M
Marianne.M: Jag har just fått veta att jag inte kan använda Ecotec till min panna. Den eldas uppåt. Så då får det bli VikingBio eller EP-18 som jag har fått information om. Den är lite billigare och det följer med fler saker i paketet. Den verkar väldigt enkelskött.
5 svar · 5,4k läst
T
Toobster: åå herregud. Inte billigt alls. Jag betalade knappt 2000 per pall i december. Visserligen i Stockholmstrakten men ändå. Kolla på www.pellets.info ifall det finns nån som vill dela med dig i din trakt.
3 svar · 1,9k läst
B
Beppo: Vi har idag en öppen spis av hörnmodell som vi ar eldat lite i mest för skoj skull. Nu funderar vi på att installera en Keddy i densamma. Min fundering är vad man behöver göra och hur man går tillväga? Pipan är nästan rakt upp för jag kan om jag kryper in i spisen se himlen. Spjället sitter ca 1-1,3m upp i skorstenen. Vad behöver jag göra?
0 svar · 3,1k läst
GoForIt
GoForIt: Jag utgår från att det är anslutning på baksidan av kaminen, och då känns det ju kanske lite tveksamt, för sotaren vill ju kunna komma åt. Men det kanske går att sätta en sotlucka precis utanför anslutningen? Det enda rätta är att prata med din sotare. Det är ändå han som skall godkänna det hela.
1 svar · 782 läst
·
P
Papsen: Kolla gärna med de andra återförsäljare, de är några som har keramik samt andra reservdelar på hylla. ;D
36 svar · 3,9k läst
2
2an: Håller helt klart med Matss.. Utegivare bör det va om man har ingjuten golvvärme (trögt system) men annars i ett äldre dragit/otätt hus så är shuntstyrning med innegivare att föredra, Det är väl innetempen som man vill ska va rätt.. ;) En termomatic cbj är mycket enkel att installera själv..
6 svar · 3,9k läst
F
Fogarbo: [citat] Detta ämne har genomgående diskuterats på många ställen på detta forum t ex :) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7;start=all http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0;start=all Sök sedan inlägg på orden trycklös, trycklöst eller lågtryck så hittar du nog svar på de mest grundläggande frågorna. Jag kunde inget om detta för ett
1 svar · 1,6k läst
S
skunkworks: Det känns inte rätt att returen sitter högt.. Gör den det verkligen i tanken eller har de dragit den utanpå för att få anslutningarna samlade? Shuntstyrning ska du absolut ha! a en variant som reglerar på utegivare!
1 svar · 3,2k läst
F
falkeye: i kaminens handbok står det säkert kraven på tilluft. tillexempel kan det vara 50mm rör med 1st 90gr. böj på maximalt 0,5 m långt eller 100mm rör högst 3st 90gr böjar och maximalt 3m långt. har du inte mekanisk frånluft så borde luften i rummet räcka till annars varför inte sätta in en sk. freshventil eller en annan ventil, så rummet får in friskluft, som du kan stänga/öppna
6 svar · 9,2k läst
V
vedeldaren: Om du gör en liten ritning på ditt system och beskriver ingående komponenter och fabrikat så är det mycket lättare att hjälpa dig.
2 svar · 4,2k läst
M
Mb_Star: ok... tackar! låter inte som det är någon större ide att kosta på acc tank då.
2 svar · 3,5k läst
J
jungman: [citat] Den speciella längden kvittar, bara det är samma längd. Tank A och B. Tank A har Xm och tank B har också Xm
11 svar · 3,5k läst
·
ylven
ylven: Det blir sämre drag iom att pipan blir mindre. Det är också vanligt att man fyller utrymmet mellan röret och skorstenen med lecakulor, och då blir skorstenen kallare. Kan vara till nackdel om det är den spillvärmen som har hållit din kallvind frisk och fin ;-)
5 svar · 1,7k läst
J
jungman: [citat]
16 svar · 2,6k läst
·
V
vedeldaren: [citat] Ett bra altenativ om man är duktig på tigsvetsnig och inte svetsar på ställen som riskerar att bränna ner huset. :D Om man kör med vinklar istället för böjar så ligger dom på samma ungefär pris som för en svetsböj.
