2 430 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Plast som acktank
Sida 1 av 2
Jag tvivlar. Du måste i alla fall först veta exakt vilken sorts plast tanken är gjord av. Det finns plaster som klarar 100[sup]o[/sup]C, men då dessa kostar mera än standardplasterna (som klarar 50-80 [sup]o[/sup]C) , så skulle jag förmoda att oljetanken är gjord av en sådan billigare plast.
Det finns många plaster som tål höga temperaturer innan de smälter men det är ju inte riktigt det som är intressant i ditt fall.
De flesta plaster tappar väldigt snabbt sin lastbärande förmåga vid förhöjda temperaturer. En acktank, även om den är trycklös utsätts för vattnets egenvikt. Speciellt kombinationen last, värme och tid funkar sällan bra för plaster.
Så om tunnan inte är avsedd för lagring av varmt innehåll skulle inte jag våga använda den.
De flesta plaster tappar väldigt snabbt sin lastbärande förmåga vid förhöjda temperaturer. En acktank, även om den är trycklös utsätts för vattnets egenvikt. Speciellt kombinationen last, värme och tid funkar sällan bra för plaster.
Så om tunnan inte är avsedd för lagring av varmt innehåll skulle inte jag våga använda den.
Kan ej se någon beteckning på tanken på de två sidorn som jag kommer åt i nuläget. Så därifrån kan jag nog ej få någon hjälp att fastställa vilken typ av plast det är.LeoBalk skrev:
Risken är att tanken ger upp och dränker dig i ett par kubik 85-gradigt vatten.
Jag skulle inte våga försöka.
Jag skulle inte våga försöka.
Man bygger faktiskt skorstena av plast, men då av vinylester eller liknade i kombination med glasfiber eller kolfiber. Tål nog ett par hundra grader ungefär.2an skrev:
Annars är väl det PTFE ( teflon ) eller PVDF Polyvinylidenflourid som gäller om man skall bygga en tank i plast som kan tänkas hålla. Man behöver dock ha en mycket fet plånbok till detta projekt.
Glasfibertankar är också tänkbart men knappast för temperaturer över 100 grader.
Vill man ha ännu tuffare grejor är det PFA som gäller men då skall man nog ha vunnit
7 rätt på lotto innan man beställer en sådan tank.
http://www.adtech.co.uk/DataPages/IntoToFluoro.htm
Vad man skulle kunna tänka sig är att det finns tankar i stål som är plast linade invändigt.