Staffans2000
Staffans2000: Hej. Det går säkert lika bra med vilket som.
1 svar · 3,0k läst
L
LennartS: Gamla rörkrökare sa att man kan räkna livslängden som 2 pannor på en tank/ca 50 år.. I så fall så känns det tryggt med att räkna med att detta kan hända när jag nu planerar att bygga om mitt pannrum. Med hjälp av de många kloka råd som ges på detta forum Har just avslutat dagens pass i ombyggnaden. Ha det
12 svar · 12,3k läst
J
Jkullberg: Mjaaa Vad jag kan se så har du ett skiktningsproblem och ett hus som kräver mycket. Jag tycker inte att att topp-tempen skall börja påverkas förän botten är nere i 40 Grader. Vid Ungeför 55 i botten så börjar din topp dala ganska ordentligt. MEN...du har förådsberedare också, den är en stor bov. /Johan
15 svar · 5,4k läst
·
S
stig53: Hej! Jag studerade ritningen i inlägg 2007-02-10, 09:07, det första som jag skulle förändra det är att montera en ventil på den ledning som möjliggör att det går att köra tankarna i serie. Sedan är din bivalenta schunt riktigt ansluten? Jag har inte min bivalenta schunt ansluten på detta vis. Jag tar ut all värme från tekniktanken, och har inte någonting inkopplat på
32 svar · 11,9k läst
·
D
danso: Bra tips, nu är det tyvärr inte jag som har avverkat det. Har redan legat ett drygt år och börjar bli dåligt redan nu. /danso
10 svar · 27,5k läst
B
Boris73: [citat] Sorry, missade nog i min iver att det inte fanns nnågon befintlig panna. Sen hoppas jag verkligen att jag inte sitter och betalar mer än 2k /ton för dom små guldkornen.... Kanske skiljer sig från kommun till kommun, här är det i allafall ungefär de som gäller.
14 svar · 7,4k läst
M
McH: Jag tror att jag har fått ut all luft. Har läst på forumet att vissa får upp sina tankar i ca 95 grader, men jag får kanske nöja mig med 90 ;) Har inte lust att börja pilla på termostaten på min nya panna.
4 svar · 2,8k läst
2
2an: [citat] Helt klart blir det en sport.. Kom ner själv som lägst till 3284 kWh o högst 3461 kWh under dom 3 år vi haft huset, Nästan bara lågenergilampor o få halogenspotar.. Skulle haft led lampor där..
1 svar · 2,1k läst
E
Eldar med RME: [citat] Vad är det som är så genomskinligt??? :confused: Vårt syfte med tråden är att dela med oss av våra erfarenheter av att till låg kostnad byta från eldning med fossila bränsen till biobränsle. Att i bästa fall få till stånd ett erfarenhetsutbyte med andra. När det gäller reklam för personlig vinning så har tråden snuddat vid att starta en konsumentkooperation för
12 svar · 5,5k läst
D
danso: Tackar för tipset :), var mest nyfiken på vilken typ och storlek som blir lämplig. Kan väl iofs. höra med sotarn, han borde veta. /danos
2 svar · 4,3k läst
K
Krille O: Så skriver man sitt första inlägg då:) Jag tycker att du kan gå in på PELTEC och kolla. Jag var dit och pratade med dem i fjol och fick en rundtur i verkstan, fika och sedan följa med hem och kolla på ägarens anläggning. Båda pannorna finns på DinVVSbutik i Sverige AB. Det är mycket bra pris och verkningsgrad på båda. Ring och fråga om dom har någon panna kvar i rostfritt, han sa
3 svar · 3,3k läst
K
Kasch: [citat] Stämmer - vår sotare var rätt hård med det. Jag menade först att jag bara ska elda med det isolerande locket på (kökspanna i vårt fall) samt att det bara var en decimeter av plåten på köksfläkten som stack ut över kökspannan. Det hjälptes dock inte utan jag fick minska fläkten från 70 till 60-bredd. I efterhand kan jag iofs förstå den här regeln - det kan bli ganska
5 svar · 14,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nu har vi eldat lite i vårnya vattenmantlade kamin (pga svårigheter medinställning). Vi har kaminen i hallen men har en mycket öppen planlösning. Vi har under denna korta tid inte upplevt alls att det varit några som helst problem med förhöjd rumstemperatur. Snarare tvärtom tycker vi att 'brasvärmen' ger en torrar och behagligare värme i huset.
