3 956 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
FörStor TeknikTank?
kanske inte skulle startat en ny tråd för detta. men men,,
E så att jag har nu börjat elda med mitt system. då jag har en 750liters acc i pannrummet sen en lika stor teknik tank i källaren..
Tycker inte jag får detta att funka riktigt.
har kulvertstyrning från acaso. tycker det verkar som den lever ett eget liv.
den har ju 3givare en i toppen på "huvudtanken" en i toppen på tekniktanken och en i botten på tekniktanken.
så jag har ställt in Bottengivaren på 75grader
Toppen givaren på 40 och toppen på huvudtanken står på 30grader.
Hur tycker ni det verkar?
kan det vara så at tekniktanken är för stor?
E så att jag har nu börjat elda med mitt system. då jag har en 750liters acc i pannrummet sen en lika stor teknik tank i källaren..
Tycker inte jag får detta att funka riktigt.
har kulvertstyrning från acaso. tycker det verkar som den lever ett eget liv.
den har ju 3givare en i toppen på "huvudtanken" en i toppen på tekniktanken och en i botten på tekniktanken.
så jag har ställt in Bottengivaren på 75grader
Toppen givaren på 40 och toppen på huvudtanken står på 30grader.
Hur tycker ni det verkar?
kan det vara så at tekniktanken är för stor?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Vad består själva "egna livet" av, dvs vilka symptom upplever du? Vad har du för effekt på pannan och dimension på kulverten?
25kwpanna orlan
750+750
Termomat2 kulvertstyrning från acaso
så jdra svårt att förklara men skall göra ett tappert försök
T1=Övre givare i "huvudtank"
T2=övre givare "teknik"
T3=nedre givare "teknik"
har ju som sagt ställt T1 på 35grader T2 40grader T3 75grader.
så när t1 är 35grader börjar pumpen till kulverten gå och skall gå tills t3 är 75. om inte T2 blir varmare än T1. och det har hänt i slutet på eldning.
då till problemet då när T2 är kallare än 40grader skall det börja pumpa igen. men det gör det inte.. även fast T1 är högre än T2..
kan detta bero på att jag inte eldat upp så att T3bryter?
Kanske blev mycket nu
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOMAT 2-3 SE 0502.pdf
Tacksam för funderingar...
750+750
Termomat2 kulvertstyrning från acaso
så jdra svårt att förklara men skall göra ett tappert försök
T1=Övre givare i "huvudtank"
T2=övre givare "teknik"
T3=nedre givare "teknik"
har ju som sagt ställt T1 på 35grader T2 40grader T3 75grader.
så när t1 är 35grader börjar pumpen till kulverten gå och skall gå tills t3 är 75. om inte T2 blir varmare än T1. och det har hänt i slutet på eldning.
då till problemet då när T2 är kallare än 40grader skall det börja pumpa igen. men det gör det inte.. även fast T1 är högre än T2..
kan detta bero på att jag inte eldat upp så att T3bryter?
Kanske blev mycket nu
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOMAT 2-3 SE 0502.pdf
Tacksam för funderingar...
Njae,
Jag har min inställd (Laddomat 650.2) på T1 50°C och T2,T3 på 45°C
Funktionen på kulvertstyrningar är följande
När tempen i tanken överstiger T1 så pumpas varmt vatten in tills tempen T3 överskrids. Då ska pumpen stanna och startar inte förrens tempen vid T2 underskrids.
Dvs skiktningsgränsen vandrar mellan T2s höjd och T3s höjd.
Sen när T1 och T2 underskrids samtidig så ska tillskottsvärmen startas (om man vill)
T2 och T3 får inte heller vara inställda på högre än laddningsventilens värde, för då kommer vattnet att rundpumpas hela tiden!
T1 bör inte heller vara lägre än T2 T3 annars blir det rundpumpning då också!
Jag har min inställd (Laddomat 650.2) på T1 50°C och T2,T3 på 45°C
Funktionen på kulvertstyrningar är följande
När tempen i tanken överstiger T1 så pumpas varmt vatten in tills tempen T3 överskrids. Då ska pumpen stanna och startar inte förrens tempen vid T2 underskrids.
Dvs skiktningsgränsen vandrar mellan T2s höjd och T3s höjd.
Sen när T1 och T2 underskrids samtidig så ska tillskottsvärmen startas (om man vill)
T2 och T3 får inte heller vara inställda på högre än laddningsventilens värde, för då kommer vattnet att rundpumpas hela tiden!
T1 bör inte heller vara lägre än T2 T3 annars blir det rundpumpning då också!
Får spader. nu när jag kom hem efter ett par timmar hade jag närmare 110grader i toppen på Huvudtanken. och 45 i teknik.. fattar inte varför inte kulverten går........ drog nu ur kontakten till styriningen då hoppa pumpen igång.. måste vara nån inställning.... Nån som kan Termomat2
Har haft samma problem själv en gång (frun elda på lite för mycket en gång
).
Mina givare funkar bara till 110°C. om det blir så varmt i huvudtanken så blir det givarfel (min laddomat 650.2 blinkar då) och hela styrningen stannar!
Mina givare funkar bara till 110°C. om det blir så varmt i huvudtanken så blir det givarfel (min laddomat 650.2 blinkar då) och hela styrningen stannar!
Finns det några åsk-skydd till givarna på Laddomat 650.2 ?
Om det finns...så kan du testa med att ta bort dom.
Jag hade själv mycket skumma problem med min Termomatic CBJ styrning, Allt löste sej när jag väl tog bort skyddet.
/Johan
Om det finns...så kan du testa med att ta bort dom.
Jag hade själv mycket skumma problem med min Termomatic CBJ styrning, Allt löste sej när jag väl tog bort skyddet.
/Johan
Klicka här för att svara