Byggahus.se

Bygga ackumulatortank.

1. C
    Medlem Nivå 1
    Efter att ha undersökt prisläget på rektangulär ackumulatortank modell större (3-5m3), börjar man fundera på om det skulle vara möjligt att tillverka en egen. Har någon gjort detta? Hur räknar man ut hur konstruktionen ska palla trycket? Hur tjock plåt?

2. V
    Medlem Nivå 4
    Det är svårt även med det formella när det gäller trycksatta tankar. Beroende på olika faktorer gäller olika regler. Företaget som tillverkar tanken ska vara godkänd av ackrediterat organ, tanken ska besiktigas dessutom ska nog svetsarna ha någon sorts av särskild behörighet.

Det finns en tråd här om hur man gör ett övertrycksfritt system. Då gäller enklare regler har jag för mig..

3. 2
    Medlem Nivå 11
    En fd oljetank som körs trycklöst kanske är en ide, Med vvx för vv/värme..

4. P
    Medlem Nivå 5
    Varför krångla till det med extra värmeväxlare till värmen? Både dyrare och antagligen sämre skiktning. Läs tråden om övertrycksfritt system.

5. 2
    Medlem Nivå 11

Övertrycksfritt nja, Vad händer vid strömavbrott??
    Stannar bara pumpen o inget händer eller, Kanske inte förstått systemet riktigt men tycker det borde bli tryck i tanken då...

Med ordentliga vvx så ska inte det skilja mycket på returen, Såg att en fjärrvärmecentral inte hade mer än 2° högre retur till värmeverket än radiator returen...
    Va o kollade hos en svåger som köpt hus med nyinstallerad fjärrvärme i, -10° ute o 22° inne o med framledningstemp på 43° till radiatorerna låg returen till fjärrv på 26° o inkommande va 75°
    Jag trodde det skulle varit större plattvvx i centralen, Såg ut som vvx som sfinx säljer till solfångare växlaren till radiatorerna medans vv växlaren va dubbelt så stor..

6. P
    Medlem Nivå 5

7. J
    Medlem Nivå 4

Övertrycksfri ackumulator fungerar utmärkt!

Jag vet att man kan mycket väl bygga om en f.d. oljetank till en övertrycks-fri ackumulator.
    Bygde om själv i höstas en sådan på 3000 - liter.

Fick även hjälp av en svetskunnig rörmokare. Pannan och ackumulatortanken är anslutna direkt
    till varann och värme-element är anslutna via värmeväxlare (25m, 22mm Cu-rör). Varmvatten
    tillverkas också via dubbla värmeväxlare. en i tankens botten och en i toppen anslutna i serie
    via var sin blandningsventil.

Vi har haft minus 2-5 gradigt en längre tid nu och jag eldar prima björkved två gånger 1½ ilägg i veckan.
    Pannan är en Calmar V33 med 120 liter vedmagasin. Varmvatnet räcker och blir över.

8. 2
    Medlem Nivå 11

9. 2
    Medlem Nivå 11
    Tänkte först på vvx av kopparrör men nu blir det inte nå billigare än vvx från danmark tyvär..

Då jag ändå har en som kör med calmar v33 mot 3m3 tank kan man ju fråga lite :)
    Ladda 3 m3 tank 50° hur många ilägg behövs då, Räcker det med 2 fulla pannor utan uttag från tanken??

Va de du som hade ett oljefat som exp.kärl??

10. P
    Medlem Nivå 5
    Jag kör också V33 mot 3m3 (efter ombyggnad till övertrycksfritt i sommras)
    Utan uttag av värme kan du inte lägga i 2 fulla ilägg,inte ens med barrved som jag oftast eldar med.
    Nu när huset behöver värme så går det fint att ha 50gr i tanktopp 30 i botten och elda 2 fulla ilägg med gran. Då brukar tanken bli ca 90gr.

Räkna som Matss gör 2*svanen 4,3m3 då får du större marginaler när du vill elda, man behöver ju inte "tanka fullt" varje gång.

11. 2
    Medlem Nivå 11
    Där ser man... :)
    Laddar man 3 m3 50° på ca 1 1/2 ilägg utan uttag??

Har sett uppgifter om 1350-1400 kWh/m3 staplad ved vilket då skulle bli 145-151 kWh från en väl fylld panna (v33) med björkved o 90% verkningsgrad, Det kanske stämmer rätt väl då??

Klart att det kan va bra med större tank än 3 m3 men om det ändå står en 3 m3 oljetank o det inte finns utrymme för större tank måste det smartaste/billigaste ändå va att nyttja oljetanken med lämplig panna till, Man ska ju isolera oxå o med ett hus på ca 150-180 m2 bör man nog isolera huset mer om inte 3 m3 räcker för att bara elda 1 gång/dygn då det är som kallast...
    Tror iof att en V65 o 3 m3 går bra oxå för då behöver man bara tända o lägga i fullt en gång så är tanken full.. :)

Har man gott om plats så kan man ju ställa 2 st 3 m3 oljetankar bredvid varandra o isolera dom ordentligt samt trycklöst för värmen o TVA för vv, Finns ju dom som skänker bort dom...