Om man räknar snålt att ved innehåller 20% fukt.... det ger ca 4 kWh/kg.daniel_168 skrev:
Man brukar anta att en 1000l vatten kan lagra ca 60kW ( från 40 till 90 grader :-/).
Jag skulle godkänna din resultat ovan
gaia
finns det något rent rör typ anslutningsrör som ej är isolerat? sånna fall går det att sätta en termometer direkt på röret för att se vad det blir för temp då den inte är så exakt men man får ett begräpp om det ungefärliga. annnars får man borra ett hål in i skorstenen för att få in termometern. det är ganska viktigt att se vad det blir för temperatur på på rökgaserna för blir dem över 450 grader tar skorstenen mycket stryk och isoleringen i den blir sönderbränd. men om det finns någon stos på kaminen som skorstenen är monterad på så går det ju att sätta dit en bult eller liknande i hålet då inte termometern ska vara monterd.
Ok, nu har jag borrat ett hål i stosen närmast kaminen och stoppat in en rökgastemometer från Clas Ohlson.
Resultatet är rätt skrämmande!
Nämnas bör att tillverkarna av kaminen säger till mig att rökgaserna ska hålla sig inom 110-243 grader. Inte högre.
Första mätningen. Jag gjorde upp en eld, skapade en glödbädd och lastade in rätt mycket ved. Temometern gick i botten, dvs. 500 grader och fortsatte en bit runt. Hade det varit siffror där den höll sig hade det stått 600 grader.
Jag reglerade luftintaget och lät elden brinna ut. Inspekterade insidan på kaminen och fann en mängd svarta beläggningar. Med en borrfluga och en stålborste monterad på den gav jag mig på denna svarta beläggning. Mycket jobb! Fick bort rätt mycket i alla fall, men inte allt.
Gjorde upp eld igen. Ungefär på samma sätt.
Nu gick temperaturen upp till 450 grader när det brann som kraftigast. Inte bra! >
Kaminen har en termostat som styr hur mycket luft som kaminen får till förbränning och om jag skruvade ner den till tvåan (1-9) så fick den så lite luft att det blev en enda glödbädd som låg och skimrade. Inga flammor alltså. Ändå höll sig rökgastemperaturen på 300 grader! Vad är detta? :-/
Jag ringde till supporten på kaminen igen och hon där undrade hur det var med draget i skorstenen. Ingen aning sa jag. Hon menade på att jag kunde ha för mycket drag. Kan det vara så? Vad kan det annars vara?
Nu törs jag ju knappt elda...vill ju inte paja skorstenen. Den är ju bara godkänd till 450 grader och jag har ju bevisligen varit uppe i betydligt högre redan.
Resultatet är rätt skrämmande!
Nämnas bör att tillverkarna av kaminen säger till mig att rökgaserna ska hålla sig inom 110-243 grader. Inte högre.
Första mätningen. Jag gjorde upp en eld, skapade en glödbädd och lastade in rätt mycket ved. Temometern gick i botten, dvs. 500 grader och fortsatte en bit runt. Hade det varit siffror där den höll sig hade det stått 600 grader.
Jag reglerade luftintaget och lät elden brinna ut. Inspekterade insidan på kaminen och fann en mängd svarta beläggningar. Med en borrfluga och en stålborste monterad på den gav jag mig på denna svarta beläggning. Mycket jobb! Fick bort rätt mycket i alla fall, men inte allt.
Gjorde upp eld igen. Ungefär på samma sätt.
Nu gick temperaturen upp till 450 grader när det brann som kraftigast. Inte bra! >
Kaminen har en termostat som styr hur mycket luft som kaminen får till förbränning och om jag skruvade ner den till tvåan (1-9) så fick den så lite luft att det blev en enda glödbädd som låg och skimrade. Inga flammor alltså. Ändå höll sig rökgastemperaturen på 300 grader! Vad är detta? :-/
Jag ringde till supporten på kaminen igen och hon där undrade hur det var med draget i skorstenen. Ingen aning sa jag. Hon menade på att jag kunde ha för mycket drag. Kan det vara så? Vad kan det annars vara?
Nu törs jag ju knappt elda...vill ju inte paja skorstenen. Den är ju bara godkänd till 450 grader och jag har ju bevisligen varit uppe i betydligt högre redan.
ok jag förstod nästan att du skulle hamna på de höga rökgastemperaturerna med tanke på hur mycket ved du eldade. finns det någraa eldningsinstuktioner med kaminen? är den godkännd enligt SP (statens provningsanstalt) för sånna fall borde det finnas något papper på hur mycket ved den är provad och godkännd enligt.
det som supporten pratade om att det skulle vara för mycket drag det kan väl stämma på sättovis, det skulle vara om man ströp ner rökkanalen så mycket att det inte går att elda iden. men jag antar att du följt de rekomendationer som följde kaminen på rökkanals area. Men nu ska jag förklara hur det går till när en kamin godkännds nu är det endast kaminen som jag pratar om skorstenarna är en annan historia och den kontrollen är det inget fel på. Nu gäller inte detta alla kamin tillverkare men de flesta.
