Går det att använda en oljetank av plast som en trycklös acktank. Det jag undrar över är om den tål värmen?
 
Jag tvivlar. Du måste i alla fall först veta exakt vilken sorts plast tanken är gjord av. Det finns plaster som klarar 100[sup]o[/sup]C, men då dessa kostar mera än standardplasterna (som klarar 50-80 [sup]o[/sup]C) , så skulle jag förmoda att oljetanken är gjord av en sådan billigare plast.
 
Majgårdarna
Haagbard skrev:
Tror vi på detta ? :-?

[länk]
Kan ju inte stämma :D
 
G
Det finns plaster som tål 1000 grader,ja just tusen grader.
 
Haagbard skrev:
Tror vi på detta ? :-?

[länk]

Nej.
 
GR B skrev:
Det finns plaster som tål 1000 grader,ja just tusen grader.
Vad heter denna plast?  :-?
 
G
Kommer ej ihåg.Läste om plasten för några år sedan.(Plasttekniker är ett av mina yrken).
Dock så är det inget Svennson köper.
Var en dyr plast.
 
Det finns många plaster som tål höga temperaturer innan de smälter men det är ju inte riktigt det som är intressant i ditt fall.

De flesta plaster tappar väldigt snabbt sin lastbärande förmåga vid förhöjda temperaturer. En acktank, även om den är trycklös utsätts för vattnets egenvikt. Speciellt kombinationen last, värme och tid funkar sällan bra för plaster.

Så om tunnan inte är avsedd för lagring av varmt innehåll skulle inte jag våga använda den.
 
På crossen så förstorade jag min plasttank med kokhett vatten och tryckluft, blir nog likadant med ackumulatortanken skulle jag tro, fast då får man ju en större tank varje gång man eldar ;D
 
LeoBalk skrev:
Jag tvivlar. Du måste i alla fall först veta exakt vilken sorts plast tanken är gjord av. Det finns plaster som klarar 100[sup]o[/sup]C, men då dessa kostar mera än standardplasterna (som klarar 50-80 [sup]o[/sup]C) , så skulle jag förmoda att oljetanken är gjord av en sådan billigare plast.
Kan ej se någon beteckning på tanken på de två sidorn som jag kommer åt i nuläget. Så därifrån kan jag nog ej få någon hjälp att fastställa vilken typ av plast det är.
 
Risken är att tanken ger upp och dränker dig i ett par kubik 85-gradigt vatten.
Jag skulle inte våga försöka.
 
GR B skrev:
Det finns plaster som tål 1000 grader,ja just tusen grader.
Det skulle dom göra skorstenspipor av, Den borde ju tåla all typ av eldning t.ex spannmål.. ::)
 
2an skrev:
Det skulle dom göra skorstenspipor av, Den borde ju tåla all typ av eldning t.ex spannmål..  ::)
Man bygger faktiskt skorstena av plast, men då av vinylester eller liknade i kombination med glasfiber eller kolfiber. Tål nog ett par hundra grader ungefär.

Annars är väl det PTFE ( teflon ) eller  PVDF Polyvinylidenflourid som gäller om man skall bygga en tank i plast som kan tänkas hålla. Man behöver dock ha en mycket fet plånbok till detta projekt.

Glasfibertankar är också tänkbart men knappast för temperaturer över 100 grader.

Vill man ha ännu tuffare grejor är det PFA som gäller men då skall man nog ha vunnit
7 rätt på lotto innan man beställer en sådan tank.
http://www.adtech.co.uk/DataPages/IntoToFluoro.htm

Vad man skulle kunna tänka sig är att det finns tankar i stål som är plast linade invändigt.


 
MP skrev:
Går det att använda en oljetank av plast som en trycklös acktank. Det jag undrar över är om den tål värmen?
Är det en sådan där 1000l tank som är stor som en EUR-pall, som du tänker på?

Isf är det någon som vågat prova om de tål värmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.