Ved, Pellets, Flis
JanneT5: Snabbt googlande. Premodul http://www.swetrade.se/Files/611633-1.pdf Lycka till med ert kaminbygge!
Zac: [citat] Jo det är ju helt riktigt:-):-) Är juh inte svårare än så... Jag fick ett hjärnsläpp;-)
Rodgeman: Ja Calmar pannan verkar fin.. Jag bor ju på en liten gård och har tillgång till ved.. Anledningen till Pellets nu är väl mest att min gamla panna suger på vedeldning.. och Olja är ju att bränna upp tusenlappar. Såg nu även en panna som heter Orlan.. Nån som kan säga bu eller bä om den? Orlan Vedpannor, Sveriges storsäljare från 12200:- Har även tankar om Atmos.. Gärna lite veto
danso: Det borde inte spela någon roll, "nyare" radiatorer stryper du ju på inloppet. Har dock hört dom som säger att om cirkpumpen till radiatorkretsen sitter på returen är det större risk att det sugs in luft om systemet endast är vattentätt. Har själv tagit bort alla billiga skräp "automatluftare", och nu flyttade jag även det andra tryckexp. kärlet(slutet system) till den kalla sidan
roli: Med dubbla solslingor placerade högt och lågt så går det alldeles utmärkt att ladda en 2,5 kubiks acktank. Men det krävs en styrning som kan växla mellan de två solslingorna. Har själv 11,3 kvadrat som laddar 1800 liter acktank. Och under sommaren är det inga som helst problem med värmen hemma...... Vår och höst ger det värme men om värmen är på i huset så behövs det stöd
LinaoMarkus: Jo, det är sant. Det måste ses som ett nöje annars blir det inte kul.
roke: [citat] Jag använder betongplattan som ackumulator. Jag har för liten tank, men iochmed att jag fläskar på med maxvärme (40 gr) på högsta flöde medans pannan brinner så räcker acc för dygnseldning. När det är färdigeldat stänger jag golvvärmen till pannrun/garage samt går ner på komfortkurvan med minflöde till husets golv. Det fungerar ganska bra och mina 1000 liter räcker.
LinaoMarkus: Planen är ett schakt med två pipor + imkanal vid en leca-vägg. Super-duper-hemmabyggd-kamin på ena sidan väggen o järnspis på andra sidan (i köket). Schaktet ska jag måla så det ser ut som en putsad tegelskorsten. Var innte på att mura en riktig, men det blir lite för skrymmande. Sedan tänkte jag peta in en söt liten kamin på loftet. Denna typ: Husqvarna No 17 Vedkamin Den får en
2an: Börja med att kolla efter kondens då det är kallt ute, Ju kallare desto bättre o det börjar i toppen om du får kondens (kyls mer o mer ju närmare toppen det kommer) Med en motdragslucka så minskar kondensrisken, Daggpunkten sänks ca 10° till ca 50° då torr pannrumms luft blandas i röken.. Kolla rökgastempen med en stektermometer...
2an: Tja vad ska man säga... En kompis fick samma svar då han frågade sotarn vid brandskyddkontrollen om att montera dit motdragslucka till sin ctc v35.. Sotarn började med "nja den ska du nog inte montera då pannan har fläkt för det kommer att bötja rycka in" (sitter en 200 mm pipa på 7 meter där) När han sen sa att det va för att minska draget så blev svart "ja de kan nog va en bra ide"
jakim: [citat] Ska jag vara ärlig så vet jag inte :( Det var läraren i solkursen jag går i som påstod detta. Nått med att atomer från pannan binder till zinket och sen åker ut genom skorstenen...? Eller om det i kombination med tjäran/sotet bildar nått frätande kanske..? Kanske nån annan som vet mer?
puffe63: Nja! min panna har stannat några gånger när tempen står i mellan 65 o 70 fast det finns ved kvar. Undrar också vad uttaget på baksidan av panelen är, de står control ovanför, kanske går att programera om den på nåt sätt. Annars tycker jag att den funkar bra.
apersson850: Skorstenen är drygt 12 meter, räknat från där pannan går in. Nästan 14 meter från källargolvet. Rökgången helsten i kvadrat. Huset är 2½ plan, med tillräckligt hög resning för att få in två rum på vinden också. Är det riktigt tomt i tankarna, alltså 25°C i toppen, går det åt två fulla inlägg för att ladda dem. Är det mer rimliga temperaturer i tankarna eldar jag ofta
Kasch: [citat] OK, värmer du upp till 70 grader med jämna mellanrum är risken fortfarande lika med noll.
Kasch: Kuriosa: I USA är det tillåtet att dra rökröret från en pelletspanna eller pelletskamin rakt ut genom ytterväggen...
Marianne.M: Tack Krister för länkarna du skickade. Jag tror nog att det blir en EP-18. /Marianne.M
daniel_168: Jag hade en tanke om att jag skulle skjutsa runt vattnet med lite hastighet för att blåsa bort eventuella luftbubblor eller skräp eller något annat som kanske hindrade cirkulationen i vattenmanteln. Men resultatet blev bara att kaminen började väsa på ett obehagligt sätt (kokning på gång). Det konstiga är att kaminen väser på samma sätt när det brinner häftigt, utan att
danso: [citat] Då misstänker jag att du har pumpen monterad liggade? Luften kan snurra med ett bra tag i pumpen innan den skjutsas vidare, eller om pumpen stannas så borde luften stiga mot högsta punkten. Men teori och praktik går inte alltid hand i hand...:) /danso
sam: [citat] Ser ut som en riktigt trevlig murpsis. Hur mycket räknar ni med att ha få betala när den är klar?
Bror: Jag har en vattenmantlad pelletskamin från Palazzetti modell Freddy, installerad nov 2006. Kaminen är inställd för att starta när vattentemperaturen är 45 grader och stanna vid 70. Nu har jag problem, en av givarna i kaminen tror att den är varm trots att den är kall. Den startar alltså inte, går inte heller att starta manuellt. Någon som har ett förslag, hur skall jag komma runt den
Matss: [citat] Det gör det säkert, jag har sett flera sånna byggen. Nackdelen är om det luktar rök inne när det blåser mot huset...
2an: Så länge du klarar vv/värme utan problem är det bra med så låg temp i pannan som möjligt bara du inte kör den under 60° då du kan få kondens inne i pannan.. 65-70° är en lämplig temp på pannan förutsatt att du klarar oven nämda krav då du får mindre förluster sen är nog en termomatic cbj en bra investering för dej..
2an: [citat] Om så är fallet så är deras medeltemp som i Umeå/hos mej..
MP: [citat] Denna synpunkt kommer upp då och då, men fortfarande är det ingen skatt! Men även om det blir skatt (vilket jag inte tror) så tycker jag att du skall investera i en anläggning nu när pelletten är relativt billig. Och när pelletten ev. kommer ifatt andra energislag i pris (vilket jag inte tror) så är ju din anläggning förmodligen betald och det är bara att köra på för det