13 svar · 5,3k läst
J
jungman: [citat] Det låter utmärkt. Prova gärna med Leca block. Det går fort att mura och bransäkerheten kan man inte anmärka på. ;-)
6 svar · 1,9k läst
D
Danne2: Hej Såg att det var en av er som köpt en energikassett. Hur tycker du att den har fungerat? Får du upp värmen och håller knstruktionen. Viktigast av allt, var installationen krånglig? Tacksam för svar
2 svar · 1,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag ligger nog runt 40-50 grader ut vid minus 15-20. Har stora gamla element. Tittar jag i rinkabyror så ska dom ge 14879watt vid dt 50. Om jag nu har tänkt rätt ::)
24 svar · 4,4k läst
D
dalasagen: Finns det någon som har erfarenhet av Kulvert styrning Termomat2 från acaso? Behöver hjälp!
0 svar · 660 läst
F
Fogarbo: [citat] OK. En betongtank bör då på grund av detta göras lika sluten (lufttätt) som en konventionell plåttank, dvs utan lufttillträde till vattnet i stora tanken. Det handlar då om var en del av vattnet ska förvaras under uppvärmningsfasen. En med ytterluften förbunden separat sluten expansionsdel (i betong) täckt med paraffinolja för att hindra avdunstning och syresättning, bör
4 svar · 3,0k läst
S
storahuset: Jag såg också det om nybyggnadsåret. Hummm är det nybyggnadsåret på huset eller vedpanne-anläggningen... (oj... känner att det var en dum fråga, men ingen vet ju vem jag är så jag kan ändå ställa frågan.) Mvh Martin
4 svar · 1,5k läst
apersson850
apersson850: Det är nog för att det är inte någon fördel att köra en pelletsbrännare mot en tank. Visst, den får lite längre drifttider, men förlusterna från tankarna uppväger den vinst du får vid eldningen. Du behöver minst två tankar, så att du kan stänga av en när de har dåligt med sol, och köra med hela volymen när du har överflöd med sol.
3 svar · 2,9k läst
G
greenbay: Vi har hittat en snygg pelletkamin, Ariterm Soft, men info om den verkar omöjlig att få fram, den sälja via thermias kanaler, men vi får inga svar från de installatörer vi hittills kontaktat. Är det någon som skaffat denna kamin? mvh greenbay
0 svar · 1,0k läst
K
Knecke: Hej Krister, jag löste det till slut när jag tog mig en titt på elschemat för pannan. Jag kopplade först in signalfasen via panntermostaten. Och den fasta fasen drog jag från maxtermostaten på pannan, i enlighet med det du skriver. I går pratade jag dock med värmebaronen som förklarade att i CTC1100-pannorna så fungerar VikingBion bäst när man kör med den separata tempgivaren i ett
2 svar · 5,7k läst
K
Krisse: Jag har en Danfoss ecl comfort 100 med både ute- och innegivare. Funkar klockrent! http://varme.danfoss.se/xxTypex/10181_MNU17399054_SIT60.html //Kristoffer
16 svar · 7,9k läst
C
cpalm: Aha, precis som jag trodde alltså. Tackar!
7 svar · 7,6k läst
·
Karkulla
Karkulla: Då börjar jag ha slut på idéer. Har upplevt någon enstaka gång att pannan först verkar vara på g och sedan liksom lägger av. Det är när veden varit sur eller precis intagen från -20 grader. Det jag kan tänka mig är att det beror på att vattnet börjar släppa från veden när den blir varm och kyler av eldhärden. Mer då pyr det mer än glöder. Som jag skrev här ovan har jag och
3 svar · 2,8k läst
G
gaia: [citat] det försvinner snarare ur huset .... det enda som hjälper är att isolera huset bättre ... eller åtminstånde vinden om det är för tunt idag gaia
9 svar · 2,7k läst
L
LinaoMarkus: En liten parentes: Jag kollade med en leverantör av oisolerade modulskorstenar - alltså bara stumpar av syrafast stål som sammanfogas efter bästa förmåga. De var 0,5 mm tjocka - och har 30 års garanti (i samma andetag)!
14 svar · 3,4k läst
CHEMAS
CHEMAS: [citat] Jag eldar hejdlöst mot en tank på 1300 L. Shuntar med utegivare. Varför jag vill ha så låg retur jag kan är för att jag vill få ut så mycket som möjligt från min framledningstemp ( så optimalt jag kan få ). Kanske bara ska strypa elementen så att dom är hyffsat svala i botten och jaga så låg framledningstemp som möjligt utan att jag fryser. Ska vrida upp termostaterna
17 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.