En tillverkare tar fram en produkt (kamin) som dem vill få godkännd för att sedan kunna sälja den på marknaden. en kund vill oftast kunna ställa kaminen så nära som möjligt en brännbar vägg pga att det är snyggast osv. då de fått fram produkten så börjar de elda i den för att se vad de får för temperaturer i skorstenen och på brännbara byggnads delar. men här tycker man att blir temperaturerna för höga så borde man ju isolera kaminen eller flytta den längre från väggen osv är rökgastemperaturerna för höga så borde man ju bygga om kaminen så att det brinner lite längre vägar i kaminen, ELLER HUR? men nej då så gör dem inte utan dem sänker mängden ved som eldas i kaminen många kaminer får endast eldas med 1:7kg/h detta hinner slockna innan det är dax att lägga på ved nästa timme. Dessa kaminer som får eldas med 1.7kg/h är det inga problem att elda med 5kg/h utan att det ser konstigt ut. detta leder till att rökgastemperaturerna sticker uppemot 800-900 grader i bland. detta är mycket farligt och kommer att leda till att många hus kommer drabas av bränder i framtiden tror jag när man nu för tiden får montera skorstenar direkt mot trä. tex i ditt fall med den skorsten du har. det är absolut inte några fel på skorstenarna då dessa är godkännda och håller för det gradantal som de är godkännda efter.
Men det jag tycker att du ska göra är att öppna upp i bjälklags genomföringarna och se så att det inte har blivit över hettat där på byggnads delar eller isolering. har du trä mot skorstenen så ska du försöka flytta på det så att det är åtminstonde ett par cm mellan skorstenen går det att få större mellanrum till brännbara byggnads delar så är det bra . sen får du göra som kamin tillverkarna sätta i rökgastermometer och elda och se hu mycket ved du kan elda i kaminen för att hålla dig under 450 grader detta gör ju att det blir en sämre effekt på kaminen men huset får ju stå kvar. nu är det ju hur länge du har haft kaminen och eldat på det här settet om skorstenen har tagit stryk. :-?
det som supporten pratade om att det skulle vara för mycket drag det kan väl stämma på sättovis, det skulle vara om man ströp ner rökkanalen så mycket att det inte går att elda iden. men jag antar att du följt de rekomendationer som följde kaminen på rökkanals area. Men nu ska jag förklara hur det går till när en kamin godkännds nu är det endast kaminen som jag pratar om skorstenarna är en annan historia och den kontrollen är det inget fel på. Nu gäller inte detta alla kamin tillverkare men de flesta.
En tillverkare tar fram en produkt (kamin) som dem vill få godkännd för att sedan kunna sälja den på marknaden. en kund vill oftast kunna ställa kaminen så nära som möjligt en brännbar vägg pga att det är snyggast osv. då de fått fram produkten så börjar de elda i den för att se vad de får för temperaturer i skorstenen och på brännbara byggnads delar. men här tycker man att blir temperaturerna för höga så borde man ju isolera kaminen eller flytta den längre från väggen osv är rökgastemperaturerna för höga så borde man ju bygga om kaminen så att det brinner lite längre vägar i kaminen, ELLER HUR? men nej då så gör dem inte utan dem sänker mängden ved som eldas i kaminen många kaminer får endast eldas med 1:7kg/h detta hinner slockna innan det är dax att lägga på ved nästa timme. Dessa kaminer som får eldas med 1.7kg/h är det inga problem att elda med 5kg/h utan att det ser konstigt ut. detta leder till att rökgastemperaturerna sticker uppemot 800-900 grader i bland. detta är mycket farligt och kommer att leda till att många hus kommer drabas av bränder i framtiden tror jag när man nu för tiden får montera skorstenar direkt mot trä. tex i ditt fall med den skorsten du har. det är absolut inte några fel på skorstenarna då dessa är godkännda och håller för det gradantal som de är godkännda efter.
Men det jag tycker att du ska göra är att öppna upp i bjälklags genomföringarna och se så att det inte har blivit över hettat där på byggnads delar eller isolering. har du trä mot skorstenen så ska du försöka flytta på det så att det är åtminstonde ett par cm mellan skorstenen går det att få större mellanrum till brännbara byggnads delar så är det bra . sen får du göra som kamin tillverkarna sätta i rökgastermometer och elda och se hu mycket ved du kan elda i kaminen för att hålla dig under 450 grader detta gör ju att det blir en sämre effekt på kaminen men huset får ju stå kvar. nu är det ju hur länge du har haft kaminen och eldat på det här settet om skorstenen har tagit stryk. :-?
Klicka här för att svara