4 svar · 4,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Av våra tre skorstenar (varav två stycken murade i tegel med isolering) testade bara sotaren plåtskorstenen ordentligt, de andra sa han aldrig skulle kunna läcka. Protokollet kom två dagar senare.
24 svar · 11,6k läst
D
daniel_168: Tack! Ska hämta upp en på måndag.
8 svar · 4,0k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har en gammal värmepumpsanläggning som fått en ny kompressor/värmepump. Detta är kompletterat med pelletspanna via 50 m kulvert, pelletsen värmer dessutom verkstan via 30 m kulvert. Nu har rörmokarn klantat till det hela så när värmepumpen inte räcker till och ska ta stöd från pelletsen så blir det väldigt varmt i huset och varmvattnet blir kallt. Jag har dock en lösning på
12 svar · 5,3k läst
K
_Krister_: [citat] Jag tror OKQ8 brukar sälja pelletskorgar ibland. Har iaf sett att de haft någon gång. Här finns de också: Bioheat - Köp Billig Pellets Briketter & Vedkorgar
12 svar · 7,4k läst
K
KalleT: [citat] Det blev en extra genomföring från premodul
3 svar · 2,2k läst
gadeberg
gadeberg: Annars går det ju att sätta ett i källaren
2 svar · 3,6k läst
G
gasoliner: tre logs. motsvarar inte det 4-4,5 ggr effekten i den vikten i ved?
8 svar · 6,2k läst
G
gasoliner: Har en Contura 660T. Eldar den nu under vintern hela kvällarna men inte speciellt hårt utan bara myseldning. Då är den ljummen på de tjockaste stenarna på morgonen efter, skulle gissa att den avger värme i kanske 5 timmar efter att elden slocknat. det är ingen extrem effekt vi talar om men det blir en mjukare värme på nåt sätt, inte den där "plåtburksbrännande"skarpa tillfälliga
4 svar · 10,3k läst
P
Petteri: Oki, tack för inputen. Jag har nu bestämt mig. * Blir en tank på ca. 6 kbm i ett fösta steg med varmvattenslinga. Finns sedan plats för ytterligare en tank på ca. 5 kbm när jag utvidgar och bygger det stora huset. Isolering 25-30 cm i sida, ca. 40 cm på topp (+25 cm isolerad trossbotten ovanför) * Blir en Baxi 50, helt klart efter att ha läst 100-tals inlägg. Kliar redan i mina
7 svar · 3,1k läst
G
Gomma: [citat] Har nu fått mitt munstycke, kostade 500 kr med frakt och postförskott. /Peter
13 svar · 8,0k läst
B
Bror: [citat] Med tre tilluftsventiler i rummet har du ju bra med tilluft, var tilluften kommer in saknar ju egentligen betydelse. Fördelen med att få in luften bakom eller i kaminen är ju att man slipper det kalldrag som ibland kan kännas från ventiler som sitter på vägg eller i ök fönster
6 svar · 5,1k läst
K
Klasse: Hej igen! Tanken slog mig i morse att det måste vara flamvakten som slutat fungera, kaminen får hur som helst inte information om att den har tänt utan matar fram pellets i tron att det inte finns något bränsle framme än. Indikatorn sitter precis till vänster om brännkoppen när man ser kaminen framifrån, ser ut som ett sånt där titthål som finns i vissa lägenhetsytterdörrar eller
2 svar · 6,8k läst
·
K
Klasse: Har kört både 6 och 8 utan att märka någon skillnad på driftsäkerhet båda har fungerat utan anmärkning. 8mm ramlar däremot lättare än 6 mm i mitt externa förråd så därför föredrar jag den.
1 svar · 2,1k läst
J
jungman: [citat] Mitt hembrända har bara 40-60% verkningsgrad. Det räcker gott och väl för mina behov. Inte ens hängmarra behövs.
3 svar · 1,8k läst
ylven
ylven: Jodå, även en insats i öppen spis ska provtryckas!
3 svar · 3,3k läst
2
2an: Ja.. Då jag kör pellets o ökar draget från 0,15-0,25 pa så ökar rökgastempen ca 60° Du hade då bra Co2
1 svar · 1,3k läst
B
Bror: [citat] Det har väl inte varit några större problem förutom att det varit svårt att få bort all luft, men om man läser andra trådar så är det väl vanligt i nya system innan vattnet "dött". Problemet som då uppstått är att vid luftning och påfyllnad av vatten så blir det övertryck när tempen stiger. Jag skall komppletera systemet med ett par solpaneler och då kan väl tempen i
10 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.