M
Matss: Ja, du kan trycka vattnet baklänges genom en pump. Det är principen i 4030.
10 svar · 6,1k läst
·
pellefant
pellefant: jag gjorde en beräkning på min v65, jag ska ha en slav på 4250liter och en tekniktank på 750 liter som matas via kulvert, jag fick fram att med 2 fulla ilägg efter varann behövs det ca 6000 liter. jag tror det var på äfab's sida jag hittade beräkningsunderlaget.kulvertstyrning har jag tänkt bygga själv med 3 termostater och några relän
9 svar · 8,6k läst
L
LennartS: [citat] Angående trycket, så kollade jag upp vad den isoleringen jag köpte tål och det är över 90 kg/cm2 i långvarig belastning så det innebär antar jag att det inte skall vara något problem med varken betongen eller dess isolering. (Betongen lär ju hålla för högre punktbelastning. Lennart
17 svar · 8,4k läst
·
D
danso: Tala gärna om hur det gick och vad det kostade sedan....är inte riktigt säker på att det blir något pannbyte i sommar nu då det kommit andra utgifter/projekt som känns viktigare. /danso
7 svar · 5,6k läst
O
octavia: Hej. Mycket trevligt forum. Någon som vet priser på keramiken till en ALPHA KERAM UB . Keramiken i pannan är som 'mjöl' efter 4 års eldande. Bör väl hålla längre tycker man. Vi hörs
0 svar · 2,9k läst
apersson850
apersson850: Jo, precis. Anledningen är att det är radiatorcirkulationen som ser till att flytta det varma vattnet till varmvattenberedningen. Har man ingen radiatorcirkulation, på grund av att det inte finns något värmebehov, får man heller inget varmvatten.
7 svar · 4,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Skulle det funka och göra så här? http://lh3.google.se/image/725hansson/RfU9EZSgeUI/AAAAAAAAAGY/iBzwpXznnTk/VVB.JPG Ska man skippa avstängnings ventilerna och ha el beredaren på jämt. Kan väl bli lite risk för legionella i den om man har den av på vintern när man eldar för värme. Därför tänkte jag att det kunde vara bra med avstängnings ventiler och bara ha den på på sommaren
4 svar · 2,8k läst
K
Kloster: Låter lovande. :) Tänker jag rätt, att det blir stor skillnad på värmen i huset om den varma murstocken försvinner. Det blir i vårt fall definitivt enklare att sätta en modulskorsten upp på ena gaveln. Det är trångt i krypgrunden. Är det nån som har erfarenhet av skillnaden. Ställer jag till en massa krångel för ingenting?
4 svar · 6,1k läst
S
solo_innova: Säkert bästa lösningen. Men jag har tyvärr inte utrymme för tankar inne då jag skall utöka min tvättstuga till utrymmet där jag tidigare haft pannrum.
4 svar · 3,8k läst
D
daniel_168: Fy fan för att elda höns! Tyvärr håller vi i Umeå på med sån skit. Västerbottens-Kuriren - 9 000 hönor eldas upp
14 svar · 23,2k läst
D
Daytrader: [citat] Glömde visst, så du menar att med dessa åtgärder så kommer temperaturen sänkas i skorstenspipan = mindre väme i pipan = sotar"fan" borde godkänna en sådan konstruktion - MEN pipan är utdömd (eftersom de inte sotat på 3 år...) därför vara slamning ok för en öppen spis, skulle vi ha kasett så var rör ett krav. Tydligen har någon på något universitet fått en
17 svar · 14,6k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Problemet löst. Det var ett datorfel hos honom :eek:
4 svar · 4,1k läst
A
anelie: Köpt från swecore i Uppsala Swecore - Kaminer, Trägolv, Dörrar och Fönster Täljstenskamin 10400:- Helisolerad skorsten (Landy royal) 5,5m 11200:- Glas-golvplatta sexkantig 1200:- Taksteg 10 st + glidskydd 1000:- Montering 3000:- Totalt 26800:- Vi är mycket nöjda med resultatet. /Annelie
2 svar · 13,1k läst
slipperman
slipperman: [citat] Tyvärr, behöver nåt som trotsar tyngdlagen.
