta ska ge. Kan grannen se över sitt friskluftintag? Luktar det på riktigt eller är det bara trams? (Lukta själv hos grannen). Är det beroende av vindriktning
Keexet: Som jag förstått det behövs bara separat tilluft i väldigt täta och nybyggda kåkar. Jag byggde därför min anläggning utan separat tilluft. Jag skulle överväga olika alternativ att dra skorstenen. Nu vet jag inte vad ni har för förutsättningar så det är svårt att uttala sig, men en rak skorsten borde ha bättre drag och jag kan varmt rekommendera schiedels isokern som jag använde
Arne999: Någon som vet någon lämplig lamdagivare med display som man kan använda för att mäta hur bra man eldar? Jag har en stor vattenmantlad kamin där man kan styra primär och sekundärluft samt en rökgasfläkt. Allt styrs manuellt på känn och det hade varit intressant att se hur det påverkar lamdavärdet. Är inte så sugen på att göra ett ingrepp i kaminen man ja gissar att man kan
ClasseClas: Jag tror inte att det är glaset i sig som är problemet utan snarare luckramen som utvidgar sig olyckligt pga värmeökning och trycker på glaset så att det spricker. Om glaset påverkas av krafter på kanterna så kan det spricka rakt av. Kaminglas tål ju annars "hur mycket värme som helst" så jag tror inte det i sig som är problemet här. Möjligtvis behöver du skaffa en ny luckram som
puttekula: Tack hjälpen, tror du har rätt. Blir till att beställa ny läpp och sotarn imorgon.
PjarNoren: Har börjat få bekymmer med pannan, på senaste 2v har optovakten sotat igen 3 gånger. Sedan vi flyttade in för drygt 4 månader sen så har det inte hänt tidigare. En packning mellan pannan och brännaren är lite sliten, kan det bli så för att det slipper ut luft den vägen? Eller kan det ha med lågtryck att göra? Kan det påverka att det verkar ha sammanfallit med att jag höjt eller
Martin.W-D: Hej. Hur gick det. Köpte du någon av dessa och funkar den bra ?
Birgitta Horn Torngren: [bild] [citat] [bild] [citat] gått igenom vartenda skrymsle i kaminen och titta , jag tror jag löst problemet . (Den hade dessutom ramlat ner ) . Lugn och fin brasa iaf .
Einar b: Hej. Jag har funderat några år på ny panna och högst på listan ligger atmos eller maga 50 kw men nu fick jag tag i ytterligare en acctank så totala tank kapaciteten blir eventuellt 5100 liter. Jag har idag 3300 liter och eldar med en 20kw panna. Har nu börjat kolla på maga 80 kw men då har jag en fråga om skorstensdrag. Enligt brochyren så kräver den ett drag på 35Pa. Jag har idag
Intetsnickare: Ja precis, det jag menar är att det lär gå in rätt mycket värme bakåt i väggen och 'försvinna'. Det är väl ingen slump att äldre hus med murade skorstenar allt som oftast står mitt i huset. Tänker att sånt här måste väl någon nitisk ha räknat på. :)
Trrttsch: Golvet känns stabilt men tänker att kanske över tid påverkar det. En del plintar har sjunkit några cm och det är ett annat projekt att ta tag i. Lägger kamintankarna på is ett tag och löser det med el-element denna vinter. Tack alla för tips!
Jesper Ahlkvist: Det kommer vara golvvärme (luft-vatten) både inne o ute, men kanske några grader lägre på vintern i uterum. Hyfsad isolering, kanske så att det kan nyttjas ouppvärmt under 8 mån av året. Det kommer sannolikt vara kallare i uterum under de 4 månader man eldar som mest tänker jag. typ nov-feb. Har då fått stark avrådan pga sotbildning på den kalla sidan av kassetten.
Mnbvcxz: [citat] På min kamin kommer det in luft även när övre spjället är i sitt mest stängda läge. Jag stänger så mycket att det fortfarande brinner med gula stabila lågor. Jag tycker att det märks när man stängt för mycket, då försvinner lågorna och det blir rökigt och mörkare i kaminen. Så länge det brinner ordentligt och ingen rök kommer ur skorstenen utan mer ett genomskinligt
Thomjoj: [citat] skönt att de löste sig! Min gick av, blev garanti ärende.
Träkåk: [citat] Knepigt då eldning i modern kamin enbart ska lukta precis vid vedinlägg väldigt kort, är hon en gnällkärring tro.... Försök att förhindra grannen att anmäla dig till lokala miljökontoret genom att elda så optimalt du kan och knacka på hos grannen och meddela att du har rådfrågat proffs och justerat förbränningen för en så luktfri förbränning som möjligt och förklara
Anonymiserad 433451: [citat] Det är inte bara salt i vägsalt... Det är "Saltet gör att isen smälter även vid lägre temperatur än ±0 grader. Vägsalt innehåller minst 97 procent ren natriumklorid (NaCl) och de resterande 3 procenten utgörs främst av vatten, gips (CaSO4) och en mycket liten del natriumferrocyanid (kemisk formel: Na4Fe(CN)6) " https://www.sametinget.se/84677
Norrtull: Själva ökar vi storleken på vår öppna spis för en kassett, vara försiktig och inte använda slagborr eller än värre verktyg så går det fint. Men sten för sten, sen försäkra att det håller ihop, mura på ny förstärkning, järn, kan vara bra, men borde inte behövas. Det är försiktighet och lågt tempo som är melodin (y)
Skogsmusen: Ett annat tips är att man kan använda askan till vittvätt:surprised:, den blir vit. När jag var mindre gjorde morsan som så att hon tog en 30 liters tunna, i med 20 liter vatten, 10 liter aska. Rörde runt i spannen och dom kolbitar som flöt upp tog hon bort, detta gjorde hon i en vecka sen lät hon det stå orört i två veckor. Efter detta så sög hon upp vätskan och lät bottensatsen
vromanov: Googlade runt själv utan framgång tills jag hittade en manual. Kanske inte exakt vad som efterfrågas men här kommer en pdf.