Byggahus.se

automatshunt Danforss ECL 9324

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Jag behöver tipps på hur/om jag kan få shunten att fungera.
    Manöverpanelen har en lampa som den kan komunicera med och den indikerar inga fel.
    Ändrar jag inställningarna på manöverpanelen så ändras också blikningarna ifrån att stänga shunten till att öppna den samma.
    Problemet är att hur jag än ändrar så ändras inte framledningstemperaturen, det är presis som att motorn inte funkar.
    Finns det någon som har tipps på hur jag kan göra för att få igång shunten?

Tacksam för svar
    MVH Johan

2. W
    Medlem Nivå 4
    Har stött på samma problem.........hoppas någon svarar.

3. U
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    En sak var lite oklar, rör sig motorn eller inte?? Kan isåfall vara läge att kolla anslutningen på shunt-axeln.
    Tickar det i ECL:n när den försöker köra motorn? På min ECL så är det relä utgång och ett relä kan ju faktiskt paja...

Om du har tillgång till multimeter och har baskunskaper om el/ elektronik så kan du testa lite mer...

Du kan ta reda på om det är motorn eller ECL:n som krånglar.
    Enklaste är att koppla in en voltmeter på styrutgången och se om det finns någon spänning där när styrutrustningen försöker att köra motorn. Du måste öppna ECL:n och koppla ett par sladdar som du drar ut, sedan kan du mäta. Var försiktig så att du inte kortsluter sladdarna, då kan du bränna styrutgången!

Mvh Ulf

4. J
    Medlem Nivå 3
    det är motorn som inte rör sig och det klickar i ecl'n när den försöker att justera.
    tack Ulf. kanon bra tips men det är nog lite för avancerat för min del
    så jag får ta hit en vvs are.
    mvh JohanI

5. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Klickar det i styrcentralen så bör den fungera.
    Har du testat att handmanövrera din ventilmotor, om jag inte är helt fel på det kan man handvrida dom flesta av Danfoss ventilmotorer.

6. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Hopkärvad shunt, kass motor...eller vanlig hederlig glappkontakt. Möjligen ett trasigt relä, det kan klicka utan att göra kontakt.

7. W
    Medlem Nivå 4
    Jag hade liknande problem eftersom jag litar blint på vad som står i bruksanvisningen. Just nu idag +4° så ska min shunt leverera ca 26° i framlednings temp, och eftersom jag har värmegolv med trä ovanför så vill jag aldrig att framledningstempen ska vara högre än 35°. Därav ställde jag in min kurva enligt 0.4. Varpå den endast lämnade ut 19°, dock enligt kurvschemat skulle den leverera ca 26°. Kurvorna verkar inte stämma.......är min slutsats.
    Ställer jag upp kurvan till 1.0 så håller den ca 26° just nu.
    Kan även vara att placeringen av utegivaren är lite missvisande eller att givaren visar några grader fel.
    Prova och vrid upp kurvan till max och kolla så att motorn vrider åt rätt håll (går den inte åt rätt håll så får du skifta sladdarna).

8. J
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Wodda. Jag har testat att ställa upp kurvan till max och den ändrar inte temperaturen ändå.
    FrittDrag_II Jo jag har vridit på motorn för hand och då ändras temperaturen ut på ledningen men jag måste vrida mot det blåa på vredet för att få varmare så det är vänt fel men det kan väl inte vara det som gör att regleringen inte funkar?

9. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte den där styrningen men jag undrar om du har nyligen monterat den.Då är det ju fullt möjligt att du har kastat om kablarna för öppna/stäng de har tydligen plintnummer 16och 17 prova att skifta dessa.
    Hittade det på manualen i länk http://www.veab.se/docs/Doc204.pdf
    Lycka till.

10. W
    Medlem Nivå 4
    Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur det ser ut?
    Det låter definitivt som att något är felmonterat.
    Min funkar faktiskt nu som den ska.