4 svar · 14,5k läst
P
Per-Erik: Yepps..! Det är den jag menar.. Min sotare sa att det var ganska vanligt att den blev fel monterad eller att man kom åt den med en ved pinne och då man slänger in ved.. Då kan röken komma lite "fel"...
9 svar · 5,6k läst
L
LinaoMarkus: och här http://www.energyagency.at/publ/pdf/pellets_net_en.pdf
2 svar · 11,0k läst
J
JKPK_peter: till vår kamin följde det med övergång för tilluft, Cuntura! Denna är i aluminium
6 svar · 3,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Blir nog skillnad med 50cm ved. En dragbegränsare är ett mycket bra köp. Tyckte det blev en helt annan panna med en sådan.Och så går det fint och elda när det är kraftig blåst oxå.
10 svar · 7,8k läst
C
Croft: Hade en Contura där ett glas exploderade och ett vedträd rullade ut på golvet. Var ute en stund just när det hände. Hade det inte varit för golvplåten så hade jag nog varit utan kåk då. Så visst är det ett "måste". Alla saker går ju inte att förutse.
6 svar · 24,8k läst
T
ThomasHanna: Okej Tackar för hjälpen
4 svar · 6,7k läst
CHEMAS
CHEMAS: Ta kort med en kamera så ser man bättre vad som är vad och hur det verkar va. =D
9 svar · 3,4k läst
K
Kasch: 500 kg - då börjar det bli en del belastning. Det krävs antingen gjuten plint (går ju ej på 2:a vån) eller ett hyfsat kraftigt golv/mellanbjälklag. Hur är det dimensionerat? Har du några hållfasthetsberäkningar att tillgå? Annars vore det nog läge att kolla med husfirman eller byggarna. Att ställa 500 kg, spritt på en relativt liten yta, på frigolit och ekparkett är nog inte...
1 svar · 4,3k läst
GoForIt
GoForIt: Får väl åter ta tillfället i akt och nämna Värmebaronen, som tillverkat vår panna JOKER (som också finns i en variant med inbyggd styrning - COMET) och pelletsbrännare VIKING BIO. Högt säkerhetstänkande i kombination med enkelhet. Prismässigt ligger lösningen i nivå med övriga.
8 svar · 1,7k läst
Q
quilding: [citat] PBI, Polybenzimidazole kanske. Om vi pratar Fahrenheit... Celazole-PBI (CM)
18 svar · 2,4k läst
G
G_Henrik: [citat] Tack så mycket för tipsen :) Det blir nog att bygga en själv.
2 svar · 4,6k läst
pellefant
pellefant: kan man inte montera en dragregulator för att iaf få rätt drag i skorstenen?
22 svar · 7,5k läst
slipperman
slipperman: [citat] Hallå! Nä, returen fick plats i mellanrummet mellan rullbanan och golvet. Det varma röret ser du på första bilden på "massa bilder"-sidan och den går inte över dörren utan mer mitt i rummet och tämligen högt upp i taket. Av denna anledning sitter en avluftare där, vilken gjorde god tjänst i början när syret kokades bort. Sparkz, bra tips! Det är nog nåt sånt som behövs,
26 svar · 6,1k läst
K
_Krister_: [citat] Beror på vilken väg rökgaserna går. I min gamla dubbelpanna så skulle rökgaserna bara värma "halva" pannan om jag hade satt den i veddelen. Jag skulle gissa att du troligen försämrar verkningsgraden om du flyttar den, men det beror helt på pannans konstruktion.
23 svar · 17,8k läst
J
Jkullberg: Finns det några åsk-skydd till givarna på Laddomat 650.2 ? Om det finns...så kan du testa med att ta bort dom. Jag hade själv mycket skumma problem med min Termomatic CBJ styrning, Allt löste sej när jag väl tog bort skyddet. /Johan
9 svar · 4,0k läst
V
vedeldaren: Fjärrkontrollpanel ECA 61eller Rumskontroll ECA 60 heter dom jag undrar över, ingen som erfarenhet av dessa?
10 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.