Gratulerar!

Undrar bara om du kan få ut den innersta pallen som du tömmer först smidigt? Eller måste du tömma bägge innan du kan fylla på igen?

Tack, Gådeberg! Det är extremt enkelt att plocka loss gallerhäcken i sina 4 beståndsdelar och kliva ut med dem genom "personingången" (om du kollar pannlayouten så har jag två dörrar till pannrummet) tillsammans med själva pallen. Det är så jag planerat att göra, jag vill ju att pall "2" skall kunna stå och torka lite till medans pall "1" förbrukas.

Bara att hänga upp gavlarna på väggen, trava pallarna och vänta på nästa påfyllningssäsong...

Ylven, för din info har jag nu lagt till en horisontal navigering på siten ;)

//Per

Trevligt! Nu peppar du mig att göra en sida om det system jag byggt. :)

Hallå ja!

Nu har jag avslutat testfas av vedeldning i min anläggning och börjat inkörning av pelletssystemet. Delar med mig av erfarenheterna på inkörningskapitlet på min lilla pannrumssite. Happy reading

Det saknades en sak i pannrummet, ett snabbvärmesystem, men nu är det fixat. Fick en snickrad julklapp av pappa och dottern fixade skylten. Nu är allt upplagt för nyårsfest i pannrummet ;D

Så gott slut, och Gott Nytt år på er vedeldarforumister. Jäkla bra community, detta!

animerat_skap.gif

Majgårdarna
Snyggt :)
Ett sånt där skåp måste jag ha nere hos baxima oxå

Man blir aldeles lyrisk :)

Gott Nytt år önskar jag också, snart är det januari och det är dags att ta fram sågen...

Vänl,,,

;D
Ett måste för ett komplett pannrum !!!

Gott Nytt Vedeldar År !

/Peter

hejsan..

kanonfint pannrum. men hur har du löst rördragningen över dörrarna? har du gjutit ned returen till pannan i golvet ?

mvh
Jonas

Kanon!! Pannrummen Rolls Roys... Du har inte lust att förtälja vad kalaset gick lös på?

/Rodge

Mycket trevligt att "besöka" ditt pannrum!

Detta är vad jag har gjort på min mors tank:
Jag tejpade fast 10 st. NTC-motstånd jämnt fördelade över tankens höjd. Lite elektronik imellan, och så en stapel på 10 lysdioder där varje LED motsvarar 10 % av tanken. Det blir ju en ganska tydlig gräns mellan skikten, 50º-90º, så det är lätt att skilja ut.

davvethepirate skrev:
hejsan..

kanonfint pannrum. men hur har du löst rördragningen över dörrarna? har du gjutit ned returen till pannan i golvet ?

mvh
Jonas
Hallå! Nä, returen fick plats i mellanrummet mellan rullbanan och golvet. Det varma röret ser du på första bilden på "massa bilder"-sidan och den går inte över dörren utan mer mitt i rummet och tämligen högt upp i taket. Av denna anledning sitter en avluftare där, vilken gjorde god tjänst i början när syret kokades bort.

Sparkz, bra tips! Det är nog nåt sånt som behövs, precis som du antyder behöver man inte mäta tempen utan bara ungefär finna positionen för skiktgränsen. Så här efter en säsong så kan jag konstatera att "fingerspitzgefühl" funkar rätt bra det också, när man väl fått den.

Rodgeman, eftersom jag satte hela infrastrukturen för både el och värme i magasinet så har jag inte riktigt hållit reda på delarna. Kan dock konstatera att om man kan dra rören själv (en av två saker jag inte gjorde själv, det andra var elen) och inte vill köra 40 mm koppar-rör i större delen av installationen så spar man mycket pengar. Det var den klart beskaste posten. En annan, mer medveten, fördyring var ju att stoppa in en ganska fet pelletsbrännare. Funkar dock perfekt när jag använder den, som nu senast förra veckan när det var både köldknäpp och sportlov i fjällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.