7 779 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Rökgastemp på Solo Innova 30
Jag har en rökgastemp på ca 220 grader på min 2 veckor gamla panna. Läste i
handboken att man ska ha en temp på ca 180 grader.
Är inte det lite väl hög temp?
Jag har primärluftspjället på 75% och sekundären på 20% (lågan är gul och lite blåaktig) och eldar med torr björkved (dock bara 33 cm ved).
Vad har ni för luft inställningar och rökgaser??
handboken att man ska ha en temp på ca 180 grader.
Är inte det lite väl hög temp?
Jag har primärluftspjället på 75% och sekundären på 20% (lågan är gul och lite blåaktig) och eldar med torr björkved (dock bara 33 cm ved).
Vad har ni för luft inställningar och rökgaser??
Kan bero på att för mycket ved brinner samtidigt. Du kan prova genom att vara noga nästa eldningstillfälle. Gör en tändbrasa, när bara glöd finns kvar maka ut den i två strängar efter sidorna, se till att hålet i mitten är öppet, fyll snabbt på med ved av rätt diameter och längd, packa noga, stäng luckan innan det börjar brinna en massa och öppna ej under eldningen.
Kan också bero på väldigt bra drag i skorstenen.
Du kan ringa Baxi och diskutera med dom, det finns kunnigt folk där.
Kan också bero på väldigt bra drag i skorstenen.
Du kan ringa Baxi och diskutera med dom, det finns kunnigt folk där.
Hej!McH skrev:Jag har en rökgastemp på ca 220 grader på min 2 veckor gamla panna. Läste i
handboken att man ska ha en temp på ca 180 grader.
Är inte det lite väl hög temp?
Jag har primärluftspjället på 75% och sekundären på 20% (lågan är gul och lite blåaktig) och eldar med torr björkved (dock bara 33 cm ved).
Vad har ni för luft inställningar och rökgaser??
Jag har en Calmar-panna, det händer att tempen sticker iväg upp mot 300° när veden är "för torr".
Temperaturen är viktig högst upp i skorstenen på taket för att förhindra kondens,
så skorstenens höjd bestämmer vilken temperatur Du ska ha.
Det är viktigt att veden inte är knaster torr, för då risken stor att hela inlägget tar fyr istället för att brinna under ifrån för att sjunka ihop efter hand.
Tar hela inlägget fyr så kan en 40kW panna ge 70-80kW med då räcker inte luften till o då puffar pannan o det är inte så trevligt.
Hoppas det ger dig lite kött på benen...
CuLa
Innova 50 kW. Jag kör samma inställningar som Du, men använder uteslutande barrved. Rökgastempen varierar mellan 150 och 200 grader beroende på om pannan är nysotad eller inte.McH skrev:
Som Du säkert sett i manualen så kan primärluften ställas ner till 25%. Prova med det! Ju mer barrved desto mer primärluft.
Annars håller jag med Matss, Kolla upp vilket drag du har. Är det för stort är det lätt åtgärdat med en dragbegränsare.
Det låter lite knepigt att det är viktigt att veden inte är för torr. Man kanske får ha en hink med vatten bredvid pannan och doppa vedträna i den innan man lägger in dem.CuLa skrev:Hej!
Jag har en Calmar-panna, det händer att tempen sticker iväg upp mot 300° när veden är "för torr".
Temperaturen är viktig högst upp i skorstenen på taket för att förhindra kondens,
så skorstenens höjd bestämmer vilken temperatur Du ska ha.
Det är viktigt att veden inte är knaster torr, för då risken stor att hela inlägget tar fyr istället för att brinna under ifrån för att sjunka ihop efter hand.
Tar hela inlägget fyr så kan en 40kW panna ge 70-80kW med då räcker inte luften till o då puffar pannan o det är inte så trevligt.
Hoppas det ger dig lite kött på benen...
CuLa
Martin
Jag har också ett par idéer.
1. Har du sotat pannan nyligen? Om du har eldat i två veckor (särskilt i början när man experimenterar med spjällen och donar) så kan det ju vara så att du bara behöver skrubba ur tuberna lite för att få ner rökgastempen. Det som de skriver om 180 grader i instruktionerna gäller nysotad panna.
2. Trekvartsöppet primärspjäll kan kanske vara lite för mycket om du eldar med 33cm ved, men det är många faktorer som påverkar spjällinställningen, så det kan mycket väl vara så att trekvart är perfekt.
1. Har du sotat pannan nyligen? Om du har eldat i två veckor (särskilt i början när man experimenterar med spjällen och donar) så kan det ju vara så att du bara behöver skrubba ur tuberna lite för att få ner rökgastempen. Det som de skriver om 180 grader i instruktionerna gäller nysotad panna.
2. Trekvartsöppet primärspjäll kan kanske vara lite för mycket om du eldar med 33cm ved, men det är många faktorer som påverkar spjällinställningen, så det kan mycket väl vara så att trekvart är perfekt.
Tack för alla svar 
Ska prova och laborera med lite olika luft inställningar.
Min skorsten är inte så hög men det kan mycket väl vara för
bra drag i den. Finns det någonting man kan mäta upp draget i
skorstenen med?
Synd att man har en hel årsved liggande på vedbacken med bara
33 cm längd
. Skulle vara kul att prova med halvmeterslängd
redan nu.
Men den som väntar på något gott ...
Ska prova och laborera med lite olika luft inställningar.
Min skorsten är inte så hög men det kan mycket väl vara för
bra drag i den. Finns det någonting man kan mäta upp draget i
skorstenen med?
Synd att man har en hel årsved liggande på vedbacken med bara
33 cm längd
redan nu.
Men den som väntar på något gott ...
Finns som sagt många olika saker som kan styra tempen. Vädret ute påverkar draget och då även rökgastempen.
Men jag håller med om att det viktigaste är att kolla vad man har för temp en meter ner i skortstenen.
Men jag håller med om att det viktigaste är att kolla vad man har för temp en meter ner i skortstenen.
Klicka här för att svara